به گزارش گروه دیگر رسانههای خبرگزاری فارس، معصومه نصیری، مدرس و پژوهشگر سواد رسانهای در کانال ایتای عصر هوشمندی درباره ویژگی بازیهای رایانهای مفید نوشت:
نکته اول: اصرار برای حذف کامل بازیهای کامپیوتری از دایره سرگرمی های کودک، صحیح نیست. برخلاف تصور عموم والدین، این نفس بازیهای کامپیوتری و ویدئویی به شکل کلی نیست که برای بچه ها مضر و مخرب است، بلکه نوع بازی انتخاب شده است که می تواند همراستا یا در تضاد با تربیت و خلاقیت کودک باشد. بازی های زیادی وجود دارند که نه تنها زیانبار نیستند، بلکه می توان از آنها برای آموزش و توسعه خلاقیت در کودک استفاده کرد.
نکته دوم: خانواده ها در کنار کنترل زمان انجام این بازی ها توسط بچه ها، بیشتر باید نگران انتخاب بازی مناسب باشند، تا اینکه بخواهند تصمیم بگیرند که این بازی ها اساسا در زندگی کودک باشد یا نباشد. این دیدگاه هم به واقعیت نزدیکتر است.
نکته سوم: بازی هایی که در آنها کودک برای رفتن به مرحله بعد مساله ای را حل کند، یا برای خروج از آن مرحله نیازمند چیدمان یا ترتیب خاصی است، به مهارت حل مساله کودک کمک می کنند. بعضی دیگر از بازی ها در واقع نسخه نرم افزاری همان بازی هایی هستند که کودک در وسایل کمک آموزشی خود دارد، مانند پازل ها، مازها و بازی با کلمات. همچنین این بازی ها در واقع زاییده تخیل سازندگان آن هستند و همین که با تخیل و به کمک تکنولوژی می توان دنیایی کاملا نو "خلق کرد" ، بسیار برای کودک الهام بخش است.
نکته چهارم: بازی هایی را انتخاب کنید که بازی بیش از یک بازیکن در آنها تشویق شده و باعث می شود که دو یا سه نفر با هم بازی کنند. به توصیه مرکز ملی رسانه ها و خانواده ها، بهتر است خانواده ها کامپیوتر را به یک وسیله اجتماعی تبدیل کنند. بهترین نرم افزار موجود در این خصوص Lapware ذکر شده است که به شما و کودکتان اجازه می دهد تجربه ای مشترک از کامپیوتر داشته باشید.
انتهای پیام/