اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

مهمانپرست: در ۸ سال گذشته از توان داخلی غفلت شد

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با اشاره به تجربه ۴۲ سال گذشته، گفت: در طول ۸ سال گذشته تمرکز روی غرب بود و انتظار این بود که با برجام مشکل حل می‌شود ولی عملا از توان‌های داخلی غفلت شد.

مهمانپرست: در ۸ سال گذشته از توان داخلی غفلت شد

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس؛ رامین مهمانپرست سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در ویژه برنامه «پلاک دیپلمات» بسیج دانشجویی شریف گفت: سیاست کلان خارجی توسط رهبری و سندهای بالادستی تعیین می شود. البته وزارت خارجه در تعیین این سیاست دخالت دارد ولی در نهایت وزارت خارجه باید مجری باشد.

وی اظهار داشت: در طول این چندساله وزارت خارجه باید مجری سیاست کلان می‌بود اما تحت تاثیر دولت‌ها قرار گرفت.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه ادامه داد: حاصل تجربه این ۴۲ سال این است که سیاست خارجه وظیفه اصلی اش تامین منافع ملی است و ۳ اصل عزت، مصلحت، حکمت باید تعیین کننده چارچوب حرکتی ما باشد.

مهمانپرست تصریح کرد: باید سیاست خارجه را به منافع کشورها گره بزنیم تا سیاست‌های آنها پایدار شود و یک دفعه پیمان هایشان زیر پا نگذارند و سیاست شان را تغییر ندهند.

وی اظهار داشت: باید سیاست های بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت داشته باشیم. جایگاه های کشورهای مختلف، برنامه های بلند مدت و میان مدت با کشور هایی مثل چین و روسیه و ... مشخص شوند.

وی ادامه داد: باید در همکاری های بین المللی، دو جانبه و منطقه ای توازن برقرار کنیم. در طول ۸ سال گذشته تمرکز روی غرب بود و انتظار این بود که با برجام می توان مشکل آمریکا را حل کرد و همه وزارت خانه ها فعال می شوند و به این شکل از توان های داخلی هم غفلت شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول