اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

عشایر خراسان‌جنوبی در میدان «جهش تولید» | از تولید سالانه ۴۰۰ تن گوشت تا صنایع دستی منحصربفرد

استاندار خراسان‌جنوبی در دیدار با معاون وزیر جهاد کشاورزی به تشریح جایگاه برجسته عشایر خراسان‌جنوبی در اقتصاد این استان پرداخت.

عشایر خراسان‌جنوبی در میدان «جهش تولید» | از تولید سالانه ۴۰۰ تن گوشت تا صنایع دستی منحصربفرد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، حمید ملانوری ظهر امروز در دیدار با معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان امور عشایر ایران اظهار داشت: خراسان‌جنوبی از نظر جمعیت عشایری در رتبه چهارم کشور قرار دارد که این میزان ۱۳ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: تولید سالانه ۱۱ تن شیر، هشت هزار و ۴۰۰ تن گوشت و ۸۰۰ تن کرک و پشم و صنایع دستی منحصربه‌فرد، نشانگر نقش و جایگاه این گروه مولد در اقتصاد استان است.

جامعه عشایری یکی از محورهای توسعه خراسان‌جنوبی

استاندار خراسان‌جنوبی جامعه عشایری را یکی از محورهای توسعه خواند و گفت: در جریان تدوین سند توسعه خاوران به این حوزه بسیار مهم توجه ویژه‌ای شده و با تعریف برخی راهکارها برای استفاده هر چه بیشتر از این ظرفیت عظیم برنامه‌ریزی شده است.

ملانوری متذکر شد: با عنایت به استعداد جامعه عشایری استان در تولید صنایع دستی خاص، حمایت‌های ویژه از قبیل پرداخت تسهیلات کم‌بهره یا بلاعوض می‌تواند، سهم تولیدات عشایر را در صنایع دستی خراسان‌جنوبی ارتقاء بخشد.

لزوم رفع نیازهای رفاهی جامعه عشایری

وی در همین راستا و با تأکید بر رفع نیازهای رفاهی جامعه عشایری، پرداخت تسهیلات ارزی به این حوزه را خواستار شد.

استاندار خراسان‌جنوبی نگاه ویژه سازمان امور عشایری کشور را به خراسان‌جنوبی و جامعه عشایری این استان خواستار شد.

هر نفر عشایر گوشت مصرفی ۱۶ نفر ایرانی را تأمین می‌نماید

رئیس سازمان امور عشایر کشور نیز در این دیدار به نقش بی‌بدیل عشایر در تولید اشاره کرد و تأکید کرد: عشایر سالانه ۴۵۰ هزار تن شیر تولید می‌کنند، هر نفر عشایر گوشت ۱۶ نفر ایرانی را تأمین می‌نماید و پشم تولیدی دام عشایر ۱۳ هزار تن است.

شاهپور علایی‌مقدم با بیان اینکه در کشور ۱۳۰ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌شود اما حلقه‌های عرضه تا سر سفره مصرف‌کننده چیده نشده و دلال‌ها و واسطه‌ها سود آن را می‌برند، گفت: در همین راستا، فروشگاه اینترنتی «عشایرشاپ» به‌منظور عرضه مستقیم محصولات عشایر راه‌اندازی شده است.

برندسازی تولیدات دامی عشایر

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌ها در زنجیره تولید گوشت قرمز موضوع برندسازی و بسته‌بندی و لیبل زنی تولیدات دامی عشایر است.

رئیس سازمان امور عشایر کشور عنوان داشت: قراردادی سه‌جانبه با دانشگاه پلی‌تکنیک امیرکبیر با مشارکت بسیج عشایری و اتحادیه عشایری بسته‌شده که با شیوه‌های نوین پشم‌ریسی، پشم دام عشایر فرآوری شود.

انتهای پیام/3403/ج/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول