اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

همه ابتکارات بانوان بسیجی یک روستا | ماجرای معلولی که با همت بسیجیان به آرزویش رسید

ایجاد اشتغال و برگزاری ازدواج آسان ازجمله اقدامات بسیجیان پایگاه بسیج مهدیه روستای دشتغران است که باعث شد در کنار سایر فعالیت‌ها، این پایگاه به‌عنوان رده برتر بسیج در خراسان‌جنوبی معرفی شود.

همه ابتکارات بانوان بسیجی یک روستا | ماجرای معلولی که با همت بسیجیان به آرزویش رسید

خبرگزاری فارس-طبس؛ برای مشاهده و وصف ثمرات شجره طیبه «بسیج» باید از واژه‌ها و جملات رد شد و به معنا رسید، چراکه رشد و بالندگی این شجره طیبه در ۴۰ سال گذشته از انقلاب اسلامی، مدیون مجاهدت‌ها و جانفشانی‌ انسان‌های مجاهد و از خودگذشته‌ای است که به فرمان نایب امام زمان خویش آنجا که مخاطرات میدان رزم، عقل را از ورود به آن بر حذر می‌داشت با قوه عشق و ایمان به میدان شتافته و با گذر از قید زمان و مکان، بزم رزمی تماشایی رقم می‌زدند. 

«پایگاه مقاومت بسیج مهدیه» روستای دشتغران شهرستان طبس نیز محفلی برای گروهی از این انسان‌های مجاهد است که در دل کویر مرکزی ایران، منشأ برکات و خدمات زیادی برای اهالی این روستا و زدودن غبار چهره محرومیت از آن بوده است. 

خانم «زهرا باقری» فرمانده این پایگاه در گفت‌وگو با فارس با اشاره به گستره فعالیت‌های این پایگاه از شروع به کار آن اینگونه می‌گوید: این پایگاه مقاومت بسیج در سال ۱۳۷۸ در روستای دشتغران افتتاح شد.

وی با اشاره به فعالیت‌های داوطلبانه و خودجوش خواهران عضو این پایگاه علاوه بر برنامه‌های ابلاغی، تصریح کرد: جدای از برنامه‌های ابلاغی فعالیت‌های خودجوش زیادی نیز در سطح روستا از طرف پایگاه مقاومت بسیج و با همکاری خواهران عضو پایگاه انجام می‌شود.

 «ذهن زیبا» برای تسهیل ازدواج جوانان روستا

فرمانده پایگاه مقاومت بسیج مهدیه روستای دشتغران از اجرای طرحی که منجر به برگزاری ۱۶ ازدواج آسان در این روستا شده، اینگونه روایت می‌کند: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص ازدواج آسان، عدم برگزاری مراسمات عروسی با تشریفات و هزینه‌های گزاف، مهریه‌های پایین و عدم‌ سختگیری به جوانان و خانواده‌ها، با همکاری خواهران پایگاه بسیج کلاس‌های مشاوره‌ای در قالب طرح «ذهن زیبا» برگزار شد و در این کلاس‌ها بر ساده گرفتن مراسمات عروسی و سبک در نظر گرفتن مهریه تأکید شد.

۱۶ ازدواج آسان طی یک سال

باقری اضافه کرد: طی یک بازه زمانی به دلیل برگزاری مراسمات عروسی با هزینه‌های زیاد و سنگین در نظر گرفتن مهریه، آمار ازدواج در روستای دشتغران بسیار پایین آمد و با برگزاری کلاس‌های مشاوره و صحبت‌های مؤثر در این کلاس شاهد تأثیرات مثبت و خوب این طرح بودیم به‌گونه‌ای که طی یک سال ۱۶ مورد ازدواج آسان با مهریه ۱۴ سکه بهار آزادی در روستا انجام شد.

وی که به‌ دلیل ابتکار در اجرای طرح‌های مؤثر در بسیج، به عنوان فرمانده برتر استانی معرفی شده، می‌گوید: یکی دیگر از طرح‌هایی که توسط پایگاه مقاومت بسیج مهدیه انجام می‌شود طرح «شادی‌های حلال» است، این طرح که در سال گذشته راه‌اندازی شده با هدف برگزاری مراسمات اعیاد مذهبی، مراسمات عقد و عروسی زوج‌های جوان با استفاده از مولودی و موسیقی‌های حلال است.

موفقیت یک طرح؛ از روستا تا شهر

فرمانده پایگاه مقاومت بسیج مهدیه روستای دشتغران با بیان اینکه با موفق بودن این طرح اجرای آن در شهرستان طبس نیز به ما واگذار شد، تصریح کرد: در قالب این طرح طی سال گذشته ۳۵۰ مورد جلسه عقد و عروسی و ۲۱۰ مراسم اعیاد مذهبی در سطح شهرستان طبس در خانه‌های شخصی مردم برگزار شده است.

باقری عنوان کرد: همچنین برگزاری جشن یلدا و ۸۰ جشن عبادت برای دانش‌آموزانی که به سن تکلیف رسیدند در قالب طرح شادی‌های حلال در شهرستان طبس برگزار شده است.

«شادی‌های حلال» با راه‌اندازی گروه‌های هنری

وی به راه‌اندازی گروه آوانما توسط پایگاه بسیج و فعالیت‌های آن در سطح شهرستان طبس اشاره کرد و گفت: بیان مباحث دینی و مذهبی، اجرای نمایش‌های محتوا محور در مناسبت‌های ملی، به تصویر کشیدن مشکلات و غیره از جمله برنامه‌های اجراشده توسط این گروه بود و معتقدیم که رفتار و به تصویر کشیدن، بسیار بیشتر از گفتار تأثیر دارد‌.

فرمانده پایگاه مقاومت بسیج مهدیه روستای دشتغران گفت: اجرای طرح «خیمه‌گاه طفلان مسلم» با هدف برگزاری برنامه‌های فرهنگی مذهبی برای کودکان، نوجوانان و مادران هر ساله در ماه محرم و طرح جاماندگان اربعین با هدف اعزام زائران به کربلا از دیگر طرح‌های اجراشده توسط پایگاه بسیج مهدیه است.

ابتکاری که آرزومندان کربلا را حاجت‌روا کرد

باقری اضافه کرد: با راه‌اندازی صندوق‌های قرض‌الحسنه در ۱۳ حلقه صالحین نیز هر ساله تعدادی از افرادی که آرزوی زیارت کربلا دارند اما تمکن مالی ندارند با کمک‌های جمع‌آوری‌شده در صندوق‌های حلقه‌های صالحین به کربلا اعزام می‌شوند.

بافت ۱۱ فرش برای عتبات عالیات

فرمانده پایگاه مقاومت بسیج مهدیه روستای دشتغران اظهار کرد: خواهران بسیجی روستا در بحث بافت فرش برای عتبات عالیات همکاری دارند و تاکنون با همکاری ۱۷۵ نفر از خواهران ۱۱ فرش در ابعاد متفاوت برای کمک به بازسازی عتبات عالیات بافته شده است.

باقری گفت: همچنین با همکاری خواهران بسیجی روستا سالنی در کنار مسجد روستا ساخته شده که هزینه مورد نیاز برای ساخت این مکان با بافت فرش توسط خواهران بسیجی و فروش آن تأمین شده است.

«کارت رحمت» نان‌آور نیازمندان

وی به طرح کارت رحمت جهت تهیه نان برای نیازمندان، ایستگاهی از جنس مهربانی به‌منظور جمع‌آوری کمک‌های مردمی در جشن عاطفه‌ها، کمک به سیل‌زدگان و غیره اشاره کرد و گفت: خواهران بسیجی روستای دشتغران هر جایی که احساس نیاز و کمک کنند همکاری داشته و لحظه‌ای دریغ نمی‌کنند.

فرمانده پایگاه مقاومت بسیج مهدیه روستای دشتغران بیان کرد: حتی خواهرانی که در اموری که نیاز به کمک مالی است اگر توانایی کمک نداشته باشند با بافت فرش کمک خود را انجام می‌دهند.

صندوق «قرض‌الحسنه روستایی» برای کمک به نیازمندان

باقری خاطرنشان کرد: از دیگر فعالیت‌های پایگاه بسیج مهدیه راه‌اندازی صندوق‌های قرض‌الحسنه بسیج در سطح روستا و اعطای وام به نیازمندان است که در این راستا طی یک سال گذشته به ۲۰ نفر وام قرض‌الحسنه پرداخت شده است.

حمایت از ۳۳ فرزند یتیم

وی به جذب خیّر برای پرداخت وام به نیازمندان اشاره کرد و گفت: طرح اکرام با هدف تحت پوشش قرار دادن فرزندان یتیم توسط پایگاه بسیج است، این طرح در سال ۱۳۸۵ آغاز شده و در آن سال سه فرزند یتیم را تحت پوشش قرار دادیم و در حال حاضر ماهانه مبلغی برای ۳۳ فرزند یتیم واریز می‌شود.

فرمانده پایگاه مقاومت بسیج مهدیه روستای دشتغران عنوان کرد: راه‌اندازی صندوق‌های قرض‌الحسنه خانگی و صندوق‌های خودیاری مردمی نیز با هدف ایجاد مشاغل خرد خانگی از دیگر برنامه‌های انجام‌شده توسط پایگاه مقاومت بسیج مهدیه بوده است.

همه ابتکارات بانوان بسیجی «دشتغران»

باقری گفت: طرح «چشمان امید» با هدف جمع‌آوری لباس‌های دست دوم تمیز و قابل استفاده، طرح شفا برای کمک به بیماران نیازمند، طرح گُلدانه‌های امید با هدف کمک به فرزندان یتیم، طرح سفره ضیافت الهی با هدف اطعام نیازمندان، طرح یلدا، طرح اهدای خون در طی سال، طرح سلامت با هدف پیگیری سلامت مردم روستا به ویژه بافندگان فرش، طرح پرستاران خاموش جهت حمایت و نگهداری از معلولان وغیره از دیگر طرح‌های انجام‌شده در توسط پایگاه مقاومت بسیج مهدیه در روستای دشتغران، روستاهای مجاور و سطح شهرستان طبس است.

داستان زندگی مادر و دختری که روایت «ماه عسل» شد

وی در توضیح طرح پرستاران خاموش، به یک مورد اشاره کرده و توضیح داد: در روستای دشتغران مادر ۹۵ ساله‌ای از دختر ۶۵ ساله‌اش که در زلزله طبس قطع نخاع شده بود نگهداری می‌کرد و کسی به این‌ها توجهی نداشت که با کمک خواهران بسیجی فیلم کوتاهی از زندگی این مادر و دختر با عنوان «سایه حوا» ساخته و برای برنامه ماه عسل ارسال شد و خوشبختانه این فیلم در برنامه ماه عسل مورد تائید قرار گرفت و پخش شد و این خانواده که آرزوی زیارت کربلا را داشتند به آرزوی خود رسیدند.

شیوع کرونا هم فرصتی برای خدمت بود

وی با بیان اینکه شیوع ویروس منحوس کرونا هم فرصت‌های خدمت زیادی برای بسیجیان این پایگاه ایجاد کرد، تصریح کرد: راه‌اندازی کارگاه‌های تولید ماسک و دوخت روزانه یک هزار ماسک، توزیع ماسک رایگان بین مردم ضدعفونی منازل بیماران کرونایی، معابر و اماکن، شناسایی و کمک به خانواده‌های آسیب‌دیده از کرونا، غربالگری افراد روستا و شناسایی احتمالی مبتلایان، تهیه و توزیع ۵۵۰ بسته کمک معیشت در راستای کمک مؤمنانه، پخت و توزیع غذای گرم بین نیازمندان، کمک به خانواده‌های مستأجر و مهلت گرفتن از صاحبخانه‌ها، قربانی گوسفند و غیره از جمله اقدامات انجام‌شده در شرایط کرونا بوده است.

فرمانده پایگاه مقاومت بسیج مهدیه روستای دشتغران عنوان کرد: با توجه به این‌که فوتی‌های ناشی از کرونا در این روستا به هشت نفر رسید و نسبت به جمعیت قابل توجه بود با همکاری خواهران بسیجی در بحث اطلاع‌رسانی از نحوه انتقال ویروس، ضدعفونی دست‌ها، عدم برگزاری درهمی‌های خانوادگی و غیره انجام شد و خوشبختانه شاهد کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌ها بودیم.

باقری بیان کرد: ساخت مسکن با جمع‌آوری کمک از خیران و با همکاری خواهران پایگاه مقاومت بسیج از دیگر برنامه‌های انجام‌شده است.

ایجاد شغل برای ۲۷۰ نفر

وی به راه‌اندازی ۸ کارگاه بافت فرش و فراهم شدن زمینه اشتغال ۱۵۰ نفر از بانوان روستا اشاره کرد و افزود: همچنین دو کارگاه بسته‌بندی و سبزی پاک‌کنی که زمینه اشتغال ۱۲۰ نفر را فراهم کرده در راستای برنامه‌ها و فعالیت پایگاه مقاومت بسیج ایجاد شده است.

فرمانده پایگاه مقاومت بسیج مهدیه روستای دشتغران گفت: با همکاری خیران کپسول اکسیژن و دستگاه اکسیژن ساز برای بیماران کرونایی نیازمند تأمین و در اختیار مرکز بهداشت قرار گرفته است.

باقری از خرید ۱۲۰۰ کیلوگرم خرما به‌منظور تهیه شیره خرما و فروش آن به نفع خانواده‌های نیازمند خبر داد و بیان کرد: دیوار مهربانی با هدف گذاشتن و برداشتن لباس و اقلام مورد نیاز نیازمندان از دیگر برنامه‌های انجام‌شده است.

وی گفت: تهیه بسته‌های کمک‌آموزشی برای بیش از ۸۰ دانش‌آموز، تهیه جهیزیه، سیسمونی نوزاد و بیمه زنان روستا به تعداد ۱۸۴ نفر از دیگر برنامه‌هایی بوده که با کمک پایگاه مقاومت بسیج مهدیه انجام‌شده است.

کسب رتبه نمونه کشوری در سال ۱۳۸۵

فرمانده پایگاه مقاومت بسیج مهدیه روستای دشتغران خاطرنشان کرد: پایگاه مقاومت بسیج مهدیه در سال ۱۳۸۵ به‌عنوان پایگاه نمونه کشوری و قبل از آن طی دو سال به‌عنوان پایگاه برتر استانی معرفی شده است.

باقری تعداد خانوار روستای دشتغران را ۲۵۲ خانوار اعلام کرد و گفت: برنامه‌های پایگاه مقاومت بسیج مختص روستای دشتغران نیست و برخی از فعالیت‌ها در روستاهای مجاور و سطح شهرستان با همکاری پایگاه مهدیه اجرا می‌شود.

انتهای پیام/3403/ج/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول