اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

درخواست از دولت بابت حذف عوارض شهرداری روی بلیت هواپیما

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه برای تأمین قطعات هواپیما منابع لازم وجود ندارد، گفت: به دولت پیشنهاد داده‌ایم عوارض 5 درصدی شهرداری روی بلیت‌ها حذف شود.

درخواست از دولت بابت حذف عوارض شهرداری روی بلیت هواپیما

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی امروز در نشست خبری در محل ترمینال یک فرودگاه مهرآباد اظهار داشت: در حال حاضر 4 نوع عوارض روی بلیت پروازها دریافت می‌شود که شامل عوارض شهرداری، هلال احمر، ایمنی و فرودگاهی است. 

وی افزود: در قانون بودجه 1400 هم پیشنهاد شده است 2 درصد بابت ارائه به اورژانس به عنوان عوارض روی بلیت پروازهای خارجی درج شود. 

اسعدی سامانی گفت: از سوی دیگر، مشکلی که شرکت‌های هواپیمایی با شهرداری بابت این عوارض 5 درصدی دارند این است که در قانون مالیات بر ارزش افزوده ماده 46 و 47 شهرداری محل برخاست هواپیما و شهرداری محل فرود به عنوان محل‌های اخذ عوارض تعیین شده است که این تناقض است و ما پیشنهاد داده‌ایم که اولاً این عوارض چون محلی از اعراب ندارد برداشته شود یا حداقل فقط شهرداری مبدأ پرواز این 5 درصد را دریافت کند. 

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: حتی شهرداری‌ها از شرکت‌های هو اپیمایی که سال تأسیس آنها به تازگی است، بابت سالهای قبل، عوارض شهرداری مطالبه می‌کنند، یا ما در قزوین فرودگاه نداریم، اما شهرداری قزوین مطالبه عوارض می‌کند. شهرداری‌ها کمیسیون ماده 7 تشکیل می‌دهند و از حساب ایرلاین برداشت می‌کنند. 

وی گفت: در قانون مالیات بر ارزش افزوده، در ابتدا موضوع عوارض شهرداری حذف شد، اما شهرداری‌ها موضوع درآمد پایدار شهرداری‌ها را تصویب کردند و طبق همان ماده 46 و 47 از حساب شرکت‌ها برداشت می‌کنند. 

اسعدی سامانی افزود: مشکل دیگری که وجود دارد این است که شهرداری‌ها براساس سقف نرخی بلیت مطالبه عوارض دارند، یعنی اگر بلیت پروازی در طیف 300 تا 700 هزار تومان فروخته شود، شهرداری‌ها آن سقف قیمتی را مدنظر قرار می‌دهند که از دولت مطالبه داریم، این مشکلات رفع شود. 

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از سوی دیگر، طبق ماده 119 قانون گمرکی هواپیمای باری و مسافری از حقوق ورودی گمرکی معاف است، اما باید مالیات بر ارزش افزوده بپردازد، ضمن آنکه قطعات و موتور هواپیما از حقوق ورودی معاف نیست و این مشکل هم باید رفع شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: هزینه‌های ارزی نیز یکی دیگر از مشکلات شرکت‌های هواپیمایی است که در این باره می‌توان به هزینه خرید و اجاره هواپیما، خرید موتور و قطعه، هزینه نشست و برخاست، پارکینگ، ناوبری، آموزش خلبان، حق عضویت یاتا، هندلینگ و سوخت‌گیری در پروازهای خارجی اشاره کرد. 

اسعدی سامانی تأکید کرد: با وجود آزادسازی نرخ بلیت شرکت‌های هواپیمایی، شرکت‌ها به افزایش 10 درصدی نرخ‌ها که مصوبه شورای عالی هواپیمایی است تمکین کرده‌اند، اما درآمد شرکت‌های هو اپیمایی واقعاً کفاف حقوق پرسنل را هم نمی‌دهد، به این ترتیب اگر عمر موتورها به پایان برسد، در تأمین موتور و قطعات با مشکلاتی مواجه خواهند شد. 

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: در حال حاضر 158 فروند هواپیمای فعال داریم که اگر نتوانیم موتور و قطعات را تأمین کنیم، این هواپیماها هم زمین‌گیر می‌شوند. در کل، 328 فروند هواپیما داریم که برخی در چک هستند، برخی هم معطل موتور و قطعات هستند. 

اسعدی سامانی گفت:‌در حوزه عوارض شهرداری به دیوان عدالت اداری شکایت کرده‌ایم تا رسیدگی شود و شهرداری‌ها حساب شرکت‌ها را مسدود نکنند. 

وی بیان کرد: با وجود افزایش تقاضا در حوزه حمل و نقل هوایی، پس از محدودیت‌های ورود و خروج از شهرها، ا ما ضرورت رعایت 60 درصد ظرفیت‌ها کماکان موجب شده است آمار انتقال مسافران بالا نباشد و در آبان 99 نسبت به آبان 98، 50 درصد کاهش مسافر داشته باشیم. 

اسعدی سامانی اظهار داشت: صندوق توسعه حمل و نقل ایجاد شده است که انتظار داریم منابع مورد نیاز صندوق اختصاص یابد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول