اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

استاد «جمشید مودی» به عنوان گنجینه بشری در فهرست میراث ملی ثبت شد

استاد «جمشید مودی» استادکار طراح، ترسیم نقشه، بافنده و رنگرز قالی‌های نفیس و سنتی در شهر مود خراسان‌جنوبی به عنوان گنجینه زنده بشری استان در فهرست میراث ملی ثبت شد.

استاد «جمشید مودی» به عنوان گنجینه بشری در فهرست میراث ملی ثبت شد

به گزارش خبرگزاری فارس از سربیشه، سیداحمد برآبادی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: استاد جمشید مودی استادکار طراح، ترسیم نقشه، بافنده و رنگرز قالی‌های نفیس و سنتی در شهر مود خراسان‌جنوبی به عنوان گنجینه زنده بشری استان در فهرست میراث ملی ثبت شد.

وی افزود: استاد جمشید مودی متولد ۱۳۱۵ از رنگرزان و بافندگان مشهور شهر مود شهرستان سربیشه و تنها بازمانده خانواده سرشناس و هنرمند مودی است.

مسئول واحد پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان‌جنوبی اضافه کرد: وی در سن ۶ سالگی تحت تعلیمات پدر (استاد افضل‌بیک مودی) در هنر بافندگی قالی قرار گرفت و بعد از یک سال به هنر قالیبافی وارد شده و تا حدود ۱۳ سالگی به کار بافندگی پرداخت و از بافندگان زبردست و مطرح مود شد.

برآبادی عنوان داشت: دیدن نقشه‌های زیبای قالی که توسط استاد محمد حسین دستجردی معروف به سعدی کشیده و در خانواده آن‌ها بافته می‌شد موجب شد که ذوق و علاقه استاد به نقشه‌کشی بیشتر از بافت نمود پیدا کرده و وی با تمرین از روی نقشه‌ها به تجربه و مهارت کافی دست یافت به گونه‌ای که اولین نقشه خود را در سن ۱۳ یا ۱۴ سالگی به بازار عرضه کرد.

وی افزود: نقشه‌های لچک ترنج ربعی سعدی، غلط گاه، شاه صفی، درختی، کرمانی، گل فرنگ، خشتی، افشان، بته جقه، بته امیری و غیره از نمونه نقشه‌های کشیده شده توسط استاد جمشید مودی است.
 
مسئول واحد پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان‌جنوبی بیان داشت: از ویژگی‌های متمایز این استاد پیشکسوت عدم کپی‌کاری نقشه‌ها و دخل و تصرف در آن‌ها بر اساس ذوق و سلیقه خود با حفظ اصالت‌های نقشه بوده که هیچگاه اجازه نمی‌داد از روی یک نقشه چند فرش بافته شود و همواره نقشه‌های جدید با طرح و رنگ جدید به متقاضیان ارائه می‌‌کرد. 

برآبادی به سایر ویژگی‌‌های منحصر به فرد و دلایل انتخاب استاد مودی برای کسب عنوان مفاخر  اشاره کرد و گفت:  بافت بیش از ۵۰۰ تخته قالی و بیش از هزار نقشه از تلاش‌های شبانه‌روزی این استاد برجسته است.

وی گفت: آثار و تولیدات استاد جمشید مودی از گران‌ترین و مرغوب‌ترین قالی‌های مود محسوب می‌شده که تعدادی از این آثار بنا بر گفته شاهدان و تجار فرش بیرجند در موزه‌های ملی فرش ایران، لندن، فرانسه و آلمان خودنمایی می‌کند.

انتهای پیام/3403/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول