اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

توصیه‌ها 7 گانه به خانواده‌ها در روزهای سخت کرونایی/فرصتی برای دوست شدن با فرزندان

با آمدن ویروس منهوس کرونا تمامی دانش آموزان موبایل به دست شده اند و این زنگ خطری جدی برای خانواده ها می باشد وباید کنترل دقیقی بر فضای مجازی فرزندانشان داشته باشند

توصیه‌ها 7 گانه به خانواده‌ها در روزهای سخت کرونایی/فرصتی برای دوست شدن با فرزندان

 به گزارش خبرگزاری فارس از سی‌سخت؛ عباس شیرزادی فعال اجتماعی و رسانه‌ای در شهرستان دنا طی یادداشتی آورده است: والدین تا قبل از شیوع ویروس کرونا سخت گیری خیلی زیادی نسبت به استفاده تلفن همراه توسط فرزندانشان داشتند ولی با آمدن  این ویروس همه دانش آموزان  موبایل به دست شده اند که والدین باید خیلی مراقب باشند.

اگر تا قبل  از کرونا از کارشناسان می‌پرسیدید که کودکان چگونه باید از اینترنت و اپلیکیشن‌ها استفاده کنند، پاسخ نسبتاً مشخصی داشتند: اینکه بچه‌ها تا ۱۳ سالگی گوشی تلفن یا چیزی شبیه به آن را در شبکه‌های اجتماعی حساب کاربری نداشته باشند، علت این هم به توان ذهنی و روانی کودکان برمی‌گردد که تا قبل از ۱۳ سالگی توانایی تحلیل حد ومرزها و استفاده درست از شبکه‌های اجتماعی و فضای دیجیتال را ندارند، اما کرونا همه چیز را تغییر داد.

با قرنطینه شدن انسان‌ها در خانه و تعطیل شدن مدارس و کودکستان ها و فضاهای بازی، بچه‌ها نیاز به تفریح و سرگرمی‌هایی دارند که بخش زیادی از آن را در فضای مجازی جستجو می کنند.

بچه‌های هشت ساله تبلت به دست هستند و بچه‌های ۵ ساله و حتی کمتر از آن نیز خیلی از ماجرا عقب نیستند، همه برنامه‌های قبلی ما به هم ریخته است، اگر مانع بچه‌ها شویم حوصله‌شان سرمی‌رود و اگر آن‌ها را به حال خود بگذاریم برای آن‌ها مسائل و مشکلات روحی پدید آورده‌ایم، وضعیت سختی است چون نمی‌توان با یک کودک خردسال در مورد محتواهای نامطلوب فضای مجازی صحبت کرد و به او فهماند که از چه چیز باید استفاده کند و از چه نباید، در ادامه نکاتی را بیان می‌کنیم که ممکن است برای شما مفید باشد.


والدین به جای ممنوع کردن کار با تبلت ورایانه استفاده صحیح از اینترنت را به فرزندانشان بیاموزند

خانواده ها باید با در نظر گرفتن برنامه های ورزشی و تفریحی برای فرزندان خود، از حضور بیش از حد و خارج از کنترل آنها در فضای مجازی جلوگیری کنند.

از جمله آسیبهای حضور بیش از حد دانش آموزان در فضای مجازی می‌توان به پرخاشگری اضطراب و افسردگی اشاره کرد،که این آسیب ها می توانند در فرآیند یادگیری دانش آموزان اختلال ایجاد کنند و آنها را به سمت و سویی دیگر سوق دهد.

خانواده‌ها وقت بیشتری برای تفریح و ورزش فرزندانشان بگذارند

والدین باید به جای ممنوع کردن کار با رایانه و تلفن همراه راه و روش استفاده صحیح از اینترنت را به آنها بیاموزند بیشتر والدین به دلیل اطلاعات محدود از رایانه و تلفن همراه و اینترنت نمی‌توانند نظارت دقیق بر عملکرد فرزندان خود داشته باشند.

رابطه دوستی را با فرزندانتان بیشتر کنید

والدین باید آن چنان با فرزندانشان دوست شوند و بچه ها را تشویق بکنند تا هر آنچه در اینترنت برایشان اتفاق می افتد را با والدین خود در میان بگذارند.

افزایش سطح سواد رسانه‌ای فرزندان و والدین می‌تواند فرهنگ استفاده به جا و سودمند از تلفن همراه، رایانه و اینترنت را برای همه به ارمغان بیاورد.

باید این نکته را مد نظر داشت که بچه های نسل امروزی خیلی زیرک وهوشمند هستند و می‌توانند در فضای مجازی به راحتی واکاهی و جست وجوی زیادی برای رسیدن به فکرهایی که در ذهن دارد انجام دهد و هر آنچه را که نباید ببیند و آشنا شوند هم ببینند و هم آشنا شوند.

به حریم خصوصی کودکان احترام بگذارید

احترام به حریم خصوصی کودکان بسیار مهم است. کودکان حق دارند هنگام انجام تکالیف یا سرگرمی‌های رایج خود در اتاق‌ها و فضای خصوصی باشند. اما وقتی کودکان زیر ۱۳ سال در حال استفاده از وسایل دیجیتال هستند بهتر است در اتاق دربسته و دور از چشم شما نباشند. تاریخ انجام بازی‌ها و استفاده از برنامه‌ها را در وسایل دیجیتال بررسی کنید تا کودکان زیر ۱۳ سال دور از چشم شما وارد فضاهای بازی و و فضای مجازی نشوند.

مراقب محتواهای مستهجن باشید

این محتواها به شدت کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهند و اثرات منفی شدیدی بر روان آن‌ها می‌گذارد، به شدت مراقب محتواهای مستهجن باشید، اگر متوجه شدید که فرزندتان چنین محتواهایی را دیده است حتماً با او صحبت کنید و در صورت لزوم، تنبیه‌هایی را که با او قرارداد کرده‌اید را در نظر بگیرید و مطمئن شوید که چنین اتفاقی دوباره تکرار نشود.

 سخت‌گیری بی‌مورد ممنوع!

توجه داشته باشید که همان شیطنت‌هایی که بچه‌ها در فضای معمولی دارند در فضای مجازی هم دارند،بدیهی است که رفتارها و عملکرد کودکان از این فضا با ما متفاوت‌ و کمی سرخوشانه‌تر باشد، از این حیث در عین اینکه مراقب هستید که فرزندانتان آسیب نبینند و محتواهای نامطلوب را استفاده نمی‌کنند نباید مته به خشخاش بگذارید و هر رفتاری را ناهنجار تلقی کنید. کودکان رفتار کودکانه دارند و این رفتارها را در فضای مجازی هم خواهند داشت.

سهل انگاری والدین برابر است با غرق شدن فرزندانشان در آسیب های اجتماعی

اگر والدین نسبت به این مهم بی توجه باشند و سهل انگاری کنند بی شک فرزندان دلبندشان به واسطه همین فضای مجازی دچار آسیب های اجتماعی فراوانی خواهند شد و یا به نوعی آن چنان غرق در فضای مجازی خواهند شد و فریب امیال  شیطانی را خواهند خورد که چشم و گوششان بر روی حقایق جامعه بسته خواهد شد و اینجاست که از کنترل پدر و مادر خارج خواهند شد که باید در این موقع آماده هر نوع آسیب و بلایی برای آنها باشیم، پس والدین سعی کنند به صورت مداوم و مکرر نحوه صحیح استفاده از تلفن همراه و رایانه را به فرزندانشان بیاموزند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول