اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

نخ ریسی سنتی در نهاوند احیا شد

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان گفت: نخ‌ریسی سنتی در قالب دو کارگاه نهاوند احیا شد.

نخ ریسی سنتی در نهاوند احیا شد

هاشم مظاهری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان از احیای رشته سنتی نخ ریسی در نهاوند خبر داد و اظهار کرد: نخ‌ریسی سنتی امسال در روستای ده‌موسی احیا شده که الان در دو واحد کارگاهی با بیش از ۱۰۰ نفر اشتغال کار می‌کنند.

وی بیان اینکه از سال‌های خیلی دور نخ‌ریسی از بین رفته بود گفت: طی این سال‌ها متقاضیان پشم را از بازار تهیه می‌کردند اما نخ‌ریسی با دست هم کیفیت و هم متقاضی خوبی دارد.

معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی همدان یادآور شد: در حال حاضر یکی از مشتری‌های نخ‌ریسی سنتی نهاوند تبریزی‌ها هستند که برای تولید فرش و گلیم خریدار این نخ‌ها هستند.

 وی با بیان اینکه با توجه به سنتی بودن نخ‌ریسی، کسانی که کارهای هنری نفیس تولید می‌کنند خریدار نخ‌ها هستند تصریح کرد:  همدان هم از نخ‌های تولیدی استفاده می‌کند اما چون کار با دست محدود است حجم تولید زیاد نیست.

مظاهری در خصوص تامین پشم به عنوان مواد اولیه نخ‌ریسی نیز گفت: پشم را کسی که کارگاه‌دار است، تامین می‌کند اما دنبال این هستیم که فرد توانمندی پیدا کنیم که پشم بیشتری در اختیار آنها بگذارد.

وی اضافه کرد: مدرن و ماشینی شدن زندگی جوامع بشری باعث می‌شود خیلی از موارد سنتی از بین برود بنابراین همین که رشته‌ای احیا می‌شود، اتفاق بزرگی است.

معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی همدان خاطرنشان کرد: در سنوات قبل هم تراش سنگ‌های قیمتی در همدان، نازک‌کاری چوب و 
قلم زنی ملایر نیز احیا شده است.

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول