به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، آیین پایانی و اعلام برندگان سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد دوشنبه (۱۵ دی ماه ) در شبکه چهار سیما به صورت زنده پخش شد.
* جوادی: تکثر جایزه خوب است، اما شناسنامه جوایز و هیات داورانی که آثار را انتخاب میکنند مهمتر هستند
بر اساس این گزارش، محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این برنامه اظهار داشت: کرونا موجب شد برگزاری این جایزه ادبی به تلویزیون برسد اما ما از این مسئله استقبال میکنیم، تا در آینده هم از فرصت رسانه ملی برای چنین جوایزی بهرهمند شویم.
جوادی در بخش دیگر متذکر شد: همانگونه که در اساسنامه جایزه جلال آمده هدف اصلی این جایزه ادبی ارتقای زبان فارسی و ادبیات ملی و ایرانی است این در حالی است که هر کدام از جوایز یک گام در ارتقای زبان فارسی برمیدارند. از سوی دیگر بزرگداشت پدید آورندگان آثار پیش رو بر عهده جایزه جلال است از این رو باید ببینیم در این هدف موفق بودهایم یا نه؟
معاون فرهنگی وزیر ارشاد با بیان اینکه یکی دیگر از اهداف جایزه جلال این است که آثار باید بدیع باشد تصریح کرد: در جایزه جلال باید دقت شود که داستان و روایت به نحوی استفاده شود که موجب رشد زبان فارسی باشد، اما در بحث ادبیات ملی ایرانی باید بدانیم تعریف ادبیات چیست؟ ادبیات در واقع تجارب اندیشهها، عواطف، رویدادهای یک جامعه با بیان هنری است.
وی به برگزاری ۱۳ دوره از این جایزه ادبی و اینکه آیا معرفی آثار برگزیده موجب اشتیاق جامعه کتابخوان به آثار برتر خواهد شد افزود: در این چند دوره مجموعا اتفاقات خوبی رخ داده است، اما به نقطه نظر مطلوب نرسیدهایم. اتفاق خوب این است که بخشی از جامعه کتابخوان جذب شدهاند و آثار برگزیده به فروش رفته است، از سوی دیگر در بخش بینالمللی از طریق ترجمه و گرنت میتوان آثار را در حوزه بینالمللی هم مطرح کرد. قطعا جایزه جلال در این مساله سهم مهمی داشته است اما انتظار بیشتر است.
جوادی در بخش دیگر گفت: ما باید برای جوایز ادبی بیش از یک روز کار کنیم، نباید این رخدادها در یک روز تمام شود، از سوی دیگر برای جوایز ظرفیت سازی نکرده ایم، اما دستورالعملی فراهم شده تا این امر از یک رویداد یک روزه خارج و کمک شود آثار خلاقانه خلق شود.
جوادی خاطرنشان کرد: جایزه ادبی جلال آل احمد ملی است،اما نباید تمام اتفاقات این جایزه را از وزارت ارشاد توقع داشت، بخشی از عملکردها به بخشهای خصوصی مثل انجمنهای ادبی و تشکلها برمیگردد. انتظارم این است تشکلها هم کمک کنند و حتی میتوان در کتابهای تخصصی دانشگاهی روی این آثار کار کرد.
به گفته معاون وزیر ارشاد، یکی از بهترین شیوههای اعتنا به جایزه جلال نقد آن است، بنابراین انتخابها باید نقد شوند، یکی از بهترین سازوکارها برای ایجاد علاقه در خوانندگان نقد است، این مساله ظرفیتی کمک کننده دارد که نباید از آن غافل شد.
وی در بخش پایانی سخنان خود ابراز داشت:تکثر جایزه خوب است، اما شناسنامه جوایز مهمتر است. اینکه چه داورانی آن را انتخاب میکنند باید روشن باشد. داوران یک جایزه اعتبار آن جایزه محسوب میشوند، در جایزه جلال تلاش کردیم که ساز و کار درستی برای اعتباربخشی از این زاویه فراهم کنیم از این رو هیئت علمی و داوران جایزه را از افراد دارای اعتبار انتخاب کردیم.
* گزارشی از وصول آثار به دبیرخانه
مصطفی جلالی دبیر اجرایی این جایزه ادبی با ارائه گزارشی اظهار داشت: در بخش داستان بلند و رمان ۸۲۰ اثر، در بخش داستان کوتاه ۳۲۴ اثر و در بخش نقد ادبی ۷۶ اثر و بخش مستندنگاری ۴۷۴ اثر به دبیرخانه واصل شد.
* سرهنگی: استفاده از رسانهها در انتخاب چهرههای داستاننویسی و مستندنگاری دفاع مقدس در جایزه جلال کار خوبی بود
مرتضی سرهنگی از نویسندگان و محققان عرصه دفاع مقدس در این برنامه پیرامون بخش ویژه و استفاده از مدیران رسانهها در انتخاب چهرههای داستاننویسی و مستندنگاری دفاع مقدس اظهار داشت: این ایده خوبی بود که برای اولین بار در این دوره از جایزه جلال اجرا شد، مدیرها باید صاحب ایده باشند، اگر ایده باشند خلاقیت ایجاد میشود. این موضوع هم ایده تازهای بود ممکن است ایراداتی داشته باشد، اما در سالهای بعد امیدوارم برطرف شود.
وی ادامه داد: اما اینکه از رسانهها برای انتخاب افراد دعوت شد تا در جایزه جلال سهیم باشند ایده خوبی بود.
انتهای پیام/