اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

کش و قوس‌ها در کشت و صنعت لرستان

چهار سال پیش وقتی رسانه‌ها خبر از افتتاح مجتمع کشت و صنعت فجر صفای لرستان دادند امیدی تازه در کالبد استان دمیده شد چراکه بعد از ۱۶ سال رکود، شاهد جان گرفتن دوباره یکی از بزرگترین پروژه‌ها بودیم‌.

کش و قوس‌ها در کشت و صنعت لرستان

خبرگزاری فارس لرستان- سمیرا عزیزی، چهار سال پیش وقتی رسانه‌ها خبر از افتتاح "مجتمع کشت و صنعت فجر صفا"ی لرستان دادند امیدی تازه در کالبد استان دمیده شد چراکه بعد از ۱۶ سال رکود، شاهد جان گرفتن دوباره یکی از بزرگترین پروژه‌ها بودیم‌.

پروژه‌ای که ضمن ایجاد اشتغال، زمینه تولید و رونق گردشگری را نیز به همراه داشت و احیای آن افقی سبز پیش روی لرستان ایجاد می‌کرد.

رویکرد این مجموعه افزایش بهره‌وری از منابع، تولیدات مبتنی بر صادرات، ارتقای بخش تحقیق و توسعه، ایجاد اشتغال پایدار، ارزآوری محصولات قابل رقابت در بازارهای برون‌مرزی و... بود و تا حدودی در این زمینه گام‌هایی برداشت. با این وجود به یکباره محاسبات غلط از آب درآمد و زمزمه‌هایی از تعدیل نیرو و کاهش صادرات در آن به گوش رسید.

هم‌اکنون چندین نفر که در این مجموعه مشغول بودند بیکار شدند و بعد گذشت چهار سال از افتتاح آن، هنوز به صورت کامل در چرخه اقتصاد استان قرار نگرفته است.

همچنین برای بحث گردشگری و نقش‌آفرینی در صنعت توریسم نیز تا کنون اقدام خاص و ملموسی صورت نپذیرفته است.

تحریم، تورم، معارضین محلی و حال شیوع کرونا دست در دست هم داده‌اند تا این دیار روی خوش به خود نبیند.

 

توسعه گردشگری این مجتمع فعلا مسدود است

در همین خصوص اسکندر فلاحوند چگنی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی لرستان با اشاره به اینکه مجموعه کشت و صنعت صفا برای کشت، صنعت و گردشگری ایجاد شده‌ است به خبرنگار فارس گفت: اخیرا در این مجتمع، موضوع گردشگری کشاورزی مطرح شده و مکاتبات لازم در این زمینه به عمل آمده است.

وی با یادآوری اینکه دستورالعمل گردشگری کشاورزی به استان‌ها ابلاغ شده است، اضافه کرد: آیین‌نامه ایجاد، اصلاح و تکمیل تاسیسات گردشگری صادر شده است و اعلام کردیم که لرستان از این پتانسیل برخوردار بوده و می‌توان روی آن کار کرد.

فلاحوند بیان کرد: هم‌اکنون دستورالعمل گردشگری کشاورزی صادر شده و افرادی که در زمینه کشاورزی و دامپروری فعالیت دارند می‌توانند با اعلام آمادگی، در این حوزه فعالیت کنند؛ به این صورت که گردشگران از نزدیک با نوع کار آنان آشنا شده و می‌توانند خرید هم داشته باشند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی لرستان با اشاره به معارضین مجتمع کشت و صنعت اظهار کرد: هم‌اکنون در حال حل شدن است اما چون اقدامی برای پذیرایی و اقامت گردشگران انجام نداده توسعه گردشگری آن فعلا مسدود خواهد بود.

به گفته وی این مجموعه با توجه به صدور مجوز گردشگری کشاورزی می‌تواند فعالیت کند و بعد از حل موضوع معارضین، در زمینه گردشگری هم فعالیت خود را آغاز و از آن برنامه زمانی بگیریم.

گلخانه آن به صورت کامل افتتاح نشده است

در این راستا نامدار صیادی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه تامین اعتبار تسهیلاتی این مجموعه در بحث کشاورزی برعهده ماست، به خبرنگار فارس گفت: این تسهیلات برای ایجاد ۵۰ هکتار گلخانه هیدروپونیک و احداث و توسعه ۲۵۰ هکتار باغ اختصاص داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به گلخانه پرداخت شده و البته با توجه به تورم و شرایط فعلی نتواستند تمام آن را به بهره‌برداری برسانند برای همین می‌بایست از محل آورده خود سرمایه‌گذار نهایی شود.

صیادی با یادآوری اینکه در وزارت جهاد کشاورزی بحث ایجاد سایبان برای باغات مطرح است، ادامه داد: در این راستا برنامه‌ای تدوین شده و قرار است باغ‌ها سرپوشیده شوند که شبیه گلخانه بوده اما ساده‌تر است و مانع از آفتاب‌سوختگی و سرمازدگی می‌شود؛ همچنین باعث افزایش بهره‌وری آب و تولید در سطح خواهد شد.

این معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: برای ایجاد سایبان در باغ‌های این مجتمع ۱۱۰ میلیارد تومان تسهیلات مصوب شده و در مرحله آوردن وثیقه است.

وی اظهار کرد: به خاطر تحریم‌ها گلخانه دیر به بهره‌برداری رسید چراکه تجهیزات خریداری شده برای آن اجازه ترخیص نمی‌گرفتند و در نهایت زمان برد اما حال وضعیت طبیعی خود را دارد.

 

پیمانکار قبلی ۲۳ کارگر مجموعه را اخراج کرد

در این رابطه علی آشتاب، مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان کرد: در این مجتمع ۸۶۰ نفر کار می‌کنند و اکثر فعالیت‌های آن به پیمانکار واگذار شده است.

وی با بیان اینکه اخیرا ۲۳ نفر از نیروهای این مجموعه توسط پیمانکار قبلی اخراج شدند، اضافه کرد: در این رابطه جلساتی تشکیل و ۹ نفر بازگشت به کار شدند؛ همچنین قرار است مابقی افراد در روزهای آینده بازگردانی شوند.

آشتاب با اشاره به اینکه معارضین محلی این واحد هنوز کارشکنی می‌کنند و مشکل‌ساز هستند، ادامه داد: برای حل مشکل اخراج کارگران، پیمانکاران جدید را الزام کردیم تا از آنان استفاده کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان بیان کرد: بازرسین ما به صورت ماهیانه و مستمر از این مجتمع بازدید خواهند داشت تا روند کار در آن مورد بررسی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: همچنین قرارداد کارگران توسط کارشناسان بررسی می‌شوند چراکه وظیفه ما صیانت از حقوق کارگر و کارفرماست.

آشتاب با بیان اینکه روی ایمنی و بهداشت محیط کار تاکید داریم، گفت: حفظ سلامت کارگران بررسی می‌شود و برگزاری دوره‌های آموزشی را خواهیم داشت.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان خاطرنشان کرد: افرادی نیز که در این مدت اخراج شدند می‌توانند بیمه بیکاری دریافت کنند و یک ماه پس از مراجعه به سیستم بیمه آنان پرداخت می‌شود.

وی اظهار کرد: تلاش تمامی نهادهای دولتی و مردمی حفظ اشتغال موجود و و افزایش تولید است. در این راستا تمام سعی خود را کرده و نمی‌گذاریم نیرویی اخراج شود.

 

برای کمک به این واحد تمام سعی خود را می‌کنیم

در این خصوص اسد عبدالهی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان با اشاره به اینکه مجتمع کشت و صنعت صفای خرم‌آباد یکی از بزرگترین واحدهای اقتصادی استان است، افزود: این واحد حدود یک هزار و ۸۰۰ هکتار وسعت دارد و تمام توان مدیریتی استان برای رفع مشکلات آن به کار گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از مشکلات این مجتمع حل شده و با توجه به اینکه مراحل اجرای آن به صورت فازبندی است؛ مرحله به مرحله انجام می‌شود.

عبدالهی با یادآوری اینکه قرار بوده ۵۰ هکتار گلخانه احداث شود که هم‌اکنون ۲۵ هکتار آن اجرایی شده است، ادامه داد: همچنین کشت گیاهان دارویی، باغات انجیر، انار و گردو و دامپروری و اصلاح نژاد از دیگر فعالیت‌ها در این مجموعه هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان به مشکلات امنیتی- انتظامی این واحد نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به حداقل ممکن رسیده‌اند و تعدادی معارض داشت که تقریبا حل و فصل شده است.

وی با بیان اینکه قبل از شیوع کرونا محصولات این واحد به روسیه صادر می‌شده است، ادامه داد: هم‌اکنون تولیدات آن به کشورهای حوزه خلیج فارس فرستاده می‌شود.

عبدالهی با تاکید بر اینکه برای کمک به این واحد تمام سعی خود را می‌کنیم، اضافه کرد: این مجتمع یکی از واحدهای اقتصادی با نیروی به کار گرفته شده بالا در استان است که امیدواریم تمامی مشکلات آن حل شوند.

معاون استاندار لرستان در رابطه با بحث گردشگری مجموعه نیز بیان کرد: هم‌اکنون افق پیش‌بینی شده برای بحث گردشگری آن به خاطر شیوع کرونا کم‌رنگ شده است.

هم‌اکنون و در شرایط فعلی با وجود تحریم، تورم و شیوع بیماری کرونا، اقتصاد جامعه در رکود است و اگر فکری برای این وضع نشود جز نابودی کامل آن، نصیبی نخواهیم داشت بنابراین واحدهای اقتصادی را باید یاریگر بود پس حمایت از تولیدکنندگان و صنعتگران بخش خصوصی مانند مجتمع کشت و صنعت امری ضروری است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول