اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

۹۰ قربانی روزانه؛ خسارت اجرانشدن یک قانون/ کلان‌شهرها تنگی نفس گرفته‌اند/ توصیه‌هایی برای روزهای آلوده و کرونایی

هر روز حداقل ۹۰ نفر را به کام مرگ می‌کشاند و شناسنامه‌شان را باطل می‌کند، اما شاید چون نامش به اندازه «کرونا» در بوق و کرنا نشده، خیال‌مان نیست و از کنارش به سادگی می‌گذریم.

۹۰ قربانی روزانه؛ خسارت اجرانشدن یک قانون/ کلان‌شهرها تنگی نفس گرفته‌اند/ توصیه‌هایی برای روزهای آلوده و کرونایی

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، موضوع آلودگی هوای پایتخت و وضعیت وخیم آن نقل محافل رسانه‌های کشور است.

روزنامه خراسان در این زمینه نوشت: هر روز حداقل ۹۰ نفر را به کام مرگ می‌کشاند و شناسنامه‌شان را باطل می‌کند، اما شاید چون نامش به اندازه «کرونا» در بوق و کرنا نشده، خیال‌مان نیست و از کنارش به سادگی می‌گذریم. «آلودگی هوا» که سال‌هاست در کلان‌شهرهای کشور جولان می‌دهد، قدرت آدم‌کشی‌اش چیزی کم از کرونا ندارد و آن‌طور که دکتر «علیرضا رئیسی» معاون وزیر بهداشت اعلام کرده است، سالانه ۳۳ هزار نفر قربانی می‌گیرد؛ قربانیانی که مرگ‌هایشان ناشی از تاثیرات آلودگی هواست. این یعنی مرگ روزانه حدود ۹۰ نفر در اثر تبعات ناشی از آلودگی هوا.
 


مازوت؛ بنزین و فرسوده‌ها

آلودگی هوای کلان‌شهرها دلایل متعددی دارد؛ ازجمله بنزین تولیدی در پالایشگاه‌ها که البته گفته می‌شود استاندارد یورو۴و۵ در بنزین‌های تولیدی رعایت می‌شود و نقش این سوخت در آلودگی هوا کم شده است. این روزها نام «مازوت» را هم زیاد می‌شنویم و گفته می‌شود افزایش میزان مصرف این سوخت در نیروگاه‌ها و صنایع، دلیل وضعیت بحرانی اخیر بوده است. علاوه بر آن، تردد صدها هزار خودروی شخصی و عمومی فرسوده هم معضلی است که هنوز پابرجاست؛ حداقل ۷ میلیون موتورسیکلت، ۲.۵ میلیون خودروی سبک،  ۵۰۰ هزار کامیون و کشنده و... .

قانون‌هایی که اجرا نمی‌شود

برای مقابله با آلودگی هوا، قوانین متعددی وجود دارد که در بخش‌هایی از آن‌ها وظایف محوله به دستگاه‌های مختلف مشخص شده است، از جمله: قانون برنامه ششم توسعه، قانون هوای پاک، قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت سوخت، قانون رفع موانع تولید، قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و... . دستورالعمل‌های تعیین‌شده در برخی مصوبات هیئت وزیران هم وضعیت مشابهی دارد و در برخی کلان‌شهرها اجرا نشده است، از جمله: اساسنامه صندوق توسعه حمل و نقل کشور، اساسنامه صندوق ملی محیط‌زیست، مصوبه درخصوص الزام دستگاه‌های اجرایی برای مقابله موثر با آلودگی هوا و... .

این قصه سر دراز دارد اما پایان ناخوشش این‌که، طبق گزارش دبیرخانه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا، اغلب دستگاه‌های اجرایی متولی در این حوزه، در انجام وظایف خود کوتاهی کرده‌اند، از جمله: پلیس راهور، وزارت نفت، بانک مرکزی، صداوسیما، وزارت اقتصاد و وزارت صمت. البته این نکته را هم نمی‌توان نادیده گرفت که درحالی‌که برخی دستگاه‌های مسئول در دولت، از سنوات قبل پیگیر نظارت بر کیفیت بنزین و گازوئیل‌های تولید داخل بوده‌اند، گفته می‌شود یکی از اعضای مهم کابینه با تفسیر خاص از الزامات مندرج در قانون هوای پاک، اجازه چنین نظارتی را نداده و امکان تامین مالی اعتبارات این نظارت‌ها را هم مسدود کرده است.
 


مجلس برای کم‌کاران مجازات تعیین کند

شهر تهران سال‌هاست که در کنار عنوان «پایتخت سیاسی» بودن، عنوان پایتخت «آلودگی هوا» را هم یدک می‌کشد اما چند سالی است که دیگر کلان‌شهرهای کشور مثل مشهد و اصفهان هم گاهی تنه‌ای به آن می‌زنند تا از کورس آلودگی عقب نمانند! با این حال هنوز هم تهرانی‌ها در صف اول این ویژگی مشترک کلان‌شهرها هستند.

با رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران گفت‌وگو می‌کنم تا چرایی حل‌نشدن معضل تکراری آلودگی هوا را از او جویا شوم. «محمد علیخانی» می‌گوید: «قوانین متعددی برای کاهش آلودگی هوا وجود دارد اما متاسفانه اجرایی نشده است، در حالی که به قول دوستان اگر این قوانین اجرا می‌شد شهر تهران باید از نظر وضعیت حمل و نقل عمومی و هوا، به شهری مانند پاریس تبدیل می‌شد».

وی تصریح می‌کند: «مجلس باید روی اجرای این قوانین نظارت کند و حتی برای مسئولانی که در اجرا کوتاهی کرده‌اند مجازات تعیین کند».
 


مطالبه کلانتری از دادستانی

البته اجرایی‌نشدن قانون‌های مقابله با آلودگی هوا، فقط یک ادعا از طرف عضو شورای شهر یک کلان‌شهر نیست و رئیس سازمان محیط‌زیست کشور هم همین اعتقاد را دارد. چهارشنبه گذشته بود که «عیسی کلانتری» در حاشیه جلسه هیئت دولت در این‌باره گفت: «در تهران قانون هوای پاک در حال زیر پا گذاشته شدن است و مسئول رسیدگی به آن دادستانی‌کل است».
 


مطالبه از فراکسیون محیط زیست

قرمزشدن وضعیت هوای تهران، روز گذشته «احسان خاندوزی» نماینده مجلس یازدهم را هم به مرکز کنترل کیفیت هوای تهران کشاند تا از نزدیک در جریان ماجرا قرار بگیرد.

خاندوزی پس از این بازدید در گفت‌وگو با خراسان اظهار کرد: «اجرای قانون هوای پاک نیازمند نظارت قوی است که پیگیری آن را از همکاران‌مان در فراکسیون محیط‌زیست درخواست خواهم کرد تا با جدی‌شدن نظارت مجلس، دستگاه‌های متولی قانون هوای پاک به وظایف خود عمل کنند». به نظر می‌رسد، محقق شدن این وعده خاندوزی و جدی‌شدن نظارت بر اجرای قانون هوای پاک، همان چیزی است که شاید بتواند تیرگی را از هوای کلان‌شهرها دور کند و جان سالانه ۳۳ هزار هموطن را هم نجات دهد.

روزنامه رسالت نیز نوشت: آلودگی هوا در تهران در روز جمعه برای سومین روز پیاپی به سطح «ناسالم» برای همه گروه‌ها رسیده است. هوا در شهرهای اطراف تهران نیز آلوده است و تبریز و چند شهر خوزستان هم مشکل مشابه‌ای دارند. همزمان با ادامه آلودگی هوا در ۹ کلان‌شهر و شهر صنعتی، اورژانس نیز درباره خروج گروه‌های پرخطر از خانه در تهران هشدار داد. شهردار تهران و اعضای شورای شهر نیز از اجرا نشدن قانون هوای پاک انتقاد کردند.

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران، نیز در توییتر نوشت: «مهار آلودگی هوا یک موضوع حاکمیتی است و همه دستگاه‌ها باید به وظایف خود عمل کنند».
 


او تأکید کرد که ناوگان اتوبوسرانی باید نوسازی شود نه این‌که فیلتر جاذب دوده روی اتوبوس‌های فرسوده نصب شود. اعطا همچنین نوشت که آلایندگی موتورسیکلت ۱۸ برابر یک خودرو است و طرح‌هایی مانند  جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی با کاربراتوری کم‌تر دنبال شده است.

در حال حاضر افزایش غلظت آلاینده‌ها و پیش‌بینی عدم بارش برای روزهای آینده موجب شد، تا ۱۰ دی‌ماه، کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران تشکیل جلسه دهد و استاندار تهران در حاشیه این جلسه خبر از تعطیلی یکی،‌دوروزه تهران به دلیل افزایش غلظت آلاینده‌ها داد که گویا در انتظار تأیید معاون اول رئیس‌جمهور است.
 


انوشیروان محسنی بندپی تأکید کرد: اگر غلظت آلاینده‌ها به حدی برسد که با اقدامات انجام‌شده ایده آل نباشد تعطیلی یکی،دوروزه در تهران خواهیم داشت. اما در این جلسه، محدودیت‌هایی نیز برای کاهش میزان کارکرد درجا اتوبوس‌ها در پایانه‌های حمل‌ونقل شهری و نیز حمل‌ونقل بین‌شهری، توقف تمامی فعالیت‌های ساختمانی که ذرات معلق را در هوا پخش می‌کنند، ممنوعیت تردد کامیون‌هایی که عمر بالای ۲۰ سال دارند، و توقف تردد موتورهای فاقد معاینه فنی در تهران اعمال شد.  
 


آلودگی هوا، چهارمین علت مرگ زودرس

روزنامه صبح نو نیز با تیتر «آلودگی هوا، چهارمین علت مرگ زودرس» نوشت: به دنیا آمدن نوزادان کم وزن و بیش فعال، اختلال‌ عصبی، حمله‌ قلبی، بیماری‌ تنفسی، دیابت و سرطان ریه فقط بخشی از ده‌ها پیامد آلودگی هواست که امروز تبدیل به جامی از شوکران برای ساکنان کلانشهرها شده است. وجود هر نوع ماده آلاینده اعم از جامد، مایع، گاز یا تشعشع پرتوزا و غیرپرتوزا در هوا به تعداد و در مدت زمانی که کیفیت زندگی را برای انسان و دیگر جانوران به خطر ‌اندازد، آلودگی هوا محسوب می‌شود. این روزها کلانشهرهای کشور درگیر معضل آلودگی هوا هستند و همه منتظرند تا باد و باران به دادشان برسد. جالب است بدانید تهران در میان آلوده‌ترین شهرهای جهان از نظر ذرات معلق قرار دارد و آن را چهارمین علت مرگ زود رس عنوان کرده‌اند.
 


توصیه‌هایی برای روزهای آلوده و کرونایی

شروع فصل سرد سال و افزایش غلظت آلاینده‌های هوا به علت وارونگی هوا و همزمانی کرونا با این موارد همگی دست‌به‌دست هم داده‌اند تا زمستان سختی پیش روی ما باشد اما چگونه می‌توانیم عوارض ناشی از آلودگی هوا را کاهش دهیم. بنابراین؛ توصیه می‌شود:

  • به منظور کاهش اثرات سوء ناشی از کرونا در زمان اپیدمی کرونا مرتبا‌ وضعیت کیفیت هوای منطقه محل سکونت خود را از طریق رسانه‌ها بررسی کنید.
  • در شرایط آلودگی هوا بهترین راه کاهش مواجه با آلاینده‌ها، ماندن در خانه است که این موضوع در زمان اپیدمی کرونا به همراه رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی بسیار مهم است.
  • ضروری است هنگام خروج از منزل حتما‌ از ماسک استفاده کنید.
  • هنگام آلودگی هوا از قدم زدن در پارک و دویدن در فضای باز خودداری کنید و در منزل نیز فعالیت روزانه خود را کاهش دهید.
  • غذاهای سرشار از ویتامین و آنتی‌اکسیدان شامل میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید و از مصرف غذای چرب، فست‌فود و فرآوری شده خودداری کنید.
  • اگر در خانه از سیستم‌های تهویه هوا استفاده می‌کنید فیلترهای آن را به موقع تمیز و در صورت نیاز تعویض کنید.
  • استفاده از دستگاه تصفیه هوای دارای سیستم ازن‌ساز و اشعه ماورای بنفش به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.
  • ضروری است از فعالیت‌هایی که باعث آلودگی هوا در فضای بسته می‌شود مانند روشن کردن شمع و عود خودداری کنید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول