اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان جنوبی

اینجا جهادگران به شهدا اقتدا می‌کنند| از آزادی تا اشتغال زندانیان توسط گروه جهادی شهید «نایبی»

کار گروه‌های جهادی تنها به فعالیت‌های عمرانی آن هم در یک روستای دور افتاده و گمنام خلاصه نمی‌شود و هر جا که محرومیت است بچه‌های جهادی وارد میدان می‌شوند و برای خدمت به محرومان تلاش می‌کنند.

اینجا جهادگران به شهدا اقتدا می‌کنند| از آزادی تا اشتغال زندانیان توسط گروه جهادی شهید «نایبی»

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ واژه گروه جهادی که به گوش آدم می‌خورد، ناخودآگاه تصویر چند جوان کم سن و سال در ذهن نقش می‌بندد که در یک روستای دور افتاده زیر گرما در حال ساخت و ساز و خدمت به مردم هستند. ولی کار گروه‌های جهادی تنها به فعالیت‌های عمرانی آن هم در یک روستای دور افتاده و گمنام خلاصه نمی‌شود و هر جا که محرومیت است بچه‌های جهادی وارد میدان می‌شوند و برای خدمت به محرومان تلاش می‌کنند.

محرومیت انواع گوناگونی دارد. گاهی این محرومیت از نوع اقتصادی و معیشتی است و گاهی از نوع فکری و فرهنگی. برخی مواقع هم نیاز به فعالیت علمی، آموزشی است و البته بعضی جاها هم باید کار عمرانی و ساختمانی انجام شود.

فقرزدایی و خدمت به مردم بی‌منت و بی‌مزد و مواجب و در راه رضای خدا از ویژگی‌های اصلی گروه‌های جهادی است، گروه‌هایی که با حضور جوانان تشکیل شده و این روزها جایگاه خود را در بین مردم پیدا کرده‌اند.

جهادی‌ها در همه‌جا هستند

رد پای جهادی‌ها را؛ جهادی‌هایی که برای مقابله با کرونا، برای حفظ جان مردم بسیج شده‌اند را می‌شود در جای جای کشورمان مشاهده کرد. از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب. نقاط مرزی و غیرمرزی، شهری و روستایی... حالا همان جهادی‌هایی که در بحران های سیل و زلزله، در محرومیت ها و کمبودها به یاری هموطنانشان می رسیدند، دوباره به میدان آمده‌اند تا در مقابل یک ویروس ۲۰ نانومتری پرخطر که قصد سلامت و جان مردمانشان را کرده از آنان محافظت کنند.

یکی از گروه‌های جهادی فعال شهرستان بیرجند، گروه جهادی شهید نایبی است که اقدامات خوبی را در مناطق زیر پوشش به محرومان و نیازمندان ارائه کرده است. در همین راستا با مسئول این گروه جهادی پیرامون فعالیت‌های انجام شده به گفت‌وگو نشسته‌ایم. متن زیر حاصل گفت‌وگو خبرگزاری فارس با با مسئول این گروه جهادی است.

فارس: خودتان را برای مخاطبان معرفی کنید؟

ابراهیمی: محمدامین ابراهیمی هستم مسئول گروه جهادی شهید نایبی شهرستان بیرجند.

فارس: گروه جهادی شهید نایبی فعالیت رسمی خود را از چه سالی و با همت چه کسانی آغاز کرد؟

ابراهیمی: گروه جهادی شهید نایبی از ابتدای سال ۱۳۹۸ در زمینه محرومیت‌‌زدایی آغاز به فعالیت کرده است.

شاکله اصلی گروه جهادی شهید نایبی اعضای هیئت مسجد باقرالعلوم(ع) هستند

 

از آنجایی که شاکله اصلی گروه جهادی شهید نایبی اعضای هیئت مسجد باقرالعلوم(ع) هستند، اعضای مسجد و هیئت تصمیم گرفتیم فعالیت‌هایی را در راستای محرومیت‌زدایی انجام دهیم بنابراین تصمیم گرفتیم گروه جهادی شهید نایبی را تشکیل دهیم.

فارس: دلیل نامگذاری این گروه جهادی به اسم شهید نایبی چه بود؟

ابراهیمی: قبل از حضور بنده و تشکیل ایم گروه جهادی، اعضای هیئت و مسجد باقرالعلوم (ع) بیرجند در قالب خیریه اقدامات عام‌المنفعه انجام می‌دادند. از آنجایی که آمد و شد بنده به هیئت و مسجد باقرالعلوم (ع) صورت گرفت تصمیم گرفتیم یک گروه جهادی به‌صورت تشکیلاتی و رسمی راه‌اندازی و نام این گروه جهادی را به‌نام یکی از شهدای شهر بیرجند انتخاب کنیم. در همین راستا تصمیم گرفتیم این گروه جهادی را به نام شهید نایبی نامگذاری کنیم. ان‌شاءالله که فعالیت‌های ما مورد عنایت شهید نایبی و سایر شهدا قرار بگیرد.

بیرجند؛ کانون هدف گروه جهادی شهید نایبی

فارس: عمده فعالیت‌های گروه جهادی شهید نایبی با چه هدفی و در کدام نقاط استان است؟

ابراهیمی: فعالیت گروه جهادی شهید نایبی بر اساس آسیب‌شناسی در نقاط مختلف شهر که توسط اعضای گروه انجام می‌شود، است. بیشتر برنامه‌های گروه جهادی شهید نایبی مربوط به شهرستان بیرجند می‌شود. اعضای گروه جهادی ما برای کمک به سیل‌زدگان استان سیستان و بلوچستان اعزام شده و پشتیبانی‌های لازم و تأمین اقلام مورد نیاز سیل‌زدگان را انجام دادند

باتوجه به اینکه یک نفر از اعضای گروه جهادی شهید نایبی عضو سازمان حمایت از زندانیان است، بیشتر تمرکز گروه جهادی ما به سمت حمایت از خانواده‌های زندانیان رفت

 

باتوجه به اینکه یک نفر از اعضای گروه جهادی شهید نایبی عضو سازمان حمایت از زندانیان است، بیشتر تمرکز گروه جهادی ما به سمت حمایت از خانواده‌های زندانیان رفت.

 

توزیع بیش از ۲۰۰ میلیون تومان بسته غذایی

فارس: گروه جهادی شهید نایبی تاکنون چه فعالیت‌هایی داشته است؟

ابراهیمی: ابتدای کار که همزمان با ماه مبارک رمضان سال گذشته بود در بحث توزیع بسته‌های غذایی بین نیازمندان به تعداد حداکثر ۴۰ بسته با حجم کمی از مواد غذایی کار خود را آغاز کردیم و خوشبختانه تاکنون توانستیم مبلغی بیش از ۲۰۰ میلیون تومان فقط بسته غذایی توزیع کنیم.

با کمک خیران و لطف خدا و اهل‌بیت(ع) توانستیم عید غدیر امسال ۲۰۰ بسته غذایی بین خانواده‌های نیازمند توزیع کنیم

 

به مرور زمان و با حمایت‌های مردمی و خیران توانستیم از توزیع ۴۰ بسته غذایی به ۲۰۰ بسته غذایی برسیم و به تعداد خانواده‌های بیشتری کمک کنیم. خوشبختانه با کمک خیران و لطف خدا و اهل‌بیت(ع) توانستیم عید غدیر امسال ۲۰۰ بسته غذایی بین خانواده‌های نیازمند توزیع کنیم.

امسال باتوجه به شیوع بیماری کرونا و دستور مقام عظمای ولایت در خصوص برگزاری رزمایش کمک مؤمنانه، گروه جهادی شهید نایبی در این خصوص در بحث تهیه و توزیع بسته‌های کمک معیشت فعالیت داشته است.

همچنین گروه جهادی ما در بحث پرداخت اجاره بهای خانه‌های نیازمندان، پرداخت هزینه‌های درمانی و بیمارستانی نیازمندان، برگزاری اردوی زیارتی برای زیارت اولی‌ها، کمک هزینه تأمین جهیزیه، پرداخت اقساط عقب افتاده، خرید لوازم گرمایشی، توزیع بن خرید لباس گرم برای فرزندان نیازمند و غیره فعالیت داشته و دارد.

جهادی‌ها؛ کوچه به کوچه به جنگ کرونا رفتند

فارس: از آنجایی که گروه‌های جهادی از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون در میدان مقابله با کرونا در حوزه‌های مختلف حضور پررنگی داشته‌اند، از فعالیت‌های انجام شده توسط گروه جهادی شهید نایبی در عرصه مقابله با کرونا برایمان بگویید.

ابراهیمی: خدمت‌رسانی وظیفه مقدسی است و گروه‌های جهادی همیشه آماده خدمت‌رسانی به اقشار مختلف جامعه هستند و در هر زمینه ای که لازم باشد ورود می‌کنند. از اواخر سال گذشته که یک ویروس ناخوانده وارد کشور و به تبع آن استان خراسان‌جنوبی شد بنا به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر حضور جوانان مؤمن و داوطلب در عرصه مقابله با کرونا تمامی گروه‌های جهادی به فرمان رهبری لبیک گفتند و اعلام آمادگی کردند تا با حضور پرشور و پر رنگ خود بار دیگر در میدان مقابله با این ویروس منحوس رفاه و آرامش را به هم استانی‌های خود بازگردانند. در این بین گروه جهادی شهید نایبی نیز برای قطع زنجیره شیوع کرونا با حضور پرشورتر در میدان نبرد، کوچه به کوچه به جنگ ویروس کرونا رفتند.

این گروه جهادی با ضدعفونی مسجد باقرالعلوم(ع)، ضدعفونی و پاکسازی دانشگاه آزاد اسلامی، ضدعفونی و گندزدایی آموزش و پرورش، ضدعفونی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی به جنگ با کرونا رفت.

 

از دیگر اقدامات مهمی که گروه جهادی ما اجرایی کرده شناسایی و تأیید نیازمند بودن خانواده‌هایی در سطح شهر و برقراری مستمری ماهیانه برای این خانواده‌ها جهت کمک خرج زندگی بوده که در این راستا طی یک سال و نیم فعالیت توانسته‌ایم سه خانواده را تحت حمایت قرار دهیم و ماهیانه مبلغی به‌عنوان کمک خرج برای آن‌ها واریز می‌شود.

گروه جهادی شهید نایبی بین رانندگان ناوگان اتوبوسرانی درون شهری که در پی شیوع کرونا بیکار شده مورد حمایت هیچ نهادی نبوده و شرایط زندگی آن‌ها سخت بود بسته غذایی توزیع کرده است.

فارس: منابع مالی گروه جهادی شما از کجا تأمین می‌شود و آیا نهادهای رسمی نیز کمک قابل توجه‌ای داشته‌اند یا خیر؟

ابراهیمی: تمام فعالیت‌های گروه جهادی شهید نایبی بر پایه کمک‌های مردمی و خیران است. هدف گروه جهادی شهید نایبی خدمت به نظام جمهوری اسلامی، انقلاب، شاد کردن دل امام زمان (عج) و مقام معظم رهبری است‌.

تمام سعی و تلاش گروه جهادی شهید نایبی تحقق و سازماندهی فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص رزمایش کمک مؤمنانه است

 

تمام سعی و تلاش گروه جهادی شهید نایبی تحقق و سازماندهی فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص رزمایش کمک مؤمنانه با این مضمون که «در رزمایش کمک مؤمنانه از مردم کمک جمع‌آوری شود و بین مردمی که نیازمند هستند توزیع شود» بوده و است.

کمک به آزادی زندانیان و ایجاد شغل برای آن‌ها 

فارس: در حال حاضر چه برنامه‌ای را دنبال می‌کنید؟

ابراهیمی: یکی از برنامه‌هایی که گروه جهادی شهید نایبی در حال حاضر دنبال می‌کند جمع‌آوری کمک جهت آزادسازی زندانیان جرائم غیر عمد است. در حال حاضر کمک به خانواده‌های این افراد را در برنامه داریم و هدف نهایی گروه جهادی شهید نایبی ایجاد شغل و کسب درآمد برای خانواده‌های زندانیان است که بتوانند منبع درآمد ثابتی در ماه داشته باشند و نیازی به سبد غذایی که ما در سالی چند مرحله به آن‌ها می‌دهیم نداشته باشند.

دوستانی که عضو مسجد باقرالعلوم (ع) و هیئت هستند افرادی‌اند که وضعیت مالی مناسب و خوبی دارند و بر این اساس سعی شده از ظرفیت و کمک این افراد برای کمک به خانواده‌های نیازمند با حضور میدانی این دوستان برای سرکشی از خانواده‌های نیازمند و مشاهده وضعیت خانواده‌هایی را که شاید ندیده بودند و گمان نمی‌کردند در شهر این‌گونه خانواده‌هایی باشند، استفاده شود.

تمام فعالیت‌های گروه جهادی شهید نایبی تشکیلاتی است

فارس: از آنجایی که گروه جهادی شهید نایبی جزو گروه‌های جهادی برتر استان معرفی شده، شما دلیل این موفقیت را در چه می‌دانید:

ابراهیمی: گروه جهادی ما از ابتدایی که راه‌اندازی شد تمام خط و مشی و فعالیت‌هایش بر اساس ابلاغ و دستورات سازمان بسیج سازندگی و با محوریت مسجد محل بود‌. تمام فعالیت‌های گروه جهادی شهید نایبی تشکیلاتی است، فعالیت‌ها براساس حساب و کتاب انجام و مستندات موجود و به ناظران ارائه می‌شد که در نتیجه بررسی عملکرد، گروه جهادی ما مورد تأیید قرار گرفت و به‌عنوان گروه جهادی برتر استانی معرفی شد.

فارس: در پایان اگر سخنی دارید برای خوانندگان ما بفرمایید.

ابراهیمی: در گروه جهادی شهید نایبی سعی بر این بوده همان گونه که تشکیلات رشد می‌کند افرادی که در این تشکیلات هستند رشد کنند و خوشبختانه تاکنون با عنایت اهل‌بیت (ع) توانستیم پیشرفت کنیم ان‌شاءالله بعد از این نیز بتوانیم با کمک مردم و اهل‌بیت (ع) اقدامات خوبی انجام دهیم.

انتهای پیام/3403/ح/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول