اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

ارتقای مراکز یادگیری محلی در همدان به ۲۰ مورد/ آموزش مهارت اجتماعی و شهروندی

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان همدان از ارتقای مراکز یادگیری محلی در همدان به ۲۰ مورد خبر داد و گفت: در کنار سوادآموزی، مهارت اجتماعی و شهروندی را نیز آموزش می‌دهیم.

ارتقای مراکز یادگیری محلی در همدان به ۲۰ مورد/ آموزش مهارت اجتماعی و شهروندی

احمد آقامحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان راه‌اندازی نهضت سوادآموزی را یکی از حکیمانه‌ترین فرامین امام(ره) دانست و با بیان اینکه آموزش به ویژه بین بزرگسالان در پیشرفت جامعه بسیار حائز اهمیت است گفت: در ایران اسلامی با توجه به تاکیدات دین مبین اسلام نهضت سوادآموزی از واجبات است که امام(ره) به این موضوع تاکید داشتند و مقام معظم رهبری نیز از آن حمایت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در حوزه سوادآموزی اخیرا طرحی در کشور اجرایی شده که ما نیز در استان به طور جدی آن را دنبال می‌کنیم گفت: در قالب این طرح از آموزش صرف سواد تا حدودی فاصله گرفته و در کنار سوادآموزی به آموزش مهارت‌های اجتماعی، حقوق شهروندی و در برخی مواقع حرفه‌ای سوق می‌یابیم تا بتوانیم در سوادآموزان مهارت همه‌جانبه‌ای ایجاد کنیم.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان همدان از راه‌اندازی مراکز یادگیری محلی در همین راستا خبر داد و افزود: تعداد این مراکز سال گذشته ۹ مورد بوده که امسال به ۲۰ مرکز ارتقا یافته‌ است.

وی با بیان اینکه حداقل ۵۰ نفر را در این مراکز زیر پوشش قرار دادیم عنوان کرد: در کنار سوادآموزی مهارت اجتماعی و شهروندی را نیز آموزش می‌دهیم که مقوله  بسیار مهمی است.

آقامحمدی با اشاره به اینکه آموزش بزرگسالان از آموزش‌های رسمی متفاوت است و افراد علاوه بر اینکه آموزش می‌بینند قطعا نقشی را در جامعه ایفا می‌‌کنند خاطرنشان کرد: البته نقش‌ها متفاوت و در قالب نقش اجتماعی، اقتصادی و... است که این آموزش‌ها باعث می‌شود نقش افراد پررنگ و هدفمند شود.

وی با بیان اینکه در کنار مراکز یادگیری  محلی امسال برای اولین بار بسته تحولی را به عنوان "پیوند سواد و زندگی" اجرایی می‌کنیم گفت: تعدادی از مراکز یادگیری محلی را برای اولین بار در سطح استان شناسایی کردیم که سه مرکز در شهرستان ملایر و همدان و روستای مهاجران منطقه لالجین را شامل می‌شود.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اینکه این مناطق را با توجه به منطقه زیست بوم و آمایش سرزمینی شناسایی کردیم تا بتوانیم علاوه بر مهارت‌های اجتماعی مهارت فنی و حرفه‌ای را  نیز آموزش دهیم افزود: به عنوان مثال در روستای مهاجران در حوزه کشاورزی خام فروشی مطرح بود که ما در کنار آموزش‌ها ن نحوه فرآوری و بسته‌بندی مواد را آموزش دادیم و یا در شهرستان همدان از آنجا که حاشیه شهر مد نظر است، برای اینکه بتوانیم اشتغال خانگی ایجاد کنیم به سمت آموزش صنایع دستی، کار با چرم پیش رفتیم.

وی با بیان اینکه هدف این است که بتوانیم کارکردهای مراکز یادگیری و محلی را افزایش دهیم و افراد را به سمت اشتغال و تولید داخلی سوق دهیم گفت: اهدافی هم وجود دارد  تا سرمایه‌های خرد کسانی که آموزش می‌بینند تجمیع شود و بتوانند از منافع موجود استفاده کنند.

رتبه باسوادی استان همدان ۹۵.۷ درصد است

آقامحمدی با اشاره به آموزش نحوه بازاریابی، تهیه مواد اولیه، فروش، تشکیل تعاونی به این افراد افزود: تفاهم‌نامه‌ای هم با اداره کل فنی و حرفه‌ای برای اعطای گواهینامه مهارت منعقد شده تا افراد از مزایای آن در حوزه خود اشتغالی یا توسعه شغلی بهره‌مند شوند.

وی در بخش دیگری از سخنانش رتبه باسوادی استان را ۹۵.۷ درصد عنوان کرد و اظهار کرد: در این درصد سهم آقایان بیشتر است یعنی ۹۷ درصد آقایان و ۹۴ درصد خانم‌های استان همدان باسواد هستند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان همدان بیان کرد: برای اینکه فاصله بی‌سوادی را در آقایان و خانم‌ها کم کنیم طرحی را با عنوان توانمندسازی زنان و دختران روستایی اجرایی کردیم که آن را معاونت امور زنان ریاست جمهوری در سطح کشور حمایت می‌کند.

وی با اشاره با اینکه هدف این است ۵۲۵ نفر از دختران و زنان روستایی را که سهم بی‌سوادی در روستاها بیشتر است زیر پوشش سواد ببریم خاطرنشان کرد: در کنار این برنامه‌ها، برنامه‌های متعدد دیگری هم نظیر حلقه‌های کتابخوانی، طرح آموزش فرهنگی کتابخوانی، آموزش عملی نماز، مسابقات انشانویسی و ...اجرا می‌شود تا رغبت و انگیزه حضور افراد در کلاس‌های سوادآموزی بالا رود.

آقامحمدی یادآور شد: براساس سرشماری سال ۹۵ تعداد ۴۸ هزار و ۹۱۶ نفر بی‌سواد در فاصله سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در استان وجود داشتند که در آن سال ثبت‌نام‌ها و پوشش‌هایی برای کاهش این عدد اتفاق افتاده است.

شهرستان کبودراهنگ با ۹۲ درصد کمترین افراد باسواد را دارد

وی با بیان اینکه امسال هدفگذاری کردیم ۳ هزار و ۱۰۰ نفر در دوره سوادآموزی، سوادآموز جذب شود که ثبت نام نیز تا آخر دی‌ماه انجام می‌شود افزود: در حال حاضر بسیاری از شهرستان‌ها سهمیه خود را محقق کردند و ثبت نام انجام شده است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان همدان در ادامه از برگزاری دوره تحکیم خبر داد و تصریح کرد: در این دوره، سوادآموزان خیلی قصد ادامه تحصیل ندارند و کم‌سواد هستند چون دوره سوادآموزی را گذرانده‌اند و می‌خواهند تثبیت و تحکیمی به سواد خود بدهند که برای ۲ هزار نفر در این طرح هدف‌گذاری کردیم.

وی با بیان اینکه برای یک‌هزار و ۷۰۰ نفر در دوره انتقال هدف‌گذاری شده تا ثبت‌نام شوند عنوان کرد: دوره انتقال برای کسانی است که دوره سوادآموزی را گذرانده یا معادل مدرک سوم ابتدایی دارند که به صورت فشرده پایه‌های چهارم، پنجم و ششم به آنها آموزش داده می‌شود و می‌توانند بعد از گذراندن دوره، وارد اول متوسطه و جریان آموزش رسمی شوند و ادامه تحصیل دهند.

آقامحمدی با اشاره به اینکه یک هزار و ۷۰۰ نفر هم در  این دوره هدفگذاری شده است تاکید کرد: کسانی که دوره انتقال را آموزش می‌بینند از لحاظ سواد توانمند هستند و از طرفی احساس می‌کنیم شاید به مهارت جانبی نیاز داشته باشند که از بین آنها ۱۷۰ نفر هدف‌گذاری شده‌اند تا آموزش‌های کار با رایانه را ببیند.

وی در پایان سخنانش بیان کرد: شهرستان همدان با ۹۷ درصد بیشترین باسواد و شهرستان کبودراهنگ با ۹۲ درصد کمترین افراد دارای سواد استان را دارند.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول