اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

دعوای بیمه دانا و آسیا و مصائب غرفه‌داران کنزالمال یک سال پس از آتش سوزی

با وجود گذشت یک سال از آتش سوزی مجتمع تجاری کنزالمال در خرمشهر برخی از غرفه‌داران می‌گویند خسارت آتش سوزی به آن‌ها پرداخت نشده اما سازمان منطقه آزاد اروند می‌گوید: غرفه‌دارانی که بیمه داشتند خسارت خود را کاملاً دریافت کردند.

دعوای بیمه دانا و آسیا و مصائب غرفه‌داران کنزالمال یک سال پس از آتش سوزی

به گزارش خبرگزاری فارس از خرمشهر، حدود یک سال از آتش سوزی مجتمع تجاری کنزالمال در شهرستان خرمشهر می‌گذرد که در این آتش‌سوزی از مجموع 220 غرفه 77 غرفه و سه سوله انبار به طور کامل طعمه حریق شدند و از  77 غرفه که دچار آتش‌سوزی شده بودند تعداد 30 غرفه بیمه آتش‌سوزی نداشتند.

تمام غرفه‌داران در این مجمتع تجاری مستاجر هستند و بر اساس قرار دادی که با سازمان منطقه آزاد دارند ماهیانه مبلغی را به عنوان کرایه غرفه خود به شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند پرداخت می‌کنند.

اکنون پس از گذشت یک سال از حادثه آتش سوزی کنزالمال، برخی از غرفه‌داران می‌گویند تا کنون یک ریال از هزینه کالاهایی که در انبارها دچار آتش‌سوزی شدند به غرفه‌داران پرداخت نشده و بازسازی غرفه‌ها نیز نیمه کاره رها شده است.

 

بیمه دانا هیچ گونه پرداختی به ما نداشته است

یکی از غرفه‌داران مجتمع تجاری کنزالمال در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرمشهر، می‌گوید: مقصر حادثه آتش سوزی، کسبه نبودن بلکه به دلیل اهمال کاری مالک و عدم ایمن سازی لازم بازار مجتمع تجاری در آتش سوخت این درحالی است که در سال‌های گذشته بارها شهرداری و آتش نشانی گزارش کتبی مبنی بر ناایمن بودن بازار تهیه و به سازمان منطقه آزاد اروند ابلاغ کرده بودند.

وی افزود: پس از حادثه مدیر وقت بازار آقای دریس به کسبه گفت که علیه سازمان منطقه آزاد شکایت نکنند چرا که بازار به سرعت بازسازی شده و تا اسفند ماه غرفه‌ها تحویل کسبه می‌شود و با این ترفند از پیگیری حقوقی کسبه جلوگیری کرد.

این غرفه‌دار بیان کرد: کنزالمال محل کسب عده‌ زیادی است اما بعد از حادثه آتش‌سوزی خیلی‌ها از کار بیکار شدند، البته بخشی از بازار فعال و بخش دیگر غیرفعال شده است.

وی با بیان اینکه بیمه دانا مسوول پرداخت خسارت انبارها است اما تا کنون هیچ‌گونه پرداختی به ما نداشته است، عنوان کرد: ماه گذشته بیمه دانا مبلغ دو میلیارد و 300 میلیون تومان به سازمان پرداخت کرده است از طرفی بازسازی غرفه‌های آسیب دیده از آتش‌سوزی متوقف و پرداختی بابت انبارها نداشتیم.

بیمه دانا پاسخگوی ما نیست

این غرفه دار افزود: اما مسوولان سازمان منطقه آزاد اروند به ما می‌گویند بیمه هنوز مبلغی به حساب ما پرداخت نکرده و بازسازی‌هایی که تا کنون انجام شده از اعتبارات سازمان است.

وی با اشاره به عدم پاسخگویی بیمه دانا به غرفه‌داران، بیان کرد: نمایندگی بیمه دانا در شهرستان در پاسخ به مطالبات ما گفت بیمه گذار ما شرکت توسعه سرمایه سازمان منطقه آزاد اروند و ما با شما کاری نداریم.

وی با بیان اینکه هنوز کار بازسازی بازار تکمیل نشده و پیمانکار کار را نصفه نیمه رها کرده است، عنوان کرد: واحد حقوقی سازمان اخطاریه و اظهارنامه دادگاه را به کسبه مبنی بر اینکه بازسازی مرداد ماه تمام شده و شما برای تحویل غرفه مراجعه نکرده‌اید به این خاطر پرداخت ماهیانه کرایه برای شما لحاظ شده و باید تخلیه کنید.این غرفه دار گفت: در قرارداد ما با شرکت توسعه سرمایه‌گذاری، به عنوان مستاجر کرایه پرداخت می‌کنیم اما انبار و سازه مشاع هستند و بیمه آن‌ها به عهده ما است.

غرفه‌داران خسارت خود را دریافت کردند

اما کمال رضایی مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند، در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرمشهر، با بیان اینکه تمام غرفه‌دارانی که دچار حریق شدند و بیمه داشتند، خسارت خود را کاملاً از بیمه دریافت کردند، اظهار کرد: یک بخش بیمه مربوط به کالا و بخش دیگر مربوط به سازه‌ها است، بیمه سازه‌ها که وظیفه ما بود به واسطه بیمه دانا آن‌ها را بیمه کرده بودیم.

وی افزود: بیمه کالا که مربوط به غرفه‌داران است از طریق بیمه آسیا، بیمه شده بودند.

مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند گفت: بیمه دانا خسارت را برآورد کرده و اکنون آماده پرداخت است، بیمه آسیا نیز خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی را مستقیم به حساب غرفه‌داران واریز کرده است.

رضایی با تاکید بر اینکه شرکت توسعه سرمایه‌گذاری منتظر دریافت خسارت‌ها از بیمه دانا نماند و کار بازسازی غرفه‌های آسیب دیده را آغاز کرد، بیان کرد: همان زمانی که بازسازی را شروع کردیم به غرفه داران گفته شد که بیمه آسیا وارد بحث حقوقی شده و مانع پرداخت خسارت توسط بیمه دانا به شرکت توسعه شده است.

 

وی عنوان کرد: بیمه آسیا معتقد است خسارتی که وارده از آتش سوزی انبارها بوده که در این شرایط بحث همجواری انبارها و مجتمع در قانون مطرح شد و ما در حال پیگیری این قضیه از طریق وکلای حقوقی خود هستیم.

رضایی افزود: مسوولان بیمه آسیا می‌گویند که هفت میلیارد و 300 میلیون تومانی که به عنوان خسارت به غرفه داران پرداخت شد را باید بیمه دانا به ما پرداخت کند.

وی گفت: پرداخت بیمه سازه که متعلق به سازمان است باید به ما پرداخت می‌شد اما تا کنون بیمه پرداختی به ما نداشته است.

رضایی بیان کرد: پس از شروع بازسازی با غرفه‌داران جلسه‌ای تشکیل دادیم و از آن‌ها خواهش کردیم هزینه‌های اجاره عقب افتاده خود را که مربوط به قبل از آتش سوزی است را پرداخت کنند چرا که منابع مالی شرکت در حدی نیست که 10 میلیارد تومان برای بازسازی هزینه کند.

95 درصد کنزالمال بازسازی شد

وی با تاکید بر اینکه 95 درصد بازسازی مجتمع تجاری کنزالمال صورت گرفته، عنوان کرد: پنج درصد بازسازی باقیمانده نزدیک یک‌ونیم‌میلیارد تومان هزینه نیاز دارد که منابع مالی شرکت و سازمان جوابگوی تخصیص این مبلغ نیست.

رضایی گفت: تا آبان سال گذشته حدود 6 میلیارد ونیم بدهی اجاره و شارژ ساختمان غرفه‌داران بود که اکنون این رقم به 9 میلیارد تومان رسیده است.

وی عنوان کرد: زمانی که  50 درصد کنزالمال آتش گرفت حداقل 50 درصد نیروی‌های آن را باید تعدیل می‌کردیم اما به منظور جلوگیری  از آسیب‌های اجتماعی کارکنان هیچ نیرویی را اخراج نکردیم.

رضایی افزود: اکنون سه ماه از حقوق کارکنان کنزالمال عقب افتاده است که یکی از دلایل آن عقب افتادن اجاره غرفه‌ها از سوی غرفه‌داران است.

وی گفت: برخی از غرفه‌داران معتقد هستند کار در کنزالمال صرفه اقتصادی ندارد اما حاضر نیستند غرفه خود را به متقاضی جدید بدهند.

رضایی بیان کرد: یکی از غرفه‌داران حدود یک سال و نیم غرفه خود را تعطیل کرده و اجاره به موقع پرداخت نمی‌کند اما حاضر نیست غرفه را به شخص دیگری تحویل دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس، مالک مجتمع تجاری کنزالمال سازمان منطقه آزاد اروند است که مدیریت بازار آن را به شرکت زیر مجموعه خود شرکت توسعه و سرمایه گذاری منطقه آزاد اروند سپرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول