اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

نشست علمی نخبگان تمدن‌ساز/ سردار سلیمانی نماد مدیران تراز در تشکیل تمدن نوین اسلامی است

در این سال‌ها باوجود پیشرفت‌های انقلاب اسلامی، ضعف هایی هم داشته ایم که ریشه این ضعف‌ها در مدیریت کشور است . از این روست که بحث تربیت مدیران جهادی برای تحقق اهداف گام دوم حائز اهمیت می شود.

نشست علمی نخبگان تمدن‌ساز/ سردار سلیمانی نماد مدیران تراز  در تشکیل تمدن نوین اسلامی است

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، نشست «شهید سلیمانی، الگوی تراز نخبگان تمدن ساز در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی» در راستای سلسله نشست‌های علمی مشترک همایش بین المللی گام دوم انقلاب مکتب شهید سلیمانی برگزار شد.

در این نشست، «شکرالله خاکرند»، دانشیار تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه شیراز، اظهارداشت: الگوهای مختلفی برای  تمدن سازی وجود دارد و ما در مسیر شکل گیری تمدن نوین اسلامی قرار داریم‌. تکثیر امثال شهید سلیمانی به ما امکان می دهد که در مسیر شکل گیری تمدن اسلامی پیش برویم.

 

*سردار سلیمانی، نماد مدیران تراز  در فرایند تشکیل تمدن نوین اسلامی است

وی ادامه داد: اکنون دیگر باید از غم فقدان و اندوه شهید سلیمانی که پایان یافتنی نیست، بگذریم. اکنون در 40 سالگی انقلاب اسلامی در پیچ تاریخی قرار داریم.  با نگاهی به گذشته می بینیم در این سالها باوجود پیشرفت‌های انقلاب اسلامی، ضعف هایی هم داشته ایم که معتقدم که ریشه این ضعف ها در مدیریت کشور است‌. از این رو است که بحث تربیت مدیران جهادی برای  تحقق اهداف گام دوم حائز اهمیت می شود.

خاکرند گفت: سردار سلیمانی باید نماد و اسوه مدیرانی باشد که گام دوم انقلاب اسلامی را به سمت تمدن نوین اسلامی هدایت می کنند.

 

*اساسا چرا باید تمدن نوین اسلامی بسازیم؟

دانشیار تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه شیراز با طرح این پرسش که اساسا چرا باید تمدن نوین اسلامی بسازیم؟ گفت: اگر تمدنی مبتنی بر هویت یک کشور نباشد، جامعه را دچار گم شدگی و بحران هویتی و فرهنگی می کند؛ همچنان که هم اکنون بواسطه  وجود سیستم های فکری و  نرم افزاری تمدن و توسعه  غربی  در نظام اجرایی و مدیریتی دچار ناکارآمدی و مشکل هستیم. راه برون رفت از مشکلات فعلی این است که تمدنی با بن مایه ها و نرم افزارهای ایرانی اسلامی داشته باشیم و بسازیم ..

وی گفت: سلسله این تغییرات از تغییر افکار آغاز می شود؛ همچنان که اولین واژه ای که بر پیامبر نازل شد «اقرا» به معنی بخوان و دعوت به یک اندیشه جدید بود. به میزانی که اندیشه ها متفاوت است، اشکال مختلف تمدن سازی هم وجود دارد. رویکرد تمدن سازی در ایران در دوره معاصر قبل انقلاب براساس همان مدل غربی و برای حل مشکل عقب ماندگی بود .و این کار مانند این است که داروی یک بیمار را برای بیمار دیگری تجویز کنیم. این توصیه در حالی است که حتی تمدن غربی برای خود غربی ها و غیر غربی ها هم پر اشکال و منشا بحرانهای مختلف مثل استعمار ، جنگ ، بحران معنویت و... بوده و هست .

* تمدن اسلامی و تمدن غربی چه تفاوتی دارد؟

خاکرند با اشاره به تفاوت تمدن اسلامی و تمدن غربی، گفت: تعریف انسان در تمدن اسلامی با تمدن غربی متفاوت است. در  تمدن اسلامی بر کرامت انسان و رشد و تعالی انسان توجه ویژه شده است، به همین دلیل نماد تمدن اسلامی انسانهای متعالی مثل حضرت علی (ع)، سلمان فارسی ، ابوذر غفاری... است؛ به این معنی  که محصول و میوه این تمدن ، انسان های بزرگ متعالی  است. از این رواست که عنصر ولایت انسان کامل در تمدن اسلامی بسیار مهم است و نقش نخبگان در تمدن اسلامی کلیدی و ویژه است. نخبگان سمبل اندیشه و تفکر در تمدن اسلامی هستند؛ همچنان که هر کس پیامبر (ص)، امام  علی (ع) ، سلمان فارسی و دیگر یاران برجسته پیامبر ص را می دید، اسلام و ابعاد انسان ساز آن را می شناخت.

وی ادامه داد: اما نماد تمدن غربی ساختمان های رفیع، صنایع بزرگ  و پیشرفت های مادی است. 

*الگوی نخبگان تمدن ساز در جمهوری اسلامی چه کسانی هستند؟

دانشیار تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه شیراز گفت: من نظام حکومتی و نظام اجتماعی را به سیستمی کامپیوتری تشبیه می کنم و معتقدم نرم افزار اداره جمهوری اسلامی کامل است اما ویروسی شده است و نیاز به اصلاح دارد. 

وی ادامه داد: مکتب شهید سلیمانی آخرین و به روز ترین نسخه برای تربیت نخبگان تمدن ساز در جمهوری اسلامی است. مدل این شهید نسخه گم شده جامعه ما است که پس از 40 سال او را پیدا کرده ایم. در سطح عالی،  مقام معظم رهبری الگو و مدل برتر است و در سطح  مدیران ، الگوی برتر شهید سلیمانی است. و اقبال مردم  هم در حیات آن شهید و هم در شهادت او‌ وتااکنون  موید این گفته است.گویی مردم مدیریت مطلوب آرمانی خود را در سلیمانی یافته اند.

وی گفت: به نوعی می توان مکتب شهید سلیمانی را  به روزترین نرم افزار برای سیستم مدیریت جمهوری اسلامی تشبیه کرد.

 

* شهید سلیمانی یک ریال حق ماموریت دریافت نکرد

وی با تشریح ویژگی های مدیریت شهید سلیمانی، گفت: جمهوری اسلامی مرحله اول حرکت انقلاب اسلامی در جهان است و اگر ما پیام انقلاب را به کشورهای دیگر صادر نمی کردیم، انقلاب در برابر این همه هجمه و فشار وارد شده، در باتلاقی متوقف می شد.

خاکرند گفت: اگر مدیریت جهادی نباشد، انسان به دنبال پست و مقام است، اضافه کار را حساب می کند و در ازای پول کار می کند. اما در مدیریت جهادی این چنین نیست؛ همچنان که شهید سلیمانی در ماموریت های متعدد به کشورهای مختلف، یک ریال حق ماموریت دریافت نکرده و فرزندانشان هم پست دولتی ندارند.

وی گفت: در این نوع مدیریت آنقدر که عمل موثر است حرف تاثیر ندارد.

*شهید سلیمانی نماد اسطوره‌های ایرانی است

دانشیار تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه شیراز گفت: شهید سلیمانی آنچه که به دنبال آن بود را فقط برای مردم ایران نمی خواست؛ بلکه صلح، شادی و آرامش را برای مردم کشورهای دیگر از جمله سوریه، عراق و لبنان و یمن و افغانستان هم خواستار بود.  سعدی شیرازی می سراید «بنی آدم اعضای یکدیگرند.  
که در آفرینش زیک‌ گو هرند
چو عضوی بدرد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار.
و شهید سلیمانی از رنج هر انسانی در هرجایی بی قرار بود.

وی ادامه داد: او مانند اسطوره های ایرانی بود؛ مانند آرش کمانگیر از جان خود برای حفظ مرزهای ایران گذشت. مانند جهان پهلوان تختی در رفع محرومیت پیش قدم بود.و مانند آریوبرزن در مقابل تجاوز بیگانگان ایستاد. بین مردم محبوب بود و به کمک نیازمندان می شتافت. به اذعان حتی خارجی ها، این شهید به لحاظ نظامی بی نظیر بود. وقتی نظامی گری با منش پهلوانی همراه شود، تبدیل به اسطوره می شود. اما اسطوره ای دست یافتنی و به این دلیل می توانیم او را  جهان پهلوان سلیمانی و نماد تحقق یافته اسطوره های ایرانی بدانیم. این شهید ایمان به اسلام و میهن پرستی را همزمان به عرصه ظهور گذاشت.

*تشکیل اتحاد جماهیر اسلامی با مشارکت جمهوری‌های اسلامی  با محوریت ایران

خاکرند گفت: یکی از الزامات و لوازم تمدن سازی، ایجاد امپراطوری است؛ به این معنی که  یک اندیشه بتواند از مرزبندی های ملی عبور کن  و استعدادها و سرمایه های اقتصادی جمعیت بزرگی را تحت تاثیر یک بینش و به نفع همه ملتهای همراه هم افزا کند.

دانشیار تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه شیراز ادامه داد: در ابتدای شکل گیری تمدن اسلامی در زمان پیامبر می بینیم که با ابلاغ پیام، ملت ها را به اسلام دعوت می کردند و دولت های استبدادی را از طریق فتوحات از سر راه مردم  بر می داشتند تا امکان انتخاب داشته باشند و با سرنگونی حکومت ساسانی مردم ایران برای پذیرش دین جدید آماده شدند. 

وی گفت: ما در مسیر چنین حرکتی هستیم. یعنی اندیشه های حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری در همین چارچوب است که خیر و پیشرفت و صلاح را فقط برای خودمان نخواهیم و برای دیگران در دیگر کشورهای مسلمان  هم این خیر  را خواستار باشیم.

خاکرند افزود: در این مسیر باید ابتدا با مردم کشورهایی که نقاط مشترکی  داریم همراه شویم و کمک کنیم که  از زیر سلطه ظلم و استبداد و استعماذ خارج شوند. 

دانشیار تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه شیراز ادامه داد: این گام، ضرورت تمدن سازی است که در آن به لحاظ جغرافیایی مرزهای فیزیکی تغییری ندارند اما بر تاثیر بر قلوب ، به گسترش مرزهای فرهنگی و تمدنی بپردازیم.
 همچنان که امروزمردم  یمن، عراق، افغانستان، لبنان و سوریه در دایره همدلی با ایران قرار گرفته اند و از پیروزی و موفقیت ایران شاد می شوند. تداوم این راه، به  تشکیل اتحاد جماهیر اسلامی با مشارکت ملتهای مسلمان می انجامد  و  ام القرای این اتحادیه ، ایران اسلامی خواهد بود.

وی گفت: شهید سلیمانی همان شخصیتی است که می توانست این کار را انجام دهد. از این رو شخصیت این شهید باید تکثیر شود و باید خصوصیات و منش ایشان مورد تاسی  قرار گیرد و اگر این طور باشد ان شالله موفق خواهیم شد.

*مدلی که شهید سلیمانی در دانش از آن بسیار استفاده می‌کرد

خاکرند گفت: تمدن دینی به جای تاکید صرف بر مدرسه و کتاب، بر تفکر و تزکیه تاکید دارد. تفکر دینی می گوید علم نزد خداوند است و برای دست یابی به علم باید به خدا متصل شویم و راه اتصال به خدا، تفکر و تزکیه است. اگر یک آدم بی سواد هم این دو ویژگی را داشته باشد می تواند به سرچشمه های  علم متصل شود. همچنان که یکی از خصوصیات بارز پیامبر اسلام این بود که از بین مردم و از نظر سواد مثل دیگر مردم بود.

دانشیار تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه شیراز گفت: روح پاک اگر با تفکر همراه شود، آن گاه خدا بر قلب انسان الهاماتی از جنس حکمت و معرفت  می کند که منشا تصمیم گیری درست و بجا و بهنگام  می شود. مانند حضرت امام (ره) که در هیچ آکادمی سیاسی درس نخوانده بود؛ اما بزرگترین انقلاب  در دوره معاصر را رقم زدند. همین طور مانند بسیاری از فرماندهان شهید در جنگ که در آکادمی نظامی تحصیل نکرده بودند، ولی در طراحی و انجام عملیات عالمانه و حکیمانه عمل می کردند.

وی گفت: شهید سلیمانی هم به همین سرچشمه  متصل بود ، و همین است  که شهادت خود را پیش بینی کرده بود.

خاکرند افزود: این شهید، به دانشگاه به معنی متعارف نرفته بود   اما این شهید در مکتب ولایت امام و رهبری درس آموخت و تربیت شد‌. به شدت تحت تاثیر مقام معظم رهبری و راه و روش ایشان بوده است. شهید سلیمانی یکی از شاگردان درجه یک امام (ره) و مقام معظم رهبری بوده است که به تکالیف خود عمل کرد و درگیر پول و قدرت نشد. دانشگاه ها و حوزه های علمیه یک سری اطلاعات می دهند و اگر جوهر، خواست و اراده  و استعداد تعالی در شاگرد نباشد نمی تواند کار اساسی کند. بخش مهمی از این استعداد و آمادگی  در خانواده شکل می گیرد.

*می‌توان بزرگ بود، بزرگ ماند و بزرگی کرد

خاکرند گفت: جدی ترین کاری که باید در قبال شهید سلیمانی انجام دهیم توانمندسازی خودمان است. چیزی را به دیگران توصیه کنیم که خودمان در آن توانمند شده باشیم و به آن عمل کرده باشیم. همچنان که شهید سلیمانی مصاحبه ها و سخنرانی ها کمی داشت. اگر به چیزی که معتقد نیستیم توصیه کنیم نه تنها اثر مثبت ندارد، تاثیر منفی هم خواهد داشت.

دانشیار تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه شیراز گفت: فرهنگ شهید سلیمانی باید احیا شود. مدت ها است در جامعه شعائر دینی گسترش یافته که البته امر نیکویی است؛ اما به همان اندازه تدبر در تفسیر و  فهم دین مانند تعمق در قرآن، آموزش نهج البلاغه و آموزش صحیفه سجادیه و تاکید و توصیه بر اخلاق را در جامعه نداریم. در مردم و مدیران باید خالص عمل کردن احیا شده و وارد نظام آموزشی شود.

وی گفت: تسری جاذبه انقلاب اسلامی جزو ویژگی های شهید سلیمانی است. او جوهره ای را در انسان ها  ، فراتر از جنسیت و نژاد و تیپ و سبک زندگی می دید و او را جذب می کرد. جذب افراد بزرگی از جمله ابومهدی المهندس از جمله این جاذبه ها است. همچنان که ابومهدی المهندس در مصاحبه ای می گوید افتخار می کنم که سرباز حاج قاسم هستم و سردار سلیمانی هم می گوید افتخار می کنم که سرباز ولایت هستم. افراد وقتی نسبت به کسی محبت پیدا کردند سعی می کنند با او همانند سازی کنند. همه رفتار و کردار شهید سلیمانی نشان داد که می توان بزرگ بود، بزرگ ماند و بزرگی کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول