اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

رکود در فوتبال و فوتسال بانوان؛ فدراسیون در خواب/ ایراندوست: دیگر نه احترامی مانده نه عزت

عدم فعالیت و بازی رسمی باعث شد تا فوتبال زنان ایران از رنکینگ فیفا خارج شود و به نظر می رسد فدراسیون فوتبال در بخش بانوان خود را به خواب زده است.

رکود در فوتبال و فوتسال بانوان؛ فدراسیون در خواب/ ایراندوست: دیگر نه احترامی مانده نه عزت

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، "خروج ایران از رنکینگ فیفا" خبری است که روز جمعه در خروجی سایت‌های مختلف قرار گرفت اما به نظر می‌رسد این خبر خیلی اهالی فوتبال را شوکه و متعجب نکرد چرا که با تعطیلی بیش از یک سال و نیم اردو و مسابقات ملی، این خروج خیلی بعید به نظر نمی‌رسید.

آخرین رنکینگ فیفا در سال ۲۰۲۰ در بخش بانوان در حالی اعلام شد که تیم ملی زنان ایران هیچ جایگاهی در این رده بندی نداشت تا سال ۲۰۲۰ را بدون جایگاه در فیفا به پایان برساند.

این رده‌بندی با توجه به فعالیت کشورها در ۱۸ ماه اخیر اعلام شده و کشورهایی که بازی رسمی در این مدت نداشته‌اند، در رده‌بندی فیفا هم قرار نگرفته‌اند.

* رکود فوتبال و فوتسال بانوان

نگاهی کوتاه با فعالیت فوتبال زنان در کشور، نشان می‌دهد که آخرین بازی آنها مربوط به مقدماتی المپیک برای کسب سهمیه بوده که فروردین ماه ۹۸ برگزار شده است. بعد از آن بانوان ایران در سال ۹۸ هیچ بازی رسمی نداشتند و در سال ۹۹ هم به دلیل شیوع ویروس کرونا عملا در تعطیلی مطلق قرار گرفت.

هرچند این عدم فعالیت تنها مربوط به فوتبال زنان نیست و در فوتسال که ایران مدافع عنوان قهرمانی آسیاست هم این تعطیلی را شاهد هستیم. اگرچه بارها خبر برگزاری اردوی ملی فوتسال در خروجی سایت فدراسیون قرار گرفت اما در عمل هیچ اتفاقی رخ نداد تا شاهد رکود در این ورزش توپی باشیم.


تعطیلی اردوهای ملی فوتسال زنان در حالی وجود دارد که در صورت برگزاری مسابقات داخل سالن آسیا در بهار سال آینده، این تیم باید به مصاف رقبای خارجی برود اما مشخص نیست با این تعطیلی‌های چند ماهه چه نتیجه‌ای را در مصاف با قدرت‌های آسیا کسب خواهد کرد.

* تبعیض در برنامه‌ریزی فوتبال زنان و مردان

مقایسه‌ای کوتاه بین فوتبال زنان و مردان در کشور نشان می‌دهد، برنامه‌ریزی همیشه برای فوتبال مردان بوده و در فیفا دی دیدارهای دوستانه برای آنها در نظر گرفته شده اما چنین برنامه‌هایی سالهاست در فوتبال زنان دیده نمی‌شود.

با این شرایط که فدراسیون فوتبال تیم زنان را هم در فوتبال و هم فوتسال از یاد برده نمی‌توان انتظار کسب نتیجه آن هم مقابل قدرت‌های شرق آسیا داشت که در جهان هم صاحب‌ نام هستند.

* ایراندوست: خروج از رنکینگ فیفا اوایل نگران کننده بود نه حالا

مریم ایراندوست سرمربی سابق تیم ملی فوتبال بانوان درباره عدم جایگاه ایران در رنکینگ فیفا، گفت: این اتفاق جدیدی نیست؛ شاید مرحله اول برای ما نگران کننده بود اما حالا که زمان گذشته نشان می‌دهد چیزی تغییر نکرده است.


وی افزود: مسابقات لیگ به خاطر ورود به فضای مجازی و رسانه‌ها، اسپانسرها را به خود جذب کرده و شرایط بهتر شده اما فضای ملی هیچ رشدی نداشته است. به نظر می رسد قبلاً بیشتر بها می‌دادیم. آیا برای فوتبال مردان هم همین اتفاق می‌افتد؟

سرمربی سابق تیم ملی فوتبال بانوان خاطرنشان کرد: خیلی از مسائل وجود دارد که بهتر است تصمیم‌گیرندگان پاسخ آن را بدهند همه اینها باعث شده تا امثال من به استراحت طولانی بروند، چرا که می‌بینیم وقتی تلاش می‌کنیم و زحمت می‌کشیم اتفاقی نمی‌افتد ترجیح می‌دهیم در کنار خانواده باشیم.

ایراندوست با اشاره به این که فوتبال زنان هیچ پیشرفتی نکرده یادآور شد: زمانی پول نیست اما فضا به قدری خوب است که این کمبود پوشش داده می‌شود، مثل همان سال‌های اول که فوتبال شروع به کار کرد اما حالا هم پول نیست و هم عزت و احترام. فوتبال عشق ماست اما از سال ۸۱ تا الان که فوتبال کار می‌کنم در این سال‌ها احساس می‌کنم فوتبال بانوان فرق چندانی نکرده و شاید فقط فضای رسانه‌ای کمی تغییر کرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول