اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  رزمی

صالحی‌امیری: رابطه سیاسی در کسب کرسی مهم است/الان زیرساخت لازم را برای کمک به جام جهانی نداریم

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: رابطه سیاسی یکی از عوامل مهم در کسب کرسی است.

صالحی‌امیری: رابطه سیاسی در کسب کرسی مهم است/الان زیرساخت لازم را برای کمک به جام جهانی نداریم

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، سیدرضا صالحی امیری در نشست خبری، درباره دیدارهای صورت گرفته در حاشیه شورای المپیک آسیا، اظهارداشت: در عرصه دیپلماسی خیلی‌ها صحبت می‌کنند اما از دانش دیپلماسی برخوردار نیستند. نخستین مسئله رابطه سیاسی است که در کسب کرسی تاثیر می‌گذارد. عامل دوم قدرت اقتصادی است. چین، کره، ژاپن که امکانات و ظرفیت های بیشتری دارند امکان کسب کرسی بیشتری هم دارند. زیرساخت‌های ورزشی بسیار تاثیرگذار است.

* توجه به قدرت چانه زنی برای کسب کرسی

وی افزود: اگر قرار است یک دهه دیگر دارای ۵۰ کرسی تاثیرگذار باشیم از همین حالا باید برنامه‌ریزی کنیم. نکته دیگر توجه به قدرت دیپلماسی و چانه زنی است. اینکه در تهران بنشینیم و منتظر کرسی باشیم به هدف نمی رسیم. اکثر کشورها در حال حرکت به مکان‌ها و کشورهای مختلف هستند تا در فدراسیون‌های بین‌المللی کرسی بگیرند.

* به دنبال کرسی تاثیرگذار باشیم

صالحی‌امیری ادامه داد: با یکی از روسای فدراسیون‌های جهانی صحبت کردم و گفتم چرا ما کرسی نداریم که به من گفت شما برای کسب کرسی تلاش نکردید و گفت باید نقطه ضعف را در داخل جستجو کنید. کرسی اثرگذار می‌تواند به ارتقا یک رشته در آسیا و جهان کمک کند. ما باید تلاش کنیم تعریف جدیدی از کرسی داشته و به دنبال کرسی تاثیرگذار باشیم.

رئیس کمیته ملی المپیک یادآور شد: کرسی‌های تشریفاتی برای ورزش قهرمانی ما در جهان و المپیک ندارد. بدون روابط سیاسی، قدرت اقتصادی و زیر ساخت‌ها، بدون آگاهی به قدرت دیپلماسی نمی‌توان کرسی تاثیرگذار کسب کرد.

* تفاهمنامه ۱۰ ساله ایران با عمان

صالحی‌امیری با اشاره به دیدارهایی که در مسقط داشت، گفت: ۴۵ کشور در نشست شورای المپیک حضور داشتند که ما با وزیر فرهنگ و جوانان عمان دیدار داشتیم. عمان با ایران روابط پایدار دارد و نگاه آنها به ما مثبت است. توافق کردیم روابط ورزشی را توسعه دهیم. با پیشنهاد عمان قرار شد تفاهمنامه راهبردی و ۱۰ ساله داشته باشیم. جایگاه ورزشی عمان با ما قابل مقایسه نیست و ما می‌توانیم کمک زیادی به آنها داشته باشیم.

رئیس کمیته ملی المپیک در ادامه با اشاره به دیدار با مسئولان وزنه‌برداری آسیا، خاطرنشان کرد: با مسئولان آسیا صحبت کردیم که آنها علاقمند به همکاری با فدراسیون وزنه‌برداری ایران هستند. او کاندیدای ریاست فدراسیون جهانی است و ما شرط حمایت از او را منوط به داشتن کرسی در آسیا کردیم. با جلود دبیر کل وزنه‌برداری جهان دیدار کردیم که از کسب سهمیه ایران ابراز نگرانی کرد.

* عملکرد کاراته ایران قوی است

وی درباره حذف کاراته از المپیک خاطرنشان کرد: در دیدار با مسئولان آسیایی کاراته، به توانمندی ایران اشاره داشتند و عملکرد کاراته ایران را قوی توصیف کردند. به حذف کاراته از المپیک پاریس معترض بودیم که قرار بر این شد از طریق شورای المپیک آسیا و کشورهای دیگر این موضوع را پیگیری کنیم. ما با رئیس فدراسیون جهانی هم دیدار داشتیم که معتقد بود حذف کاراته سیاسی است.

صالحی‌امیری با بیان اینکه وقت زیادی را برای کاراته گذاشتیم، گفت: با مقامات مختلف که صحبت کردیم، یکی از محورها در خصوص حذف کاراته از المپیک بود. با وزیر ورزش و رئیس کمیته المپیک عراق دیدار کردیم. آنها به شدت علاقمند به همکاری ورزشی با ایران هستند. قرار شد تفاهمنامه همکاری داشته باشیم.

وی درباره دیدار با شیخ احمد، عنوان کرد: دیدار سازنده‌ای بود، او به همه درخواست‌های ما پاسخ مثبت داد. در خصوص هندبال هم ایران درخواست داشت که مسابقات هندبال در شیراز اسفندماه برگزار شود که آنها پذیرفتند اما این موضوع مشروط به وضعیت کروناست.


* قطر رای ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۳۰
صالحی‌امیری درباره مجمع عمومی شورای المپیک آسیا و رقابت دوحه و ریاض برای میزبانی بازی‌های ۲۰۳۰، یادآور شد: قبل از انتخابات، هیات قطری سفری به ایران داشتند و بعد از بررسی ما به این کشور رای دادیم. دیداری هم با ازبک‌ها داشتیم. آنها میزبان مسابقات جوانان آسیا در سال ۲۰۲۵ هستند. ازبکستان در مسیر توسعه ورزش قهرمانی قرار گرفته است. با مقامات آسیایی دوومیدانی هم جلسه داشتیم که آنها قول همکاری دادند.

* واکنش به ادامه همکاری با عربستان

صالحی‌امیری درباره اینکه برنامه شما برای میزبانی عربستان و حضور در مسابقات چیست، خاطرنشان کرد: در حوزه ورزشی فعلا قطع ارتباط هستیم اما در قالب باشگاه‌ها در آسیا بازی‌ها را برگزار می‌کنیم. امیدواریم با دیپلماسی ورزشی همکاریها را افزایش دهیم اما این منوط به کسب مجوز سیاسی از مراجع کشور است.

وی درباره کارشکنی‌های عربستان در خصوص مسابقات هندبال، یادآور شد: ما بی اطلاع نیستیم. در خصوص هندبال مسئله سیاسی نیست و توافق شد این رویداد اسفند در شیراز برگزار شود. با توجه به وضعیت قرمز شیراز کنفدراسیون آسیا اعلام کرد این رویداد را به قطر واگذار می‌کند. شیخ احمد گفت این رویداد در ایران می‌ماند مگر اینکه شرایط کرونا اجازه ندهد.

صالحی‌امیری افزود: درباره میزبانی نشست هیات اجرایی ما نمی‌دانیم شرایط آن زمان در تهران چگونه خواهد بود، باید ستاد مقابله با کرونا به ما مجوز بدهد در غیر اینصورت خودمان متقاضی نخواهیم بود. قرار شد هندبال اسفندماه در شیراز برگزار شود مگراینکه وضعیت قرمز باشد.

وی درباره میزبانی قطر در جام جهانی و همکاری ایران، عنوان کرد: قرار شد در تفاهمنامه بندی برای همکاری مناطق آزاد در اردوی کشورهای مختلف فراهم شود اما باید استانداردهای لازم و زیرساخت‌ها را داشته باشیم. ما زیرساخت‌ها را الان نداریم اما امیدوارم تا زمان برگزاری جام جهانی شرایط فراهم شود.

* اعلام نام کاروان در نشست آینده ستاد عالی

رئیس کمیته ملی المپیک درباره نام کاروان ایران در المپیک توکیو گفت: ما فراخوان دادیم که بیشترین درخواست ستارگان ایران یا ستارگان ایران زمین بود. در نشست آینده ستاد عالی بازی‌های المپیک به صورت رسمی نام را اعلام می‌کنیم. جام ارجان به عنوان نماد تصویب شده است. برخی اشکال گرفتند که چرا نام شهدا را نگذاشتیم؟ سوال من این است مگر آنها ستارگان ایران زمین نیستند؟ ما نامی را انتخاب می‌کنیم که نماد ورزشکاران و شهدا باشد. ما باید دنبال وحدت ملی باشیم.

صالحی‌امیری افزود: درباره لباس هم باید بگویم مسئولیت را به ستاد مد و لباس واگذار کردیم. یکسال در این خصوص فعالیت انجام شد. ۲۱۳ طرح ارسال که در نهایت به ۱۰ طرح رسید. قرار است در فرایند نهایی لباس کاروان مشخص شود.

وی درباره بودجه، عنوان کرد: هزینه‌ها را کاملا برآورد کردیم. همین امروز کمیسیون فرهنگی جلسه‌ای را گذاشته تا بودجه بررسی شود. تا زمانی که ابلاغ رسمی نشود، برآوردی نخواهیم داشت چون بودجه رسمیت ندارد.

* نتیجه رای ایران به قطر چیست؟

صالحی‌امیری درباره اینکه با توجه به رایی که ما به قطر دادیم آنها چه کاری برای ما انجام می‌دهند، تصریح کرد: این اصل دیپلماسی است که ما هم امتیازی خواهیم گرفت. جمع‌بندی این بود امتیاز غیرمالی باشد اما در استفاده از زیرساخت‌ها برای اردو در آستانه المپیک، بازی‌های دوستانه، اردوی مشترک، تبادل مربی و ... مواردی است که مطرح شده، در پیس‌نویس آمده و امضا خواهد شد.

رئیس کمیته ملی المپیک درباره اینکه پیش از شما هم روسا سفرهایی داشتند، فکر می‌کنید دستاورد شما از این سفرها چیست، خاطرنشان کرد: سفر هدف نیست. ما در این سفر برای رسیدن به هدف گفت‌وگوهایی با هدف رفع تهدید و تولید فرصت انجام دادیم. ما با چهره‌های موثر بحث‌هایی داشتیم. این مسیر باید ادامه یابد تا به نتیجه برسد. حداقل نتیجه این است با ۵ کشور به توافق برای همکاری رسیدیم.

وی درباره اینکه ما به واسطه اشخاص کرسی مهم را از دست داده‌ایم و اشخاص مهم هستند، به نظر می‌رسد ما در دور باطل هستیم، گفت: همه اعضای هیات اجرایی و مدیران ما منافع ملی هستند. زمانی که وارد کمیته شدم نگاهم به داخل بود تا از ظرفیت‌های داخل سیستم استفاده کنیم اما روند کارشناسی در اختیار دوستان است. اگر من اصرار به حضور سجادی و فخری داشتم می‌خواستم آنها نظر کارشناسی بدهند. اگر کسی روی این صندلی می‌نشیند، به فکر منافع ملی است. باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

* نامه اعتراض آمیز کمیته ملی المپیک به فیفا

صالحی‌امیری درباره حذف کمیته از مجمع فدراسیون فوتبال عنوان کرد: کمیته ملی المپیک در همه فدراسیون‌ها عضویت دارد و در اکثر کشورها در مجامع رئیس است. اینجا در مورد حذف کمیته و وزارت ورزش بی تدبیری صورت گرفته و کار عامدانه بوده است. کمیته ملی المپیک نهاد عمومی غیردولتی است. در این خصوص نامه اعتراض ‌آمیزی به اینفانتینو نوشتم و منتظر پاسخ هستم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول