اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

برگزاری انتخابات الکترونیکی خلأ قانونی ندارد/ برنامه و شاخص‌های اندازه‌گیری خاص برای داوطلبان

سخنگوی کمیسیون شوراها در مجلس گفت: ازآنجایی‌که در حوزه برگزاری انتخابات الکترونیکی خلأ قانونی وجود ندارد، ما در این بخش ورودی نداشتیم.

برگزاری انتخابات الکترونیکی خلأ قانونی ندارد/ برنامه و شاخص‌های اندازه‌گیری خاص برای داوطلبان

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه رسالت گفت‌وگویی با علی حدادی، سخنگوی کمیسیون شوراها در مجلس انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

طرح اصلاح قانون انتخابات قرار نیست تمام مسائل را حل کند

در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری قرار نیست به بررسی کل قانون انتخابات یا حل تمامی مسائل پیرامون انتخابات پرداخته شود بلکه طرح اصلاح قانون انتخابات، به اصلاح آن بخش از قانون انتخابات می‌پردازد که بیشتر در راستای تعیین شرایط داوطلبان، نحوه ثبت‌نام آنان در انتخابات و تعیین بررسی تأیید صلاحیت داوطلبان است و بر آن تمرکز دارد. 

برنامه و شاخص‌های اندازه‌گیری خاص برای داوطلبان

موضوع مهم در شرایط عمومی داوطلبان، موضوع سن است که در طرح درنظر گرفته شده داوطلبان باید در زمان ثبت‌نام حداقل ۴۰ و حداکثر ۷۰ سال داشته باشند.

شرایط دیگر داوطلبان، میزان تحصیلات است. حداقل تحصیلاتی که برای ثبت‌نام کنندگان درنظر گرفتیم، تحصیلات کارشناسی ارشد است.

مناصبی را مشخص کردیم که افراد باید حداقل ۶ سال سابقه کار در آن مشاغل و مناصب شغلی را داشته باشند تا بتوانند مجوز ثبت‌نام را کسب کنند، این در حالی است که در قانون قبلی حداقل سابقه مدیریتی افراد ۸ سال درنظر گرفته شده بود. 

از سوی دیگر، بخشی از طرح، درباره افرادی است که به‌عنوان عوامل اجرایی یا مسئولان اجرایی انتخابات از وزیر کشور گرفته تا ناظران شورای نگهبان در حوزه برگزاری انتخابات و نظارت بر آن مشغول به کار هستند.

گرچه در قانون قبلی مربوط به انتخابات آمده بود مسئولان در دستگاه‌های مختلف حاکمیتی باید قبل از ثبت‌نام در انتخابات استعفا بدهند اما در حال حاضر به دلیل اصلاحاتی که در طرح صورت گرفته، داوطلبین می‌توانند تنها سه ماه قبل از زمان ثبت‌نام استعفا بدهند. 

کاندیدای انتخابات باید پنج نفر را به‌عنوان مشاور خود در امور اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، دفاعی و امنیتی معرفی کند. مشاوران باید از همان ابتدای ثبت‌نام نیز برنامه کاندیدای موردنظر را به مردم ارائه بدهند. 

به‌طورکلی، طرح اصلاح قانون انتخابات، برنامه و شاخص‌های اندازه‌گیری خاصی را برای داوطلبان درنظر دارد تا بتوان انتخابات قانونمندی را شاهد بود.

برگزاری انتخابات الکترونیکی خلأ قانونی ندارد

ازآنجایی‌که در حوزه برگزاری انتخابات الکترونیکی خلأ قانونی وجود ندارد، ما در این بخش ورودی نداشتیم. 

در بحث قانون‌گذاری نیاز به قانون جدید یا اصلاح پیرامون انتخابات الکترونیکی نیست و تابه‌حال طرحی هم در این رابطه به کمیسیون نیامده است. 

برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ به‌صورت الکترونیکی، درواقع بستگی به توافق بین شورای نگهبان و وزارت کشور و فراهم بودن زیرساخت‌ها و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول