سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار فارس با اشاره به جلسه روز گذشته خود با دبیر کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در خصوص معضل آلودگی هوای پایتخت، اظهار کرد: روز گذشته در جلسهای با حضور اساتید دانشگاه، کارشناسان حوزه محیط زیست، رئیس کنترل کیفیت هوای تهران و آرش حسینی میلانی رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در محل شورای اسلامی شهر تهران به بررسی راهکارهای محیط زیستی برای کاهش آلودگی هوای تهران پرداختیم.
وی گفت: از موضوعات مهمی که در این جلسه بدان پرداختیم فصل محیط زیست در برنامه هفتم توسعه بود و در این راستا از حاضران در جلسه و اعضای شورای شهر دعوت کردیم تا نظرات خود را در خصوص این برنامه و علیالخصوص معضل آلودگی هوا بیان کنند.
نماینده مردم تهران با اشاره به قانون هوای پاک ادامه داد: با وجود آنکه قانون هوای پاک قانون خوب، متقن و مترقی است اما محل سوأل که چرا اجرایی نمیشود؟
رفیعی درخصوص لایحه بودجه ۱۴۰۰ دولت نیز عنوان کرد: متأسفانه لایحه ۱۴۰۰ غیرکارشناسی است و مطابق نیازهای واقعی و روز کشور نیست.
وی همچنین با بیان اینکه یکی از علتهای اصلی آلودگی هوای تهران پالایشگاهها و نیروگاههای اطراف تهران هستند که تاثیری ۵ درصدی بر آلودگی هوا دارند، افزود: نکته جالبی که وجود دارد آنکه برخلاف تصور عموم مردم، به علت افزایش تردد خودروهای دیزلی در ساعات ۱۲ شب تا ۶ بامداد شاهد افزایش آلودگی هستیم.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیتهای بودجهای باید مقابله با آلودگی هوا به ترتیب اولویتها انجام گیرد که از این اولویتها میتوان به آلودگی ناشی از کارخانههای سیمان و خودروهای گازوئیلی اشاره کرد.
رفیعی در خصوص فرسودگی سیستم حمل و نقل عمومی نیز بیان کرد: اگر با همین روند در آینده جلو رویم تا ۵ سال آینده به علت فرسوده بودن این سیستم شاهد قفل شدن سیستم حمل و نقل عمومی خواهیم بود.
وی در پایان یادآور شد: همچنین خواهان آن هستیم با توجه به آنکه بخش عمدهای از موتورسیکلتهای موجود در پارکینگهای راهنمایی و رانندگی فرسوده هستند، با آزادسازی و روانه کردن آن به خیابانها یا در کلان شهرها عبورومرورشان محدود شود و یا آنکه اقدامات لازم برای استاندارسازی موتورها انجام گیرد.
انتهای پیام/۶۷۰۶۶/م