اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

لزوم باز تعریف جریان قرآنی کشور در گام دوم انقلاب اسلامی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دستاورد‌های قرآنی کشور در سال‌های پس از انقلاب گفت: باید در گام دوم انقلاب در حوزه قرآن یک باز تعریف اساسی کنیم.

لزوم باز تعریف جریان قرآنی کشور در گام دوم انقلاب اسلامی

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس آیین اختتامیه چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و عبدالهادی فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد در هتل ارم تهران برگزار شد.

انقلاب اسلامی با نغمه‌های قرآن متولد شد و ادامه حیات داد

در این مراسم وزیر ارشاد طی سخنانی انقلاب اسلامی را متولد قرآن دانست و گفت: انقلاب اسلامی با نغمه‌های قرآن متولد شد و ادامه حیات داد و بخش عظیمی از توفیقات در این دوره چهل ساله به برکت قرآن کسب شد. این چهل سال به عنوان نقطه درخشانی از تاریخ در حوزه قرآن است که هم به لحاظ الفاظ قرآن یعنی قرائت، حفظ و حوزه‌های دیگر درخشان بود و شاید در تاریخ هیچ دوره‌ای با این دوره قابل قیاس نباشد.

در حوزه رسانه‌های قرآنی در این چهل سال اتفاقات قابل توجهی رقم خورد

وی با اشاره به توفیقات رسانه‌های در حوزه قرآن گفت: در حوزه رسانه‌های قرآنی ما در این چهل سال شاهد بودیم که اتفاقات قابل توجهی رقم خورد. راه اندازی رادیو قرآن، رادیو تلاوت، رادیو ترتیل، شبکه قرآن و معارف سیما، 20 نشریه علمی، پژوهشی قرآنی، خبرگزاری‌های قرآنی و... در مجموع در حوزه رسانه جریان رسانه‌های قرآنی در ایران زمین بسیار رو به رشد بود.

در حوزه پژوهش‌ها و مطالعات قرآنی جریان قابل قیاس با دوره‌های قبل نیست

صالحی ادامه داد: در حوزه پژوهش‌ها و مطالعات قرآنی جریان قابل قیاس با دوره‌های قبل نیست دایرة المعارف‌ها دانش نامه‌ها ۴۰ هزار کتاب قرآنی که همه بعد از انقلاب نشر یافت.

عرضه ۹۰ ترجمه‌ قابل استناد و با ادبیات مناسب در سال‌های پس از انقلاب

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به رشد ترجمه و تفسیر قرآن کریم اشاره کرد و گفت: در حوزه ترجمه و تفسیر هم اتفاقات بسیار اساسی در این ۴۰ سال رخ داد. قبل از انقلاب تعداد معدودی ترجمه در اختیار ما بود اما در این چهل سال حدود ۹۰ ترجمه‌ قابل استناد و با ادبیات مناسب روز عرضه شده در حوزه تفسیر موضوعی و ترتیبی هم شاهد اتفاقات بسیار خوب و قابل توجه بودیم از جمله تفسیر تسنیم آیت‌الله جوادی آملی و آثار دیگر و دیگر.

پرورش انسان‌های متعالی است که براساس تعالیم قرآن رشد یافتند

صالحی به اتفاقات اساسی و زیربنایی در حوزه قرآن در سال‌های پس از انقلاب اشاره کرد و گفت: همه اینها که گفته شد،  حوزه‌های سطحی ارتباط با قرآن است و بخش‌های بنیادی و زیر بنایی هم وجود دارد که یکی از آنها پرورش انسان‌های متعالی است که براساس تعالیم قرآن رشد یافتند و برخی به مقام شهادت رسیدند و برخی هم به عنوان راویان صادق ماندند.

وی جریان قرآنی در گام اول انقلاب را جریانی بالنده دانست و گفت: اگر گام اول انقلاب را بنگریم یکی از نقطه‌هایی که می‌توان به آن بالید جریان قرآنی است و کاملاً مشهود است که گام‌های شتابنده‌ای پیموده‌ایم، البته ممکن است تا قله فاصله‌ای قابل توجه داشته باشم اما نقطه کنونی هم قابل توجه است.

قرآن منبع انرژی و امید است که رهبری در بیانیه گام دوم به آن اشاره کرده‌اند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرآن کریم منبع انژری امید آفرین فردی و اجتماعی دانست و گفت: اکنون در گام دوم انقلاب اسلامی هستیم و مناسب است جریان قرآنی کشور در این مرحله باز تعریف شود و نسبت آن در گام دوم مشخص شود. در گام دوم منشور رهبر معظم انقلاب حرکت به سمت تمدن‌سازی اسلامی است و اینکه گوهر و چشم انداز تمدن چیست؟ همچنین چند نکته از نکات رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم به عنوان موتور پیشران تمدن اسلامی است و مهم‌ترین آن موضوع امید است و اینکه چگونه می‌توان با امید کلید همه قفل‌ها را در اختیار داشت.

صالحی در پایان گفت: به نظر می‌آید در فضای گام دوم باید نسبت حرکت‌های قرآنی را با دوره جدید تفسیر و تعبیر کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول