اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

«زبان فارسی»، گمشده بنرها و پرچم‌های تماشاگران در ورزشگاه‌ها+تصاویر

با وجود اینکه اکثر باشگاه‌های فوتبال کشور از پیشوند فرهنگی استفاده می‌کنند اما در بنرهای هواداری و طرح‌های موزائیکی آنها فرهنگ واژه‌ای گم شده است.

«زبان فارسی»، گمشده بنرها و پرچم‌های تماشاگران در ورزشگاه‌ها+تصاویر

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، طی سالیان اخیر باشگاه‌های فوتبال کشور و کانون هواداران آنها طرح‌هایی را با عنوان «طرح موزائیکی» در ورزشگاه ها مختلف برای هواداران یا بینندگان تلویزیونی به نمایش گذاشته اند. البته، بنرها و نوشته هایی نیز بوده که به خصوص در دوران شیوع ویروس کرونا، سکوها را پوشش داده اند. 

البته، این طرح‌ها در ابتدا با استقبال مواجه شد و تا پیش از شیوع کرونا، تماشاگران از اجرای آن لذت می‌برده اما در ادامه اجران آن دچار مشکلاتی شد. فضای کری ایجاد شده بین تماشاگران باشگاه های پرهوادار باعث شد تا حاشیه در این زمینه بر متن غلبه کرده و در واقع اصل ماجرا فراموش شود.

یکی از مسائلی که در اجرای طرح‌های موزائیکی به صورت کلی فراموش شده، زبان فارسی در طراحی است. افرادی که در کانون هواداران باشگاه ها فعالیت می‌کنند یا تصمیم گیرندگان این موضوع هستند، با تقلیدهای بلاوجه و کورکورانه از نوشته های انگلیسی، عملا به فرهنگ ایرانی و زبان مادری این سرزمین پشت کرده اند.

از طرفی، برخی بنرها که توسط زیر مجموعه باشگاه ها با پیشوند فرهنگی- ورزشی تهیه می شوند، فقط محتوای شعاری داشته و هیچ نظارتی روی آنها صورت نمی‌گیرد. حتی بعضا شاهد بودیم بنرهایی با استفاده از الفاظ نامناسب روی سکوها پهن شده که بلافصله جمع آوری شده است. سوال اینجاست که چه کسانی در باشگاه ها روی بنرها و طرح‌های موزائیکی نظارت می‌کنند که چنین ناهنجاری هایی روی می دهد. 

اینکه چرا بنرها بدون استفاده از زبان فارسی روی سکوها به نمایش در می آید، سوالی است که خود باشگاه ها باید از کانون هوادارانشان بپرسند. البته که یکی دو سالی است که این کانون ها به صورت قانونی فعالیتی ندارند اما مشخص نیست این طرح‌ها و شعارها چگونه و زیر نظر چه کسانی طراحی می‌شود. آیا استفاده از زبان فارسی در پرچم‌ها و همچنین طرح‌های موزائیکی ایرادی دارد که از شعارهای بی مفهوم و سخیف به زبان انگلیسی و غیرمرتبط با فرهنگی ملی در آنها استفاده می‌شود؟

به نظر می‌رسد در این زمینه سازمان لیگ، باشگاه‌های فوتبال و مسئولان فرهنگی باشگاه‌ها روی شعارها و همچنین بنرها برای حضور در ورزشگاه‌ها نظارت ویژه‌ای داشته باشند که تا کنون چنین نبوده و عملا به زبان مادری، بی توجهی شده است. 


البته در این بین حتی باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال در برخی از هفته‌ها با نوشته‌هایی به زبان فارسی صحنه‌های زیبایی را در ورزشگاه‌ها به نمایش گذاشتند که نیاز به حمایت دارد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول