اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

قطعه 4 راه آهن خواف-هرات تعیین تکلیف شد/ آغاز ساخت قطعه چهارم توسط افغانستان از 20 آذر

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه پروژه ریلی خواف-هرات روز 20 آذر امسال با حضور رؤسای جمهوری ایران و افغانستان افتتاح می‌شود، گفت: طبق اعلام افغانستان همان روز ساخت قطعه 4 این پروژه آغاز می‌شود.

قطعه 4 راه آهن خواف-هرات تعیین تکلیف شد/ آغاز ساخت قطعه چهارم توسط افغانستان از 20 آذر

عباس خطیبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره آخرین وضعیت آغاز احداث قطعه چهارم راه‌آهن خواف ـ هرات که در تعهد کشور افغانستان و در خاک این کشور قرار دارد، توضیح داد: راه‌آهن خواف ـ‌هرات در قالب چهار  قطعه ساخته شده است که قطعات یک تا سه در تعهد جمهوری اسلامی ایران و قطعه چهارم این پروژه از ایستگاه روزنک تا شهر هرات در تعهد کشور افغانستان است.

وی افزود: البته قطعه سوم این پروژه که در خاک کشور افغانستان است، نیز توسط دولت جمهوری اسلامی ایران و از محل کمک‌های ایران برای بازسازی افغانستان ساخته شده است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: در حال حاضر راه‌آهن از خواف در خاک ایران تا ایستگاه روزنک در خاک افغانستان افغانستان در قالب 3 قطعه توسط ایران ساخته شده است که مراسم افتتاح این خط ریلی روز 20 آذر ماه با حضور رؤسای جمهور دو کشور به صورت ویدئوکنفرانسی در خاک ایران و افغانستان برگزار می‌شود.

* افغانستان ساخت قطعه 4 راه آهن خواف-هرت را از 20 آذر آغاز می‌کند

خطیبی در پاسخ به این سوال که قطعه چهارم این پروژه از ایستگاه روزنک تا شهر هرات چگونه تکمیل خواهد شد؟ گفت:‌در سفر هفته گذشته که به افغانستان داشتیم، با مدیرعامل راه‌آهن افغانستان در ایستگاه روزنک جلسه‌ای برگزار و درباره قطعه چهار این خط آهن مباحث مطرح شد، ما مطالبه‌گری و اعلام کردیم که انتظار داریم کشور افغانستان در تکمیل قطعه چهارم اهتمام داشته باشد و پروژه به سرعت تکمیل شود به هر حال پیش از این هم اعلام شده بود که سه قطعه از این خط آهن را ایران می‌سازد و افغانستان هم قطعه چهار را تکمیل خواهد کرد.

وی افزود: مدیرعامل راه‌آهن افغانستان به ما اعلام کرد که در مراسم افتتاح راه‌آهن خواف ـ‌ هرات که 20 آذر ماه امسال خواهد بود دستور شروع عملیات قطعه چهار الف این خط آهن را صادر و پروژه شروع می‌شود؛ قطعه چهار در قالب دو قطعه الف و ب احداث می‌شود که عملیات اجرایی آن در روز افتتاح خط آهن آغاز می‌شود.

* تأمین مالی قطعه 4 راه آهن خواف-هرات انجام شد

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: ‌همچنین در مورد قطعه 4 ب هم از سوی مسوولان افغانستان به ما اعلام شد که مشغول طراحی هستند و در آینده‌ای نزدیک به مناقصه می‌گذارند.

خطیبی تأکید کرد: طبق اعلام مسؤولان کشور افغانستان تأمین مالی قطعه 4 الف و ب انجام شده است و در این باره مشکلی نیست.

* رضایت طرف افغانستانی از پیمانکاران ایرانی در خط آهن خواف-هرات

وی گفت: ما اصرار کردیم حتما از ظرفیت بخش خصوصی و پیمانکار ایرانی برای این پروژه (قطعه 4) استفاده شود که کشور افغانستان هم استقبال و اعلام کرد پیمانکاران ایرانی برای اجرای این پروژه‌ها بسیار خوب و با کیفیت عمل می‌کنند.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در این پروژه به خوبی عمل کرده است و ما رضایت کافی از آنها داریم، افزود: در این 140 کیلومتر خط آهن از خواف تا ایستگاه روزنک، زیرسازی قطعه داخل ایران به طول 78 کیلومتر و روسازی قسمت برون‌مرزی (قطعه 3) توسط قرارگاه خاتم اجرا شد که کار با کیفیت به سرانجام رسید و ما رضایت کافی داریم.

خطیبی تأکید کرد: به هر حال همه بخش های کشور در یکی دو سال اخیر پای کار آمدند تا این خط آهن بین‌المللی تکمیل شود.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول