اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

آغاز سرشماری جمعیت حیات‌وحش آذربایجان‌شرقی

معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی از آغاز عملیات سرشماری حیات‌وحش از 15 آذرماه در استان خبر داد.

آغاز سرشماری جمعیت حیات‌وحش آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، داوود غنی‌پور معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اظهار داشت: در این طرح گونه‌های شاخص پستانداران استان مانند آهو، کل، بز و قوچ و میش و دیگر پستانداران شاخص حیات وحش استان سرشماری می‌شوند.

وی افزود  طرح سرشماری زمستانی جمعیت حیات‌وحش استان با دو هدف بررسی وضعیت و روند تغییرات جمعیتی حیات وحش استان و ارزیابی کیفیت زیستگاه‌های استان انجام می‌شود.

غنی‌پور با بیان اینکه سرشماری حیات‌وحش استان از 15 آذرماه به مدت 20 روز انجام می‌شود، افزود: تعداد 90 اکیپ عملیاتی شامل یک کار‌شناس و دو نفر محیط‌‌بان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مناطق مختلف تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان مانند پارک ملی ارسباران، پارک ملی کنتال، مناطق حفاظت‌شده سهند،کاغذکنان، پناهگاه حیات‌وحش کیامکی و مناطق شکار ممنوع سهند، چاراویماق و یکانات نسبت به سرشماری گونه‌های کل، بز، قوچ و میش به عنوان حیات‌وحش هدف و سایر پستانداران بزرگ جثه از جمله خرس، گرگ، روباه، گربه‌وحشی، شغال، خرگوش، مورد مشاهده اقدام می‌کنند.

معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی روش سرشماری را پیمایشی و با استفاده از دستگاه GPS در مسیرهای تثبیت شده عنوان کرد و گفت: آمار هر مسیر با آمار مسیر سال‌های قبل مقایسه شده و علل و عوامل تغییرات جمعیتی در هر مسیر مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

غنی‌پور با اشاره به ضرورت سرشماری حیات‌وحش برای تحلیل‌های کیفی و کمی از وضعیت زیستگاه‌های استان، یادآور شد: مقایسه میانگین جمعیت حیات‌وحش هدف در دوره‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت کار‌شناسان محیط زیست را از چالش‌ها و ظرفیت‌های زیستگاه‌های حیات‌وحش آگاه می‌کند.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط بیماری کرونا امسال در سرشماری اسکان‌های شبانه در مناطق به حداقل رسیده و استفاده از تکنولوژی‌های نوین مثل پهباد در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/60001/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول