اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

باران هم حریف آلودگی هوای تهران نشد

پنج روز متوالی است که با وجود بارش باران هوا همچنان در تهران آلوده است. عضو شورای شهر تهران می گوید بیشتر از باران نیازمند باد برای رفع آلودگی هوا هستیم.

باران هم حریف آلودگی هوای تهران نشد

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، محمد حیدری هوای تهران در پنجمین روز متوالی همچنان آلوده است. در نخستین ساعات امروز بار ترافیکی زیادی در تهران داشتیم و  تداوم پایداری و آلاینده‌ها باعث آلوده شدن هوا برای گروه‌های حساس جامعه شد. کیفیت هوای تهران در وضعیت نامطلوب قرار دارد و با وجود بارش‌های باران در چند روز گذشته، هوا همچنان ناسالم است. 

 آلودگی هوا نفس تهرانی‌ها را به شماره انداخت

هر ساله در نیمه دوم سال با توجه به وارونگی دما، هوای پایتخت آلوده می‌شود. مدیران معتقدند که اگر وزش باد و باران باشد، آلودگی کمتر می‌شود، اما چند روزی است که باران هم می‌بارد، اما همچنان آلودگی هوا نفس تهرانی‌ها را به شماره انداخته است. 

براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی، قرار است که در پایتخت برف هم بیاید، اما همچنان شاخص آلودگی هوا در شرایط ناسالم قرار دارد. 

مدیران تأکید دارند که یکی از راهکارهای مهم برای رفع آلودگی هوا، توسعه حمل و نقل عمومی با اولویت مترو است، اما در این زمینه هم مشکلات زیادی وجود دارد.

 تنها راهکار اساسی برای کاهش آلودگی هوا، توسعه حمل و نقل عمومی است 

مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس می‌گوید که تنها راهکار اساسی برای کاهش آلودگی هوا، توسعه حمل و نقل عمومی است و قرار است تا پایان سال جاری 12 ایستگاه مترو در تهران در خطوط 6 و 7 راه‌اندازی شود. 

دولت باید به وظایف قانونی خود در توسعه مترو و اتوبوس عمل کند

وی در ادامه تأکید کرد که دولت باید به وظایف قانونی خود در توسعه مترو و اتوبوس عمل کند، اما تاکنون دولت در زمینه تأمین اتوبوس کمکی نکرده است و وضعیت خوبی در این زمینه نداریم و شهرداری خودش 250 اتوبوس جدید وارد ناوگان کرده است. 

با وجود بارش باران خوب اما همچنان هوا آلوده است/سرعت باد پایین است

با وجود بارش‌ها، همچنان هوای تهران آلوده است. حسین شهیدزاده مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره می‌گوید: هر چند که طی روزهای اخیر بارش‌های خوبی در سطح شهر تهران داشتیم، اما متأسفانه سرعت باد پایین بوده است و این مسئله باعث شد آلاینده‌ها فرصت خروج از شهر را نداشته باشند. 

وی ادامه داد: باید به این نکته توجه کرد که آلودگی هوا ارتباط مستقیمی با وزش باد دارد و تأثیر بارش باران بر کاهش آلودگی هوا چندان زیاد نیست. کاهش دما باعث می‌شد که آلاینده‌های هوا در ارتفاعات پایین باقی مانده و در نتیجه بر غلظت آن افزوده شود. از آنجایی که طی روزهای اخیر با کاهش محسوس دما هم روبه‌رو بوده‌ایم. 

اعضای مجمع نمایندگان تهران نشست‌های مشترکی با اعضای شورای شهر در خصوص مشکلات پایتخت برگزار کردند و در این جلسات به موضوع اعتبارات مورد نیاز برای کاهش آلودگی هوا پرداخته شده است. پس در این جلسات در خصوص مشکلات کلان‌شهر تهران به ویژه مشکلات بودجه‌ای، زیرساخت‌های شهری، ‌اصلاح ساختار شورا و اعتبارات مورد نیاز برای کاهش آلودگی مباحث مطرح شده است. 

حدود 40 درصد آلایندگی‌های تهران مربوط به صنایع تهران و اطراف آن است

یکی از مهمترین دلایل آلودگی هوا، کارخانجاتی است که در اطراف تهران فعالیت می‌کنند. حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران در این‌باره می‌گوید: حدود 40 درصد آلایندگی‌های تهران مربوط به صنایع تهران و اطراف آن است و در مواقع اضطراری نیز تعطیل می‌شوند. کارخانه سیمان تهران یکی از مهمترین منابع آلودگی شهر است. 

وی ادامه داد: این کارخانه آلودگی زیادی را به ویژه برای مناطق جنوب شهر ایجاد می‌کند و باید برای آن فکری کرد. 

تردد خودروهای فرسوده در سطح شهر تهران، کارخانه‌ها و... از جمله دلایل آلودگی هوا در سطح شهر تهران هستند. 

پیروز حناچی شهردار تهران در خصوص کاهش آلودگی هوا می‌گوید: راهی جز وزش باد و باران و کاهش تردد خودروها نداریم. 80 درصد آلودگی تهران مربوط به سوخت‌های فسیلی است. در شرایط اینورژن که جریان باد به حداقل رسیده، هیچ راهی جز کاهش تردد خودروها نیست. 

باران به تنهایی نمی‌تواند آلودگی هوا را برطرف کند، چرا که برخی مدیران معتقدند شاید باران به صورت مقطعی بتواند هوا را تلطیف کند، اما باید به صورت اساسی منابع آلاینده را برطرف کرد. 

ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران در این‌باره به خبرنگار فارس، گفت: باران می‌تواند به صورت مقطعی مشکل را برطرف کند، اما ما همچنان منابع آلودگی در اطراف تهران داریم. 

عضو شورای شهر تهران به صنایع آلاینده در اطراف تهران اشاره کرد و گفت: علاوه بر این صنایع،‌ اتومبیل دودزا و وسایل گرمایشی هم باعث آلودگی می‌شوند. از سوی دیگر، مسائل جوی و سکون هوا هم آلودگی هوا را تشدید می‌کند. 

 نیروگاه‌هایی که از مازوت استفاده می‌کنند

وی به نیروگاه‌هایی که برای سوخت از مازوت استفاده می‌کنند اشاره کرد و گفت: این نیروگاه‌ها باعث آلودگی هوا در پایتخت می‌شوند. البته این را هم بگویم که در سه تا چهار سال اخیر وضعیت آلودگی هوا از شرایط حاد خارج شده،‌ اما همچنان آلودگی را داریم. 

 وزارت صنایع و سازمان محیط زیست در زمینه کاهش آلودگی هوا به وظایف خود عمل کنند

وی به وظایف وزارت صنایع و سازمان محیط زیست در زمینه کاهش آلودگی اشاره کرد و گفت: شهرداری تهران و شورای شهر به وظایف خود عمل کرده‌اند و تلاش می‌کنند که مأموریت‌ها را در این زمینه انجام دهند، حال نوبت وزارت صنایع و سازمان محیط زیست است که در این زمینه اقدام کنند و نظارت‌هایی بر روی صنایع داشته باشند. برخی از صنایع باید از شهر خارج و آنهایی هم که قرار است بمانند، باید بر نحوه استفاده از سوخت آنها نظارت شود. 

وی  به بارش های اخیر تهران اشاره کرد و گفت: ما بیشتر از باران نیاز به باد برای رفع آلودگی هوا داریم، اما باز هم می‌گویم که ما باید منابع آلاینده را از بین ببریم و سازمانها باید در این زمینه به تکالیف قانونی خود عمل کنند.

براساس این گزارش، با وجود بارش باران در چند روز گذشته، هوای تهران همچنان برای گروه‌های حساس جامعه آلوده است. برخی مدیران معتقدند که با توجه به شرایط کرونا، شهروندان ترجیح می‌دهند برای حفظ سلامت‌شان بیشتر از خودروی شخصی استفاده کنند و همین امر هم آلودگی هوا را تشدید می‌کند. آلودگی هوا و ترافیک دو چالش اصلی کلان‌شهر تهران است که سالیان سال است تهرانی‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و تاکنون برای رفع این مشکل اقدامات اساسی صورت نگرفته و بیشتر اقدامات به صورت مسکن موقتی بوده است. آلودگی هوا هر ساله جان تعداد زیادی از شهروندان را می‌گیرد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول