اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

فراوری گیاهان دارویی راهکاری برای جلوگیری از خام فروشی و تحقق اقتصاد مقاومتی

با وجود ظرفیت و پتانسیل لرستان در حوزه گیاهان دارویی اما به دلیل خام فروشی از این ظرفیت در راستای اشتغال‌زایی و ایجاد ارزش افزوده استفاده نشده است، «میثم شجاعی» جوان کارآفرینی است که با ایده و خلاقیت به فکر راه‌اندازی کارخانه گیاهان دارویی افتاده و در این زمینه توانسته اشتغال زایی مطلوبی ایجاد کند.

فراوری گیاهان دارویی راهکاری برای جلوگیری از خام فروشی و تحقق اقتصاد مقاومتی

خبرگزاری فارس لرستان- نسرین صفربیرانوند، میثم شجاعی 34 ساله و اهل بروجرد است وی از سال 95 تاکنون در عرصه فرآوری گیاهان دارویی فعالیت داشته و بفکر توسعه و صادرات انواع فرآورده‌های گیاهان دارویی استان است که بدون شک اشتغال زایی و ارزش افزوده قابل توجهی به دنبال دارد.

لرستان به دلیل آب و هوای مناسب و خاک حاصل‌خیز مستعد  توسعه و کشت گیاهان دارویی است، اما مادامی که گیاهان دارویی به صورت خام استفاده شود، ارزش افزوده چندانی برای استان به دنبال ندارد، بنابراین باید زیرساخت‌های لازم برای فرآوری گیاهان دارویی مورد توجه قراربگیرد.

با میثم شجاعی بسیجی کارآفرینی که طبق فرمایش مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی را در عرصه تولید و فرآوری گیاهان دارویی عملی کرده گفت‌وگوی کوتاهی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

فراوری گیاهان دارویی راهکاری برای جلوگیری از خام فروشی

این کارآفرین بروجردی با اشاره به چگونگی ورودش به عرصه فرآوری گیاهان دارویی می‌گوید: من هنگام فعالیت کشاورزی با گیاهان دارویی آشنا شدم و همین باعث شد به سمت کشت روی آوردم پس از آن با مشاوره دوستانی از جهاد کشاورزی بفکر ثبت و راه‌اندازی کارخانه فرآوری گیاهان دارویی افتادم و موفق شدم سال 95 شرکت را ثبت کنم.

میثم شجاعی با اشاره به اینکه در حال حاضر چندین خط تولید شامل عرقیات ، اسانس و عصاره انواع دمنوش‌های گیاهی ، سبزیجات و میوه‌های خشک فعالیت دارد، می‌افزاید: فرآوری گیاهان دارویی اشتغال‌زایی و ارزش افزوده بالایی دارد، زیرا خام فروشی یکی از مشکلات پیش روی گیاهان دارویی است.

به گفته وی اکنون 15 نفربه طور مستقیم و حدود دویست نفر به طورغیر مستقیم  در شرکت زر زاگرس فعالیت دارد، محصولات تولید شده که دارای استاندارد و سیب سلامت هستند در کل کشور توزیع می‌شود.

صنعتی کردن خطوط  تولید در دستور کار است

این کارآفرین موفق می‌گوید: در حال حاضر روزانه سه و نیم تا چهار تن انواع گیاهان دارویی در شرکت تولید می‌شود اما به دلیل اینکه خط‌های تولید نیمه صنعتی است مقرون به صرفه نیست بنابراین به دنبال این هستیم که خط را کامل صنعتی و نیروی بیشتری مشغول به کار شود.

شجاعی بیان می‌کند: در شرکت زر زاگرس 65 نوع عرقیات، 12 دمنوش، 13 سبزیجات، 16 میوه خشک تولید می‌شود، اکنون نیز به دنبال این هستیم که خط جدید عصاره و اسانس را هم اضافه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بازار متقاضی گیاهان دارویی بالا است، می‌گوید: یکی از اهداف ما در راستای صنعتی کردن خطوط تولید صادرات محصولات فرآوری شده است، زیرا با ظرفیت و پتانسیلی که لرستان در حوزه تولید گیاهان دارد می‌تواند علاوه بر تامین نیاز کشور بازار کشورهای حوزه خلیج فارس که خواهان نواع دمنوش‌ها است تامین کند.

این کارآفرین عنوان می‌کند: در حال حاضر زیر ساخت‌ها برای صنعتی کردن خطوط ایجاد، سوله‌ها خریداری و بخشی از دستگاه‌ها نیزاتوماتیک شده، امیدواریم سال 1400 تمام خطوط صنعتی شود تا جوابگوی تمام گیاهان دارویی استان باشیم.

 

خریدار تمام گیاهان دارویی استان هستیم

این کارآفرین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با توجه به توان و ظرفیت شرکت عنوان می‌کند: چند روز گذشته در جلسه‌ی که با ‌سردار کشکولی ، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان داشتیم مطرح کردند که با مشکل فروش گیاهان دارویی در استان مواجه هستیم و من تضمین دادم تمام گیاهان دارویی استان را خریداری می‌کنم به شرطی که مسوول کنترل کیفی شرکت تایید کندهمچنین قیمت مناسب باشد.

شجاعی ادامه می‌دهد: کار در عرصه فرآوری گیاهان دارویی در استان اشتغال‌زایی مناسبی برای استان دارد، و من از همه توانم برای افزایش اشتغال و ارزش افزوده بالا استفاده می‌کنم.

وی در ادامه به مشکلات پیش روی کار در عرصه تولید نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: روز اول برای دریافت تسهیلات با مشکلات متعددی مواجه بودیم، از طرف دیگر پاس کاری ادارات هم مشکلات ما را دو چندان کرد اما با تلاش فراوان توانستیم روی پای خودمان بایستیم.

 

عملی کردن فرمایش مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی 

کارآفرین موفق بروجردی که از بسیجیان موفق و فعال استان هم است، با اشاره به اینکه من به عنوان یک بسیجی نگذاشتم فرمایش رهبری روی زمین  بماند و با راه‌اندازی شرکت اقتصاد مقاومتی ایجاد کردم، می‌گوید: من معتقد هستم اقتصاد مقاومتی این نیست که تسهیلات از بانک دریافت و شغل ایجاد کنی بلکه از هیچ همه چیز ساختن است، من با ایجاد یک گروه علمی توانستم گیاهان دارویی استان را به سرمایه تبدیل کنم و این همان مصداق افتصاد مقاومتی است.

این کارآفرین در پایان صحبت‌های خود می‌گوید: بسیج فکر، ایده و فرهنگ است بسیج این نیست که ما را سرکار ببرد بلکه راه را نشان دهد و در این زمینه باید هدف داشته باشی زیرا در این صورت به هر آنچه که مد نظر است خواهی رسید، از طرفی راه رسیئن به موفقیت تلاش و پشتکار است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول