اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

بهره‌برداری از 9 واحد بخار نیروگاهی تا پایان سال/نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی افتتاح شد

مدیرعامل شرکت برق حرارتی گفت: تا پایان سال تعداد ۹ واحد بخار نیروگاهی دیگر وارد مدار خواهد شد.

بهره‌برداری از 9 واحد بخار نیروگاهی تا پایان سال/نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی افتتاح شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در راستای افزایش تولید برق، پاسخگویی به رشد مصرف در منطقه و همچنین افزایش راندمان نیروگاه‌های گازی با تبدیل آن به سیکل‌ترکیبی، احداث سه واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی نیروگاه فردوسی در قالب طرح‌های بیع‌متقابل در دستور کار قرار گرفته است.

ماموریت اصلی طرح‌های بیع متقابل احداث بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی از محل منابع حاصل از صرفه‌جویی سوخت است؛ در همین راستا احداث بخش بخار نیروگاه فردوسی طی قرارداد بیع متقابل با شرکت تولید برق توس مپنا منعقد شده است و مکانیزم بازگشت سرمایه آن از محل صرفه‌جویی سوخت خواهد بود.

در نیروگاه‌های گازی، حرارت خروجی واحدها از اگزوز بخش گاز با درجه حرارتی بین ۵۴۰ تا ۶۰۰ درجه سانتی‌گراد به محیط بیرونی خارج می‌شود که علاوه بر هدر رفت انرژی، موجب افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود.

در این طرح با استفاده از حرارت خروجی اگزوز واحدهای گازی و هدایت آن به تجهیزات بخش بخار، انرژی الکتریکی تولید می‌شود که این میزان انرژی تولیدی در هر واحد بخار سالانه معادل ۲۵۰ میلیون متر مکعب صرفه‌جویی سوخت به همراه دارد.

بر همین اساس با تکمیل واحدهای بخار این نیروگاه نیز سالانه ۷۵۶ میلیون مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد. از طرفی در حال حاضر نیروگاه فردوسی دارای ۶ واحد گازی جمعا به ظرفیت ۹۵۴ مگاوات است که با تکمیل سه واحد بخار نیروگاه ظرفیت این مجموعه به یک هزار و ۴۳۱ مگاوات و راندمان آن به حدود ۵۰ درصد خواهد رسید.

*6 واحد گازی و 3 واحد بخار در نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی

در همین ارتباط، محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت برق حرارتی با تاکید بر اینکه تا پایان سال جهش تولید ۹ واحد بخار نیروگاهی وارد مدار خواهد شد، گفت: افتتاح این واحدها راندمان نیروگاه‌های حرارتی را یک درصد افزایش خواهد داد.

طرزطلب در مراسم افتتاح نخستین واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی با بیان این مطلب افزود: این نیروگاه دارای ۶ واحد گازی به ظرفیت ۹۵۴ مگاوات و سه واحد بخار به ظرفیت ۴۸۰ مگاوات است که پس از تکمیل واحدهای بخار ظرفیت منصوبه این مجموعه به یک هزار و ۴۳۱ مگاوات خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون چهار واحد بخار از طریق تبدیل واحدهای قدیمی گازی به سیکل ترکیبی وارد مدار شده است، ادامه داد: احداث این واحدهای جدید در قالب قراردادهای بیع‌متقابل با سرمایه‌گذاران داخلی موجب افزایش راندمان نیروگاه‌ها از ۳۳ تا ۳۴ درصد موجود به حدود ۴۸ تا ۵۸ درصد خواهد شد.

*صرفه جویی 250 میلیون مترمکعبی سوخت

مدیرعامل شرکت برق حرارتی تاکید کرد: هر واحد بخار اینگونه نیروگاه‌ها در سال ۲۵۰ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی سوخت به همراه دارد و علاوه بر این در راستای مسائل زیست محیطی نیز سالانه حدود ۲۶۰ هزار تن دی اکسید کربن را کنترل خواهد کرد.

طرزطلب افزود: تا پایان امسال واحد یک بخار نیروگاه سبلان اردبیل، واحد شماره دو نیروگاه ارومیه، واحد شماره سه نیروگاه شیروان و واحدهای بخار نیروگاه‌های تازه تاسیس هریس آذربایجان‌شرقی و کاسپین مازندران نیز وارد مدار تولید خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه افتتاح این ۹ واحد در سال جهش تولید حدود یک درصد به راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور اضافه خواهد کرد، ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان سال ۱۴۰۰ راندمان نیروگاه‌های حرارتی به ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت، اما در تلاشیم این رقم تا نیمه سال آینده و زودتر از پایان برنامه ششم توسعه محقق شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول