اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

تعقیب و گریز دارو در استان ایلام!/ لزوم چاره اندیشی برای کمبود دارو

داروخانه حلقه آخر خدمات درمانی در کشور هستند، بدون آنها خدمات بهداشتی و درمانی ابتر می‌ماند این در حالی است که شهروندان ایلامی از کمبود دارو در داروخانه‌ها گله دارند و خواستار رسیدگی و چاره اندیشی در این خصوص هستند.

تعقیب و گریز دارو در استان ایلام!/ لزوم چاره اندیشی برای کمبود دارو

خبرگزاری فارس- ایلام؛ مریم نظری: طی روزهای اخیر شاهد کمبود برخی از اقلام دارویی در بازار استان ایلام هستیم که این کمبودها مشکلاتی را برای شهروندان ایلامی در پی داشته است.

داروهایی ازقبیل قرص فاموتدین، ویتامین سی، ناپروکسن و همچنین آمپول نوربیون ازجمله مواردی است که در داروخانه‌های ایلام این روزها یافت نمی‌شود.

با توجه به این‌که این داروها برای تسکین درد و همچنین مشکلات گوارشی و... مورد استفاده قرار می‌گیرد تقاضا برای آن‌ها بالاست.

کمبود این داروها مشکلات بسیاری را برایم برخی افراد در پی داشته و سبب سرگردانی آن‌ها شده و ضروری است مسوولان برای رفع این مشکل اقدام کنند.

کمبود قرص فاموتدین 

جوادی یکی از شهروندان ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام گفت: داروی مثل فاموتیدین برای بیماران بستری کرونایی استفاده می‌شود و این روزها  تقاضای مردم برای  این دارو بیشتر شده و سبب نایاب شدن این دارو در داروخانه‌ها شده است.

وی افزود: جای سوال است این دارو که برای مشکلات معده و رفلاکس اسید معده مورد استفاده قرار می‌گیرد چرا باید کمیاب شود و معاونت غذا و دارو چرا نتوانسته این قضیه رو مدیریت کند؟

آمپول ویتامین سی در هیچ داروخانه‌ای پیدا نمی‌شود

علیزاده یکی دیگر از شهروندان ایلامی گفت: آمپول ویتامین سی در هیچ داروخانه‌ای پیدا نمی‌شود و اگر در داروخانه‌ای هم موجود باشد دیده شده به اطرافیان خود تحویل می‌دهند.

وی با بیان اینکه آمپول نروبیون هم دقیقا همین روال را دارد و کمبود آن به شدت در سطح داروخانه‌ها مشهود است، افزود: حتی قرص ناپروکسن که یک‌ مسکن‌ است هم در داروخانه‌ها کمیاب و باید مسولان ذی‌ربط در اینباره پاسخگو باشند.

انتشار مطالب و اظهار نظرهای شخصی برای درمان کرونا

مهتاب شاهماری معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: کمبود دارو همچنان یک چالش جهانی بوده و شیوع کووید ۱۹ نیز تقاضا برای برخی اقلام دارو و مکمل را که به طرق مختلف اثر بخشی آنها در درمان علائم ناشی از کووید منتشر شده است را افزایش داده است.

وی اضافه کرد: این امر در کنار تغییر و به روزرسانی پروتکل‌های درمانی، انتشار مطالب و اظهار نظرهای غیر علمی و تجویز نسخه واحده برای همه و معرفی داروها و مکمل‌هایی که چون تیغ دولبه همراه با خواص درمانی به قطع و یقین دارای عوارض جانبی تداخلات دارویی و منع مصرف و یا احتیاط در مصرف در برخی افراد است، بر پیچیدگی تامین دارو نیز افزوده است.

 معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایلام ادامه داد: لذا سازمان غذا و دارو و زیر مجموعه‌های آن سازمان در استان‌ها برنامه ریزی و اقدامات متعددی جهت تامین داروی مورد نیاز شهروندان و در کنار آن  ممانعت از ایجاد اختلالات در منابع  اجرایی کرده‌اند که یکی از مهمترین آنها تولید داروهای مورد تقاضای متخصصین مربوطه در کمیته علمی کرونا بوده است. 

دوری از خود درمانی

شاهماری خاطرنشان کرد: در کنار تامین، مدیریت منابع به عنوان یک وظیفه مهم بر عهده دولت است و نگرانی مردم از ابتلا به بیماری و متاسفانه خوددرمانی در زمان ابتلا و استفاده خودسرانه از دارو بدون اطلاع از اینکه بیمار در چه فازی از بیماری به سر می‌برد علاوه بر افزایش مصرف برخی داروها به دلیل عدم شروع درمان صحیح و به موقع، ممکن است تهدید کننده حیات بیمار مبتلا به کرونا باشد.

این مسوول ادامه داد: لذا با توجه به متفاوت بودن درمان‌ها در مراحل مختلف بیماری که تنها توسط پزشک قابل انجام است، اکیدا توصیه می‌شو از خود درمانی و نیز استفاده خودسرانه  از دارو و مکمل‌های مختلف برای پیشگیری از ابتلا بپرهیزید. 

افزایش تقاضا برای برخی داروها

معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام ادامه داد: در خصوص کمبودهای دارویی در بازار استان نیز همین موضوع مطرح بوده و  افزایش تقاضا باعث شده ضمن تلاش برای تامین تقاضای داروخانه‌ها از فروش بدون نسخه داروهایی که تقاضا برای دریافت آنها افزایش یافته ممانعت به عمل آید.

وی خاطرنشان کرد: برخی داروها مانند ناپروکسن نیز مشمول کمبود کشوری هستند و این دارو یک ضد التهاب غیر استروییدی بوده که اشکال دارویی متعددی برای استفاده به عنوان جایگزین کردن آن در بازار دارویی کشور وجود دارد. 

شاهماری در پایان با بیان اینکه به طور قطع رفتار مردم در چگونگی گذار از این پاندمی بسیار بااهمیت است، گفت: رعایت مسائل و نکات پیشگیرانه بهداشتی در درجه اول مهم بوده و آشنایی با علائم بیماری و اقدام برای تشخیص و درمان به موقع نیز ضروری است و همچنین مردم عزیز از توصیه به مصرف بی‌رویه و بدون تشخیص دارو و یا مکمل‌ها به افراد دیگر خودداری کنند.

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۲۳

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول