اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

بلندهمتان جهادی در نقطه صفر مرزی/ کارآفرینی با دست های خالی

در شهرستان خداآفرین و در نقطه صفر مرزی، بانوانی با دست خالی مشق جهاد می‌کنند که ساعت‌ها باید پای حرف‌هایشان بنشینیم و گوش فرا دهیم تا بدانیم چگونه از دل محرومیت‌ها ظرفیت‌ها راشناسایی کرده و از کمبودها فرصت‌هایی خلق می‌کنند که قلم و زبان از گفتن آنها عاجزاست.

بلندهمتان جهادی در نقطه صفر مرزی/ کارآفرینی با دست های خالی

خبرگزاری فارس - معصومه درخشان: در نقطه صفر مرزی بانوانی  با دست خالی مشق جهاد می‌کنند که ساعت‌ها باید پای حرف‌هایشان بنشینیم و گوش فرا دهیم تا بدانیم این بانوان چگونه از دل محرومیت‌ها در شهرستان خداآفرین  ظرفیت‌ها را شناسایی کرده و از کمبودها فرصت‌هایی خلق می‌کنند که قلم و زبان از گفتن آنها عاجز است.

شجره طیبه بسیج بر اساس ماموریت‌ها و اصول تعریف شده خود در محروم‌ترین شهرستان‌ها نیز حضور دارد، پایگاه‌های مقاومت بسیج در مناطق محروم و کم برخوردار محل امنی برای جوانان هستند تا بتوانند در کنار همدیگر از فرصت‌های ایجاد شده در جهت کارآفرینی، آموختن مهارت، ادامه تحصیل، خدمات بهداشتی و درمانی و ... استفاده کنند.

در شهرستان خداآفرین که در نقطه صفر مرزی در شمال‌غرب کشور قرار دارد یکی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته، اقدامات عمرانی است که در اقدامات عمرانی رد پای گروه‌های جهادی دیده می‌شود. گروه‌های جهادی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه عاشورا، گروه‌های جهادی دانشجویی و گروه‌های جهادی پایگاه‌های مقاومت شهرستان خداآفرین  هر کدام به نوعی در جهت آبادانی  شهرستان‌های مرزی تلاش می‌کنند.

در کنار عمران و توسعه آبادانی اقدامات فرهنگی، آموزشی و مهارتی زیادی در حوزه‌ها و پایگاه‌های مقاومت خواهران و برادران انجام می‌گیرد.

خانم مهربان صفرپور، فرمانده حوزه مقاومت بسیج کوثر سپاه خداآفرین  یکی از آن بانوان دلسوز بسیجی است که در اوج محرومیت‌ها ولی با دلی سرشار از عشق به مردم منطقه  و شهرستان خداآفرین هر چقدر که در توان دارد پای کار آمده و تلاش می‌کند.

او به همراه سایر خواهران  بسیجی در حوزه مقاومت بسیج کوثر خداآفرین برنامه‌های مختلفی را انجام می‌دهند.

مجموعه  اقدامات انجام شده در یک شهرستان محروم با امکانات کم  باعث شده است نام این  حوزه نیز در لیست برترین‌های جشنواره ملی مالک اشتر  بدرخشد.

اقدامات انجام شده در حوزه مقاومت بسیج کوثر خداآفرین بسیار متنوع بوده و علاوه بر خواهران بسیجی پایگاه مشارکت سایر زنان در شهرستان نیز قوت قلبی برای آنان است.

با خانم مهربان صفرپور، فرمانده حوزه مقاومت بسیج کوثر خداآفرین همکلام شده‌ایم تا اقدامات انجام شده را با همدیگر مرور کنیم.

فرمانده حوزه مقاومت بسیج کوثر شهرستان خداآفرین با اشاره به اینکه وجود پایگاه‌های مقاومت بسیج در مناطق روستایی ظرفیت بزرگی برای جوانان است، گفت: با توجه به محرومیت موجود در شهرستان‌ها مخصوصا در مناطق روستایی عضویت در بسیج و فعالیت‌های انجام شده در پایگاه‌های مقاومت نقش زیادی در آموزش و یادگیری در ابعاد مختلف دارد.

 

حلقه‌های صالحین و اعتماد طایفه‌ای

صفرپور با اشاره به برگزاری کلاس‌ها و طرح‌های مختلف افزود: از  برنامه‌های انجام شده می‌توان به تشکیل حلقه‌های صالحین به صورت طایفه‌ای اشاره کرد که هر گروه صالحین از  15 نفر تشکیل می‌شود، مسوولیت هر حلقه در هر طایفه  برعهده یکی از معتمدین و افراد خوشنام طایفه  است. در حلقه‌های صالحین فعالیت‌های متعددی از قبیل برنامه‌های قرآنی، تربیت و تشویق فعالان قرآنی،جذب نیروی های جدید، برگزاری مسابقات بومی محلی، نقاشی و... صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: فعالیت طرح «حلقه صالحین» تنها در مباحث دینی و عقیدتی خلاصه نمی‌شود بلکه صندوق‌های قرض‌الحسنه‌ای توسط هر حلقه تشکیل شده است که در جهت کمک هزینه‌های معیشتی خانواده‌های محروم، کمک هزینه‌های خرید جهیزیه برای دختران نیازمند در شُرُف ازدواج و سایر مقاصد خداپسندانه مصرف می‌شود.

در روستای «اسکانلو علیا» که واقعا روستایی محروم است حتی آب شرب نوشیدنی هم ندارند، پایگاه شهیده نسرین افضل چهار گروه حلقه طرح صالحین مشغول به فعالیت هستند، در اکثر پایگاه‌ها یک یا دو حلقه طرح صالحین فعالیت می‌کنند ولی پایگاه‌های الزهرا و شهیده افضل چهار حلقه صالحین و   پایگاه شهیده هاشمی سه حلقه  صالحین فعال هستند.

در پایگاه الزهرا در قالب حلقه‌های نونهالان نوجوانان جوانان و میانسالان و پایگاه شهیده هاشمی سه حلقه نوجوان جوان و نونهال فعالیت این دو پایگاه در قالب تربیت حافظان قرآنی، برگزاری کلاس‌های مشاغل خانگی، گلدوزی، گیره‌دوزی، دو میله‌دوزی ‌فعالیت می‌کنند.

 

اختصاص وام‌های کم‌بهره به زنان کارآفرین

برگزاری کلاس‌های مهارتی و آموزشی در جهت توسعه مشاغل خانگی از جمله اقداماتی است که در جهت توانمندسازی زنان در حوزه‌ها و پایگاه مقاومت بسیج برگزار می‌شود و بعد از مهارت‌آموزی با پرداخت وام در جهت ایجاد اشتغال و کارآفرینی از آنان حمایت می‌شود.

صفرپور در این زمینه گفت: با تشکیل صندوق‌های قرض الحسنه توسط حوزه مقاومت بسیج وام‌های بدون بهره به زنان کارآفرین تخصیص داده شد و شاهد رشد مشاغل خانگی از قبیل قالیبافی، ورنی‌بافی،گلدوزی و... بودیم.

  اردوهای جهادی جغرافیا محور در روستاهای محروم

وی، همکاری با بسیج جامعه پزشکی در جهت ویزیت رایگان در مناطق محروم روستایی را یکی از برنامه‌های مهم ذکر کرد و ادامه داد:  اردوهای جهادی جغرافیا محور در روستاهای محروم  صورت می‌گیرد، با همکاری بسیج جامعه پزشکی چند گروه متخصص پزشکی  جهت ویزیت رایگان اهالی روستاهای محروم شهرستان اعزام می‌شوند.

۸۵ مورد  ویزیت رایگان پزشکی  صورت گرفته و تیم دندانپزشکی ۵۵ نفر را به‌صورت کاملا رایگان باهمکاری شبکه بهداشت و درمان وسپاه ناحیه خداآفرین ویزیت کرده‌اند.

هدف از این طرح محرومیت‌زدایی و کمک به درمان و بهداشت روستائیان و پیشگیری از بیماری‌های متعدد است همچنین هزینه داروهای تجویز شده خانواده‌های بی‌بضاعت توسط بسیج پرداخت می‌شود.

بنا به گفته صفرپور و با شناسایی خیران شهرستان با هماهنگی های صورت گرفته توسط بسیج سازندگی و کمیته امداد و سایر ادارات مرتبط مشکلات معیشتی و تعمیر و تجهیز منازل افراد بی‌بضاعت شهرستان تا رفع شدن قطعی پیگیری می‌شود.

 

تولید 30 هزار ماسک توسط 8گروه جهادی

بعد از شیوع ویروس کرونا خواهران بسیجی حوزه مقاومت بسیج کوثرخداآفرین نیز به همراه سایر دوستان بسیجی خود در سراسر کشور دست به کار شده و در کنار کادر بهداشت و درمان به ایفای نقش پرداختند. چنانکه فرمانده حوزه مقاومت بسیج کوثر می‌گوید: خواهران بسیجی حوزه مقاومت بسیج کوثر از اولین روزهای شیوع ویروس منحوس کرونا دوشادوش شبکه بهداشت شهرستان وارد میدان شد و با تشکیل کارگاه ماسک‌دوزی حمایتی در خور توجه انجام داد.

 خواهران بسیجی با مواد اولیه دوخت ماسک که توسط خیران و سپاه شهرستان در اختیارشان گذاشته شده بود به مبارزه با این ویروس پرداختند. تعداد ماسک‌های تولیدی حوزه کوثر 30 هزار عدد با هشت گروه جهادی خانگی واداری  بود.

وی ادامه داد: همچنین در طرح غربالگری جزو شهرستان‌های برتر استان بودیم با 16گروه جهادی در تمامی روستاها با همکاری شبکه بهداشت  به طرح غربالگری به صورت تلفنی  اقدام  کردیم.

فرمانده حوزه مقاومت بسیج کوثر بااشاره به مشارکت بسیجیان در رزمایش مواسات اظهار داشت: بعد از صحبت‌های مقام معظم رهبری در نیمه شعبان مبنی بر حمایت از اقشار آسیب‌دیده ناشی از کرونا و خانواده محروم و بی‌بضاعت  40 هزار بسته معیشتی  در بین خانواده‌های آبرومند محروم و کم‌برخوردار توزیع شد.


گروه‌های جهادی و شناسایی خانه‌های فرسوده

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بااشاره به شناسایی ساختمان‌های مسکونی فرسوده گفت: عمل شناسایی ساختمان‌های مسکونی فرسوده اعم از قسمت‌های داخلی یا خارجی آن  توسط پایگاه‌های مقاومت بسیج آن منطقه شناسایی و بعد از گزارش به حوزه مقاومت بسیج خواهران با ارائه مدارک و مستندات لازم به بسیج سازندگی سپاه شهرستان ارجاع داده می شود.

فرمانده حوزه مقاومت بسیج کوثر اضافه کرد: بسیج سازندگی بعد از طی مراحل اداری، تعمیر یا تجهیز موارد گزارش شده را در فهرست برنامه‌های اولویت‌دار خود قرار می‌دهد که این امر توسط گروه‌های جهادی شهرستان صورت می‌گیرد.

صفرپور ادامه داد: یکی از گروه‌های جهادی شهرستان گروه  جهادی «شهید بخشی‌زاده»  نام دارد که متشکل از 3 گروه 6 نفره است که در زمینه تهیه کمک هزینه خرید جهیزیه نوعروسان، کمک به ادارات مرتبط با اتفاقات غیرمترقبه مثل آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران، تعمیر و تجهیز منازل فرسوده خانواده‌های بی‌بضاعت و .... فعالیت دارد.


ترویج سبک زندگی اسلامی

برگزاری برنامه‌های فرهنگی در راستای ترویج سبک زندگی اسلامی نیز از مهم ‌رین برنامه‌های اجرا شده در حوزه‌ها و پایگاه‌های مقاومت است که صفرپور در تشریح این برنامه خاطرنشان کرد: در راستای تبیین و ترویج سبک زندگی اسلامی مراسمی در مناسبات ملی و مذهبی برگزار می‌شود، برنامه‌های متنوع در این مراسم از قبیل مسابقه کیک‌پزی، قرعه‌کشی، بازی‌های بومی محلی، فضاسازی محیطی متناسب و سخنرانی‌های مرتبط با موضوع پیگیر تعمیق سبک زندگی اسلامی در بین مخاطبان هستیم.

وی با بیان اینکه ترویج فرهنگ حجاب و عفاف از برنامه‌های دائمی فرهنگی است، ادامه داد: آشنایی مخاطبان با جایگاه حجاب و عفاف از طریق برگزاری مراسم‌های گوناگون و استفاده از سخنرانان محبوب، برگزاری نمایشگاه حجاب و عفاف، راه‌اندازی تیم‌های امر به معروف و نهی از منکر خواهران که با تذکر لسانی موثر باعث رشد فرهنگ حجاب و عفاف می‌شود از جمله برنامه‌های حوزه کوثر برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف است

کتابخانه در آرایشگاه‌ها

صفرپور در ادامه از اجرای طرح«کتابخانه در آرایشگاه‌ها» خبر داد و افزود: تعدادی از سالن‌های آرایشی در شهرستان خداآفرین در راستای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف به عنوان الگو مطرح بوده و در این زمینه فعال هستند، بنابراین در جهت ایجاد کتابخانه در این سالن‌های آرایشی مصمم هستیم و در راستای اجرای این طرح  جلسه‌ای  با هیات‌های اندیشه‌ورز و  مدیران سالن‌های آرایشی جهت ایجاد کتابخانه تشکیل شده همچنین با بسیج جامعه زنان جهت تامین کتب‌های سبک زندگی اسلامی، مذهبی، معنوی، زندگی‌نامه شهدای مدافعان حرم، تکثیر پوسترهای تبلیغاتی عفاف و حجاب و نصب در آرایشگاه‌ها و بوتیک‌ها هماهنگی‌های لازم انجام شده و تجلیل از خواهران کتابخوان نیز صورت می‌گیرد.

فرمانده حوزه مقاومت بسیج کوثر در مورد اشتغال خانگی بسیجیان نیز گفت: مشاغل خانگی بسیجیان این حوزه تولید رب انار وحشی، رب گوجه‌فرنگی، سماق وحشی، زغال اخته انواع خشکبار، تولید عسل، جمع‌آوری گیاهان دارویی، کاشت لوبیا چیتی،کلزا، پنبه، بادام‌زمینی، تولید روغن کنجد است و از اشتغال پایدار اصلی بسیجیان این حوزه می‌توان به  قالی‌بافی، جاجیم‌باقی،کیف‌دوزی ،گل‌سازی و اشاره کرد.

 

صنایع تبدیلی نداریم

وی خاطرنشان کرد: شهرستان خداآفرین  به خاطر موقعیت جغرافیایی  ظرفیت خوبی برای تهیه رب انار و سایر فرآورده‌ها دارد که متاسفانه به خاطر نبودن امکانات لازم از قبیل دستگاه‌های مورد نیاز صنایع تبدیلی به تعداد لازم  نتیجه مطلوب از روش سنتی حاصل نمی‌شود.

برگزاری مراسم  ملی و مذهبی، بحث روشنگری خانواده‌ها نسبت به آسیب‌های اجتماعی، طرح ایتام و اکرام در شب‌های قدر، حمایت از نیازمندان و زوج‌های جوان با تهیه و توزیع جهیزیه، لوازم‌التحریر، البسه و سبدهای معیشتی و ...، تشکیل صندوق‌های قرض‌الحسنه مردم محور اشتغال‌زا، راه‌اندازی تعاونی توسط صندوق‌ها، پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی در مشاغل اقتصاد مقاومتی، اعزام اردوهای جهادی مختلف، جمع‌آوری کمک‌های مردمی و ارسال به مناطق سیل‌زده، زلزله‌زده و رزمایش سراسری مواسات و کمک مؤمنانه که گام‌های مهمی در راستای محرومیت‌زدایی است  از دیگر برنامه‌های حوزه مقاومت بسیج کوثر است.

شهرستان خداآفرین یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی است، که با وسعت ۱۵۲۵ کیلومتر مربع ۳٫۳ درصد مساحت استان را شامل می‌شود و از سمت شمال با کشور جمهوری آذربایجان جمهوری آذربایجان، از سمت شرق با استان اردبیل، از سمت غرب با شهرستان جلفا و از سمت جنوب با شهرستان‌های کلیبر و ورزقان هم‌مرز است.

انتهای پیام/60020/س/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول