اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

راه بررسی اثربخشی داروی امام کاظم(ع) بسته نیست

سرپرست دفتر طب سنتی و مکمل وزارت بهداشت گفت: مسیر تأیید داروی امام کاظم(ع) باید به روشی باشد که حداقل اصول علمی در آن رعایت شده باشد، در هر صورت راه بررسی بسته نیست.

راه بررسی اثربخشی داروی امام کاظم(ع) بسته نیست

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، نفیسه حسینی‌یکتا در نشست خبری که به صورت آنلاین از وزارت بهداشت برگزار شد، درباره ادعای درمان کرونا با شربت منسوب به امام کاظم (ع) افزود: ادعاها در حوزه طب سنتی چند قسمت هستند، مثلاً فلان گیاه دارویی بر کرونا مؤثر است یا فلان روش مؤثر را داریم. برخی ادعاهای داروها به نام معصومین هستند و ادعای پیشگیری و درمان دارند. این ادعاها تلفیقی از باورهای مردم به طب سنتی و باورهای مردم به مقدسات هستند پس در دو حوزه باید وارد شویم.

وی ادامه داد: در مورد داروی امام کاظم (ع) چون این دارو به نام معصوم نامگذاری شده و در مورد پیشگیری و درمان ادعا دارد و می‌گوید بیمار کرونا سریع خوب می‌شود یا مصرف کننده این دارو مبتلا نمی‌شود باید، این ادعا به بوته آزمایش گذاشته شود. مسیر تأیید این دارو باید به روشی باشد که حداقل اصول علمی در آن رعایت شده باشد، در هر صورت راه بررسی بسته نیست.

سرپرست دفتر طب سنتی و مکمل وزارت بهداشت گفت: با توجه به اینکه این دارو بر اساس روایتی از معصوم ادعا شده است، باید در مورد قطع الصدور بودن این روایت حوزه علمیه و علمای علم رجال نظر بدهند و بعد از آن اگر مستندی درباره مؤثر بودن آن وجود دارد، به وزارت بهداشت ارائه شود تا ببینیم به شکلی می‌توان از آن استفاده کرد.

حسینی در پاسخ به سوالی درباره برخورد با مدعیان دروغین طب سنتی گفت: نظارت بر درمان در معاونت درمان وزارت بهداشت پیگیری می‌شود، برخی از این ادعاها مانند درمان با ادرار شتر، بررسی و گزارش آن در صدا وسیما هم منتشر شد اما در هر صورت در مورد آمار برخورد با مدعیان دروغین طب سنتی آماری ندارم و باید معاونت درمان وزارت بهداشت و دفتر نظارت بر درمان در این زمینه پاسخگو باشد.

وی افزود: تاکنون ۸۵ ادعای مربوط به کرونا از طب سنتی به عنوان کارآزمایی بالینی ثبت شده است، ۱۹ مورد از آنها به اتمام رسیده و مرحله پژوهشی را تمام کرده، البته هیچکدام ادعای درمان کرونا را ندارند همن طور که در بین داروهای شیمیایی نیز هیچ داروی که مدعی درمان بیماری کووید ۱۹ باشد وجود ندارد؛ اگر هر روش یا دارویی در طب سنتی ادعای درمان کرونا را داشته باشد، ادعایی گزاف است ولی اگر ادعایی به عنوان یک اقدام کمکی و مکمل باشد، قابل بررسی است و در دفتر طب سنتی یا سازمان غذا و دارو بررسی می‌شود و در صورت معتبر بودن برای تایید به کمیته علمی کرونا ارجاع می‌شود.

حسینی ادامه داد: ادعاهای زیادی در زمینه اثربخشی طب سنتی بر کرونا هست و با توجه به اینکه مطلبه عمومی جامعه را برای توصیه‌های طب سنتی و مکمل داریم، همه این ادعاها در وزارت بهداشت شنیده می‌شد اما باید به درستی برای مردم اطلاع رسانی شود که کدامها معتبر هستند. باید اطلاع رسانی‌ها به مردم از منابع معتبر و مورد تایید وزارت بهداشت باشد که شامل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت سازمان غذا و دارو، انجمن علمی طب سنتی و سایت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی است و ادعاهای دیگر معتبر نیست.

سرپرست دفتر طب سنتی وزارت بهداشت گفت: اگر کسی ادعاهای پیشگیری و درمان کرونا را از طریق طب سنتی از مرجعی غیر از مراجع معتبر اعلام شده دریافت کرد باید با آن مقابله کند و باید به مردم این آگاهی را بدهیم تا به مرور بازار شیادی طب سنتی کمرنگ شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگر درباره تعداد فعالان مورد تایید وزارت بهداشت در حوزه طب سنتی گفت: افرادی مجوز طب سنتی دارند که یا پزشک متخصص طب سنتی باشند که تعداد آنها در کشور ۴۲۰ نفر است یا پزشکان عمومی باشند که دوره طب سنتی را دیده باشند و مجوز گرفته باشند که حدود ۶۰۰ نفر هستند، این افراد می‌توانند در مطب خصوصی یا سلامتکده ها به مردم ارائه خدمت کنند. مردم می‌توانند از این افراد درمان معتبر بگیرند، اگر غیر این افراد باشند و ادعا و تجربه‌ای دارند باید از وزارت بهداشت مجوز بگیرند، در هر صورت با برخی از مدعیان دروغین طب سنتی برخورد شده و گزارش آن هم از صدا و سیما پخش شده است.

سرپرست دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفت: با توجه به اینکه در شرایط اپیدمی کرونا هستیم استفاده از همه ظرفیت‌های نظام سلامت معقول است. دفتر طب سنتی وزارت بهداشت از ابتدای شیوع ای بیماری با تشکیل کمیت علمی که متشکل از خبرگاران و افراد با تجربه طب سنتی اقدام به تدوین توصیه‌های علمی کرد، استفادها ز تحربیات بین المللی را هم مد نظر قرار داد.

وی ادامه داد: در این مسیر با وبینارهای مشترک مقالات کشورهای فعال در حوزه طب سنتی، در کنترل و پیشگیری همه گیری کرونا بررسی شد و از ظرفیت طب سنتی کشورهای دیگر از جمله کشور چین جمع آوری کردیم. هدف این محتواهای علمی پیشگیری از بروز بیماری و افزایش تاب آوری مردم است.

حسینی یکتا گفت: برای توسعه خدمات طب سنتی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به همت دانشکده طب سنتی این دانشگاه مرکز ارائه خدمات طب سنتی و مکمل با حضور متخصصان طب سنتی و عفونی راه اندازی شده مورد اقبال مردم نیز قرار گرفته است و عده زیادی به صورت حضوری یا تلفنی از خدمات و مشاوره این مرکز استفاده می‌کنند.

وی افزود: تاکید داریم برای کنترل کرونا باید همه ظرفیت‌ها در کنار هم در همه گیری کمک کنند، ادعاهای زیادی در فضای مجازی شده است. هیچکدام از این ادعاها قابل دفاع نیست باید اصول اولیه علمی در این روش‌ها مد نظر قرار گیرد به همین علت وزارت بهداشت ۸۵ ادعا را بررسی کرده و ۱۹ مورد به مراحل بالاتر رسیده اند.

حسینی گفت: اینکه بگوییم چه درمانی بهترین درمان است یا چه درمانی موثر بوده زمانی قابل اعلام است که بررسی‌های لازم انجام شده باشد.

سرپرست دفتر طب ایرانی وزار بهداشت افزود: مورد عطاری‌ها مراکز فروش گیاهان دارویی هستند، مجوز ارائه خدمت دارند و هیچ مشکلی وجود ندارد، فروش گیاهان دارویی را به صورتی که اگر چیزی که دست مشتری می‌دهند، داروی ترکیبی نباشد مشکلی ندارد اما حق فروش داروی ترکیبی یا دخالت در درمان را ندارند. گر در مورد مداخلات درمانی اقدامی انجام دهند باید مورد نظارت جدی قرار بگیرند تا سبب آسیب به هموطنان نشود.

وی گفت: مقررات ارائه خدمات طب سنتی تدوین و ابلاغ شده و آیین نامه آن باید تدوین شود، بر اساس این آیین نامه که به زودی تدوین و ابلاغ می‌شود افراد بدون مدرک و مجوز وزارت بهداشت حق ارائه خدمات طب سنتی را ندارند و معاونت درمان وزارت بهداشت در این مورد نظارت می‌کند.

حسینی یکتا افزود: افرادی که ادعا دارند مورد آزمایش قرار می‌گیرند و انجام خدمت درمانی طب سنتی باید زیر نظر پزشک می انجام شود.

سرپرست دفتر طب سنتی وزارت بهداشت درباره ادغام طب سنتی در شبکه بهداشتی کشور گفت: این کار بر اساس ماده ۷۴ قانون برنامه توسعه انجام شده و فعلاً فقط شامل خدمات سطح اول و توصیه به اصلاح سبک زندگی و تغذیه با آموزش بهورزان است، در سطح خدمات سلامتکده ها را داریم و برای خدمات سطح سه در بیمارستانها نیز برنامه ریزی می‌شود.

وی ادامه داد: در یک کلام بر اساس قوانین موجود در کشور فقط فردی می‌تواند به عنوان درمانگر برای ارائه بیمار خدمت کند که پزشک باشد فقط متخصصان طب سنتی دوره دیده یا پزشکان عمومی دوره دیده باشند و البته محدوده فعالیت هر کدام از آنان مشخص است. هر کس دیگری که مداخلات درمانی کند خلاف قوانین است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول