اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

زنان در عرصه‌های نوع‌دوستی/ امیدآفرینی برای زنان از دل محرومیت‌ها

پایگاه‌های مقاومت بسیج با برگزاری کلاس‌های مهارتی و آموزش محور در سراسر کشور به دنبال امیدآفرینی و توانمندسازی زنان در کویرمحرومیت‌ها هستند تا بتوانند با همدلی و همراهی یکدیگر مشاغل خانگی را توسعه ‌داده و صاحب یک درآمد پایدار باشند.

زنان در عرصه‌های نوع‌دوستی/  امیدآفرینی برای زنان از  دل محرومیت‌ها

خبرگزاری فارس، معصومه درخشان-  در کنار همه اهداف و اصولی که برای  شجره طیبه بسیج تعریف شده است یکی از مهمترین اهداف برگزاری کلاس‌های متعدد و مختلف در پایگاه‌های مقاومت بسیج توانمندسازی زنان در حوزه‌های مختلف است، با توجه به مسئولیت همسری و مادری، معمولاً مادران ترجیح می دهند در منزل فعالیت اقتصادی  داشته باشند بنابراین توجه به این موضوع باعث برگزاری کلاس های مختلف مهارتی و آموزشی در سطح حوزه‌ها و پایگاه های مقاومت بسیج در سراسر کشور شده است که هدف نهایی آن نیز شناسایی استعدادهای بانوان، توانمندسازی، احیا و رونق اشتغال خانگی، کارآفرینی و ایجاد درآمد پایدار برای زنان در جامعه شهری و روستایی است.

پایگاه‌های مقاومت بسیج در سراسر کشور با توجه به  رونق صنایع دستی خاص در یک منطقه کلاس‌های مهارتی خاصی از جمله  سبدبافی، معرق‌کاری ، گل سازی، میناکاری، نقاشی، پته دوزی، گلیم بافی، سوزن دوزی، سفالگری، قالیبافی و جاجیم بافی، شرینی پزی خانگی، پرورش گل‌های آپارتمانی ،تولید محصولات خانگی عرقیجات و ترشیجات و .. را برگزار می کنند.

یکی از پایگاه‌های مقاومت بسیج که در زمینه اشتغال‌زایی، مهارت‌آموزی و کارآفرینی فعالیت‌های شایسته‌ای برای بانوان انجام داده پایگاه مقاومت بسیج حضرت فاطمه (س)  در شهرستان جلفا است که به واسطه انجام فعالیت‌های متعدد به عنوان پایگاه برتر جشنواره ملی مالک اشتر انتخاب شده است.

 معصومه فتاح‌زاده فرمانده پایگاه حضرت فاطمه (س) جلفا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با اشاره به ویژگی کلاس‌های آموزشی و مهارتی در پایگاه مقاومت بسیج گفت: از مهم‌ترین ویژگی کلاس‌های اشتغالزایی و مهارت که به واسطه پایگاه‌های بسیج برگزاری می‌شود می‌توان به رایگان بودن برخی کلاس ها، دریافت هزینه بسیار کم برای کلاس‌های آموزشی( مثلا کلاس خیاطی، روبان و نمد دوزی   ۱۰ جلسه ۲۵ هزار تومان، نقاشی و سیاه قلم جلسه‌ای پنج هزار تومان) بومی بودن، در دسترس بودن کلاس ها و همچنین استفاده از ظرفیت مربیانی اشاره کرد که در استان خود به عنوان هنرمند درجه یک و مدرس بسیجی مشغول به آموزش هستند.

 

نمایشگاهی از توانمندی زنان 

وی ادامه داد: بعد از برگزاری کلاس‌های آموزشی زنانی که  توانمندی ویژه‌ای در زمینه تولید صنایع دستی و دیگر هنرها دارند شناسایی کرده و در راستای ایجاد مشاغل خانگی و کوچک به روش‌های مختلف مخصوصا پرداخت وام حمایت می‌شود.

مشاهده عکس و تصاویر نمایشگاه توانمندی زنان در زمینه  صنایع دستی که  توسط این پایگاه مقاومت  برگزار شده  به خوبی نشان می‌دهد برگزاری کلاس‌های مهارت‌آموزی و کارآفرینی تا چه حد موفق بوده و می‌تواند در توسعه مشاغل خانگی مفید و موثر باشد.

نمایشگاه توانمندی  خواهران بسیجی پایگاه مقاومت حضرت فاطمه (س) در زمینه مروارید بافی، منجوق دوزی، گلسازی، بافندگی دستی و ماشینی، خیاطی گلدوزی، سیاه  قلم، نقاشی روی شیشه، نقاشی روی ظروف، روبان دوزی، چرم‌دوزی ، قالیبافی، نمد دوزی، دوخت دستگیره و دستمال‌های سنتی گویای زحماتی است که  خواهران بسیجی در طی این سال‌ها کشیده و توانمند شده‌اند.

درست کردن انواع ترشیجات، انواع مربا، خشک کردن سبزی‌های کوهی، درست کردن غذاهای سنتی و .. بخش دیگری از تصاویر نمایشگاه توانمندی زنان را نشان می‌دهد.

 

خانواده‌ها مقاوم می‌شوند

بعد ازاینکه صحبت‌های خانم فتاح‌زاده در مورد کلاس های مهارتی و آموزشی توانمندسازی خواهران بسیجی به اتمام می‌رسد صحبت‌هایمان را در مورد اجرای طرح « خانواده مقاوم» ادامه می‌دهیم.

طبق گفته های وی طرح « خانواده مقاوم» طرحی در راستای خانواده محوری و افزایش کیفیت زندگی در مناطق روستایی  است. در این طرح  مباحثی در موضوعات آیین همسرداری ( رفتار متقابل و احترام همسران با یکدیگر، توجه به نیازهای روحی، روانی، حمایت از  خانواده، رفتار با فرزندان، اهمیت دادن به خواسته های همسران )، طرح  احکام دینی، صحبت‌های کارشناس محیط زیست و همکار شهرداری در مورد  کاهش ضایعات و پسماند، مواظبت و مراقبت از طبیعت و محیط زیستی که در آن زندگی می کنیم،  توصیه های کارشناسان بهداشتی درمورد تغذیه سالم و اهمیت دادن به سبک زندگی اسلامی، توسعه  مشاغل خانگی، واسطه صلح و آشتی و جلوگیری از طلاق و ... مطرح می شود.

فتاح‌زاده تاکید کرد: در این طرح کارشناسان مجرب مباحث بسیار مفیدی در موضوعات گوناگون مربوط به خانواده و سبک زندگی ایرانی – اسلامی مطرح  می‌کنند.

 

اعطای وام قرض‌الحسنه

تشکیل صندوق قرض الحسنه  یکی دیگر از اقدامات این پایگاه است که در جهت کارآفرینی و اشتغال مورد استفاده قرار می گیرد، فرمانده پایگاه مقاومت حضرت فاطمه(س) جلفا در توضیح این طرح گفت: از سه سال پیش صندوق قرض الحسنه پایگاه  با سه گروه تشکیل شد، در گروه اول 80 نفر عضو بودند، در گروه دوم45 نفر و در گروه سوم 36 نفر عضویت داشتند. هر کدام از این گروه ها داری سرگروه بودند، هر کدام از اعضای گروه هر ماه یک مبلغ مشخصی را در صندوق واریز می‌کردند و تا چهار ماه هیچ کدام از اعضا حق برداشت از این صندوق را نداشت (به عنوان مثال گروه 80 نفری هر ماه مبلغ یک میلیون و 600 هزار تومان به این صندوق  واریز می کردند) بعد از چهار ماه  و با مبالغ جمع شده ما توانستیم  به چهار نفر وام  بدهیم، در ماه اول مبلغ 800 هزار تومان وام داده شد که این وام بدون سود و کارمزد بود و بعد از آن هر ماه مبلغ وام 200 هزار تومان اضافه شده و حالا سقف وام به دو میلیون تومان رسیده است.

وی تشکیل این صندوق قرض الحسنه  را پشتوانه ای برای خواهران بسیجی پایگاه ذکر کرد و افزود:  خواهران بعد از دریافت وام  بدون سود و کارمزد در راه اندازی مشاغل  خانگی از جمله مرغداری گلسازی ، خیاطی، عروسک سازی، کاشت گل و گیاه،  قالیبافی، نمد و روبان دوزی استفاده می‌کنند و تاکنون به ۸۹ نفر وام ضروری داده شده است.

 

یادها و خاطرات بازی های محلی 

پایگاه مقاومت حضرت فاطمه (س) علاوه بر برگزاری کلاس‌های آموزشی، عقیدتی، دینی و قرآنی  برنامه‌هایی به منظور سرگرمی و بازی‌های محلی نیز برای پر کردن اوقات فراغت اعضای پایگاه نیز برگزار می‌کند.

برگزاری  مسابقات بومی و محلی از جمله یه‌قل و دوقل، لی‌لی، هفت سنگ، وسطی، طناب‌کشی، دارت و تفنگ‌بادی از جمله این بازی‌ها و سرگرمی‌های محلی است.

 

خواهران جهادی پای کارند

خواهران جهادگر این پایگاه با نام گروه جهادی « شهدای گمنام»  نیز فعالیت های گسترده ای دارند، از تهیه جهیزیه برای نوعروسان تا شستن پتوها و کمک به زنان میانسال در نظافت منزل. فرمانده پایگاه با اشاره به اینکه خواهران جهادی پایگاه همیشه پای کار هستند خاطرنشان کرد: تهیه جهیزیه برای نوعروسان آبرومند، نظافت مسجد و پایگاه، شستن پتوها و ظروف، تهیه موادغذایی نذرها، پاک کردن سبزی، حبوبات، کمک به خانواده‌های محروم و نیازمند،کمک به زنان میانسال  در نظافت منزلشان، خرید دارو برای نیازمندان، حمایت از خانواده های نیازمند برای سفر زیارتی مشهد مقدس به صورت خانوادگی، دوخت و توزیع ماسک، سرشماری خانوار، کمک به کادر درمانی و همکاری با شبکه بهداشت  در طرح غربالگری فشار خون و حجامت  و برگزاری کلاس‌های آموزش فشار خون  برخی از فعالیت های گروه جهادی است.

 

طرح صالحین و تحلیل فرمایشات مقام معظم رهبری 

اجرای طرح صالحین در حوزه ها و پایگاه های مقاومت یکی از برنامه های مفید و مهمی است که برگزار می شود و آن طور که فتاح زاده می گوید: طرح صالحین چندین سال است در پایگاه های مقاومت و با محوریت مسجد برگزار می شود، هدف از اجرای صالحین ارتقا دادن سطح کیفی معنویت و بصیرت دادن به بسیجیان است، ماموریت اصلی در طرح صالحین تربیت نیروهای تراز نظام و انقلاب اسلامی است.  

افزایش معنویت توام با رشد ایمان آگاهانه و بصیرت بسیجیان و مخصوصا تقویت باورهای دینی و توسعه اخلاق و رفتارهای اسلامی در میان آحاد بسیجیان  از دیگر اهداف طرح صالحین است.
مباحث مطرح شده در طرح صالحین موضوعات تربیتی، معرفتی  و اخلاقی، بیان احکام، قرآن، تفسیر فرمایشات مقام معظم رهبری است.

 طرح صالحین برای گروه های سنی نوجوانان، جوانان و دانشجویان است که توسط سر حلقه های صالحین در پایگاه ها و توسط مربیان در مساجد برگزار می شود.

 

تمام برنامه ها مسجد محور است

وی ادامه داد: همه برنامه های انجام شده در پایگاه  مسجد محور بوده و با هماهنگی و همکاری پایگاه و هیات امنا و امام جماعت مسجد و امام جمعه شهرستان جلفا انجام می شود.

 فتاح زاده در ادامه " اجرای طرح " شهید بهنام محمدی" را یکی دیگر از طرح های مفید و مهم در جذب افراد ذکر کرد و افزود:  هدف از اجرای  طرح" شهید بهنام محمدی"  ارتباط با مدارس، خانواده و مسجد است.

طرح تربیتی شهید بهنام محمدی با استفاده از ظرفیت مدارس و مساجد کشور اجرا می شود  این طرح نقطه پیوند مسجد، مدرسه و خانه است،  همچنین با توجه به نقش محوری و مهم مسجد در تربیت دینی، باید ارتباط کارشناسان و مدیران با مساجد و کانون های مساجد مستمر و تقویت شود.

همکاری با کمیته امداد درطرح ایتام و محسنین، همکاری با مرکز نیکوکاری برای رسیدگی به خانواده های نیازمند، تجلیل از بسیجیان فعال، تجلیل از دختران محجبه  در روز عفاف و حجاب و روز دختر ولادت حضرت معصومه (س)  برگزاری کلاس‌های تقویتی، دیدار با خانواده شهدا  و بسیجیان فعال شهرستان جلفا، برگزاری کلاس های آموزشی از جمله قرآن تفسیر نهج البلاغه، تشکیل گروه های پیاده روی، تجلیل از مربیان کلاسهای آموزشی، بزرگداشت   مراسم‌های مذهبی و فرهنگی، برگزاری مسابقات کتابخوانی در پایگاه و تشویق بسیجیان فعال برای  گسترش فرهنگ کتاب و کتاب خوانی از  از دیگر فعالیت های انجام شده در پایگاه مقاومت بسیج حضرت فاطمه(س) جلفا است.

 

دوخت  7 هزار ماسک در 8 ماه

همزمان با شیوع ویروس کرونا خواهران بسیجی این پایگاه نیز دست به کار شده و با  دوخت  و توزیع ماسک و مواد  ضدعفونی کننده  در کنار کادر بهداشت و درمان باشند.

فتاح زاده در مورد فعالیت های مربوط به مبارزه با کرونا گفت: خواهران بسیجی این پایگاه در طی هشت ماه بیش از  هفت هزار عدد ماسک  دوخته و به همراه مواد ضدعفونی کننده توزیع کرده‌اند و بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در روز نیمه شعبان مبنی بر حمایت از افراد و خانواده های آسیب دیده از کرونا 400 بسته معیشتی در بین خانواده‌های محروم و کم برخوردار توزیع شده است.

انتهای پیام/60020/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول