اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

حدیث‌های کوتاه و مناسب فضای مجازی در یک کتاب

یدالله بهتاش، خطیب مذهبی که معمولا در منبرهایش از احادیث کوتاه و چند کلمه‌ای زیاد استفاده می‌کند، تعدادی از احادیث نبوی و علوی را کتاب کرده و این اثر به چاپ‌های مکرر رسیده است.

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی، یدالله بهتاش، خطیب مذهبی که معمولا در منبرهایش از احادیث کوتاه و چند کلمه‌ای زیاد استفاده می‌کند، ۲۶۰ حدیث نبوی، علوی و سایر معصومین را کتاب کرده و این اثر جیبی با عنوان «احادیث پیامکی» از سوی انتشارات سبحان به چاپ‌های مکرر رسیده است.

بهتاش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: من در طول بیش از ۵۰ سال مدح و منقبت اهل‌بیت علیهم‌السلام و تجربه نقل حدیث روی منبر به این نتیجه رسیدم که باید با انتخاب هنرمندانه با مردم صحبت کرد و به همین دلیل بود که کتابچه‌ای از احادیث و سخنان کوتاه رسول اکرم صلوات‌الله علیه و امیر مومنان علی علیه‌السلام را در این کتاب کوتاه جمع کردم.

این پیرغلام امام حسین (ع) اضافه کرد: زمانی که من این احادیث را جمع‌آوری می‌کردم، فضای مجازی به این گستردگی نبود و معمولا مردم برای هم پیامک می‌فرستادند. گاهی می‌دیدم محتوای پیامک‌ها طنزآمیز و بعضاً لطیفه‌هایی است که موجب خنده مخاطب می‌شود؛ در حالی که متدینین می‌توانستند از این ظرفیت خیلی خوب برای انتقال معارف اهل بیت علیهم‌السلام استفاده کنند. به همین دلیل تصمیم گرفتم هم در منبر و هم در این کتاب، احادیثی را انتخاب کنم که بشود آن‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انتقال داد.

بهتاش با اشاره به چاپ‌های مکرر این کتاب از سال ۱۳۹۲ تاکنون گفت: من تلاش کردم تا سخنانی را که بیش‌تر جنبه اخلاقی و اجتماعی دارد و در زندگی مردم کاربردی است، انتخاب کنم. گاهی این انتخاب از اصل پیام اهمیت بیش‌تری دارد چون مردم روزگار ما از کنار پیام‌های بلند و طولانی عبور می‌کنند و میلی به خواندنشان ندارند.

نویسنده کتاب «احادیث پیامکی» افزود: این‌که کتاب در قطع جیبی چاپ شده برای این است که هر کس در اتوبوس، مترو یا تاکسی بتواند کتاب را از جیبش در آورد و یکی ـ دو حدیث بخواند. همین که کتاب، همیشه همراه خواننده‌اش باشد، به او کمک می‌کند تا هر جا که لازم بود برای دیگران حدیث بخواند. ضمن این‌که کتاب «احادیث پیامکی» برای مادحین و سخنرانان بسیار کاربردی است.

بهتاش در این کتاب، ۲۶۰ حدیث از پیامبر (ص)، حضرت علی (ع) و سایر ائمه طاهرین (س) گردآوری کرده و متن حدیث و ترجمه‌اش را زیر هم نوشته است.

نمونه‌ای از احادیث نبوی این کتاب را ببینید:

اِنَّ‌الغَیرَةَ مِنَ الایمان
غیرت از نشانه‌ها و شروط ایمان است

اَکثَر اَهلِ جَهَنَّمَ لَمُتَکبِّرون
بیش‌تر دوزخیان، متکبرانند

اذا اَرادَاللهُ بِعَبدٍ خَیراً صَیَّرَ حَوائِجَ الناسِ اِلیَه
وقتی خداوند برای بنده‌ای خیری بخواهد، حاجت مردم را در دست او قرار می‌دهد.

نمونه‌ای از احادیث حضرت علی علیه‌السلام این کتاب را بخوانید:

مَن تَکَبَّرَ عَلَی‌النّاسِ ذَلَّ
هرکه بر مردم تکبر ورزد خوار شود

مَن ظَلَمَ ظُلِم
هرکه ستم کند، ستم ببیند

لِکُلِّ هَمّ ٍفَرَجٌ
هر ناراحتی و غمی را گشایشی است

برای تهیه این کتاب با شماره‌های ۷۷۶۴۴۱۸۳ و ۷۷۵۳۹۲۴۶ نشر سبحان تماس بگیرید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول