اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

افزایش چند باره قیمت مرغ/ افزایش قیمت‌ها کی متوقف می‌شود؟

قیمت مرغ در بازار با افزایش جهشی به کیلویی 35 هزار و 500 تومان رسیده، ویترین مغازه‌ها پر است ‌اما خریداری ندارد، مردم می‌گویند نمی‌دانیم این افزایش قیمت‌ها کی متوقف می‌شود.

افزایش چند باره قیمت مرغ/ افزایش قیمت‌ها کی متوقف می‌شود؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، قیمت مرغ در بازار به شدت افزایش یافته و طی چند روز گذشته بیش از 7 هزار تومان در هر کیلو رشد داشته است. گزارش میدانی خبرنگار فارس از منطقه 19 تهران حاکی است قیمت هر کیلو مرغ به قیمت 35 هزار و 500 تومان به فروش می‌رود. قیمت سایر مشتقات مرغ هم به این شرح است: 

کالا (کیلوگرم) قیمت (تومان)
مرغ  35500
ران مرغ 33000
ران مرغ بدون کمر 35500
سینه مرغ با استخوان 38500
سینه کبابی 52500
فیله مرغ 58000
کتف و بال 35000
ساق مرغ 39000
دل مرغ 16000
پای مرغ  8000
سنگدان مرغ 14000
جگر مرغ 11000

مشاهدات خبرنگار فارس از فروشگاه‌های منطقه 19 تهران حاکی است مرغ‌ها در ویترین مغازه‌ها جا خوش کرده‌اند، اما خریداری برای آنها نیست.

یک زن میانسال در فروشگاه بزرگ به خبرنگار فارس گفت:‌ واقعا این قیمت برای مرغ بسیار گران است. تفاوت آن با گوشت کمتر شده و اگر مردم توان خرید داشته باشند، گوشت خریداری کنند، به صرفه‌تر از مرغ است. 

مهدی دستوری مدیر فروشگاه هم گفت: قیمت مرغ روز گذشته 33 هزار تومان بود و امروز به بیش از 35 هزار تومان رسید. طی چند روز گذشته قیمت‌ها آرام ارام افزایش یافته است، به طوری که از کیلویی 28 هزار تومان امروز به 35 هزار و 500 تومان رسیده است. 

وی گفت: تولیدکنندگان مرغ از قیمت‌های بسیار گران خوراک دام گلایه دارند و می‌گویند جو را کیلویی 7 هزار تومان خریداری می‌‌کنند و به همین دلیل قیمت تمام شده آنها بالاست و برایشان نمی‌صرفد مرغ را با قیمت پایین بفروشند.

پیش از این ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم مرغ را 20 هزار و 400 تومان تصویب کرد. معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود که کارگروه تنظیم بازار استان تهران قیمت هر کیلوگرم مرغ را 20 هزار و 400 تومان تصویب کرده و عرضه نهاده‌های دامی به تولیدکنندگان و دامداران نیز در قبال تحویل محصولات در شبکه‌های تعریف‌شده و با نظارت بازرسان وزارت صمت انجام می‌شود، اما اکنون تولیدکنندگان مرغ می‌گویند نهاده دولتی دریافت نمی‌کنند، بنابراین نرخ مصوب دولتی هم معنی ندارد. دولت اگر آماده است ضرر و زیان تولیدکنندگان را بپردازد، ما هم حاضریم به نرخ مصوب بفروشیم. 

سعید مشایخی مرغدار اصفهانی گفت: هر مرغ در طول دوره رشد 3 و نیم کیلوگرم دان مصرف می‌کند که در یک مرغداری 20 هزار تایی حجم بسیار زیادی است، اما دولت حدود 30 درصد نهاده مورد نیاز را به نرخ دولتی به مرغداران می‌دهد و بقیه را به پنج برابر قیمت از بازار آزاد تهیه می‌کنیم. 

مرتضی رضایی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی و سرپرست شرکت پشتیبانی امور دام کشور نیز امروز تأیید کرد که تنها 35 درصد کنجاله مورد نیاز مرغداران به نرخ دولتی داده می‌شود. قیمت کنجاله در بازار آزاد به بیش از 15 هزار تومان رسیده و قیمت تمام شده تولید را افزایش داده است. 

جعفر امامی یکی از فعالان حوزه دامداری به خبرنگار فارس، گفت: دولت یارانه به خوراک دام و طیور می‌دهد اما واقعیت این است که این یارانه به دست دامداران نمی‌رسد. اینها بخشی در فساد و رانت حیف و میل می‌شود و در حقیقت این یارانه به اسم دامدار اما به کام دیگران است.

وی پیشنهاد کرد: دولت منت سر دامدار نگذارد و این یارانه را به خود مصرف‌کنندگان بدهد تا آنها خودشان مدیریت کنند.

افزایش قیمت مرغ و سایر محصولات پروتئینی در بازار در حالی است که تولید مازاد هم وجود دارد. سالانه 2 میلیون و 500 هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید می‌شود که نیاز کشور تنها 2 میلیون تن است. سوءمدیریت در حلقه‌های واسط، زنجیره مانند تأمین خوراک دام و طیور عامل گرانی این محصولات شده است. مشکل الان تولید نیست. دولت باید مشکلات و زنجیره‌های پیش از تولید را برطرف کند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول