اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

تخت روانچی: شورای امنیت با بحران مشروعیت و اعتبار مواجه است

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل بر اصلاح ساختار شورای امنیت تأکید کرد و گفت: این نهاد به خاطر عملکرد ضعیف، منفعلانه و در برخی موارد غیرقانونی و فراقانونی، با بحران مشروعیت و اعتبار مواجه است.

تخت روانچی: شورای امنیت با بحران مشروعیت و اعتبار مواجه است

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، در نشست روز دوشنبه مجمع عمومی این سازمان که به منظور بحث درباره اصلاحات شورای امنیت برگزار شده بود، گفت: این نهاد به خاطر عملکرد ضعیف، منفعلانه و در برخی موارد غیرقانونی و فراقانونی، با بحران مشروعیت و اعتبار مواجه است.

وی افزود: شورای امنیت عمدتاً تحت سلطه کشور‌های غربی قرار داشته، مورد سوء استفاده برخی اعضای دائم قرار گرفته و در قبال عملکرد خود نیز پاسخگو نبوده است و همچنین به خاطر حضور ضعیف کشور‌های در حال توسعه در ترکیب اعضای آن، غیردموکراتیک می‌باشد.
تخت روانچی با اشاره به استفاده زیاد و سریع شورای امنیت از اختیارات خود تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل، از جمله اعمال تحریم، عنوان کرد: شورا باید فقط به عنوان آخرین وسیله و زمانی که تمام مسیر‌های حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات را طی و آثار و تبعات آن‌ها را ارزیابی کرده باشد، از این اختیارات استفاده کند.
وی در مورد اعمال تحریم بر کشور‌ها نیز اظهار داشت: تحریم روشی نسنجیده است که کارآمدی و مشروعیت اخلاقی آن به خاطر هدف قرار دادن اقشار آسیب پذیر در کشور‌های هدف به شدت زیر سئوال رفته است.
این دیپلمات ارشد ایرانی بر لزوم اصلاح روش‌های کار شورای امنیت تأکید کرد و گفت: شورای اصلاح شده باید قانونمند بوده و طبق منشور عمل کند و در برابر اقدامات و تصمیمات خود نیز پاسخگو باشد.

نماینده دائم ایران، اصلاح ساختار شورای امنیت برای افزایش کارایی این نهاد، در چارچوب قوانین بین الملل و برای تأمین منافع عادلانه تمامی کشور‌های جهان را یک ضرورت برشمرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول