اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

پیگیری موثر بسیج دانشجویی برای ترخیص کالا از گمرک/ حرف تُند استاندار به دانشجویان

دانشجویان بسیجی هرمزگان که پیگیر موضوع ماجرای کمیاب شدن برخی کالاها در بازار شده بودند در مسیر پیگیری‌های خود به ماجرای عدم ترخیص کالا از گمرک رسیدند و در همین راستا با قدرت پیگیر ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی شدند.

پیگیری موثر بسیج دانشجویی برای ترخیص کالا از گمرک/ حرف تُند استاندار به دانشجویان

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، سازمان بسیج دانشجویی اخیرا به بحث مسئله محوری و نقش آفرینی تخصصی دانشجویان بسیجی در عرصه‌های مختلف توجه ویژه‌ای کرده و در همین راستا به دانشجویان بسیجی ماموریت داده شده تا برای حل مشکلات کشور و مردم تمرکز خود روی این مسئله قرار دهند.

بر همین اساس، این روزها دانشجویان بسیجی دانشگاه های مختلف کشور در راستای ماموریت خود، وقتی مردم با مشکلی مواجه می شوند با مطالبه گری از مسئولان، یافتن راه حل و انجام اقدامات جهادی برای حل مشکلات تلاش می کنند.

در همین راستا یکی از مشکلاتی که اخیرا مردم با آن مواجه شدند بحث کمبود برخی اقلام خوراکی در کشور بود که این موضوع باعث شد تا دانشجویان بسیجی برای یافتن دلیل این مشکل تلاش کنند و در هیمن مسیر متوجه شدند علت کم شدن برخی اقلام خوراکی، به دلیل عدم ترخیص به موقع آنها از گمرک مخصوصا گمرک شهیدرجایی هرمزگان است. برای همین مطالبه گری خود را برای حل مشکل آغاز کردند.

* اهمیت گمرک شهیدرجایی هرمزگان

استان هرمزگان به عنوان یکی از مهمترین استان های دارای بنادر و اسکله های کشور محسوب می شود. گمرک شهید رجایی هم یکی از گمرک ها فعال در این استان است که در ردیف اصلی ترین مبادی ورودی کالا به کشور به شمار می رود.

 

بندر عباس به عنوان مرکز استان هرمزگان در فاصله 1333 کیلومتر از شهر تهران و نزدیک به خلیج فارس قرار دارد که محل توقف و اسکله کشتی های تجاری است و از آنجایی که یک مسیر پرتردد است، دو گمرک در این شهر وجود دارد که گمرک شهیدرجایی یکی از مهمترین گمرکات در سطح استان و کشور است، همین مسئله هم موجب شد تا بسیج دانشجویی هرمزگان پیگیر موضوع عدم ترخیص کالا از گمرک شهیدرجایی شود.

* قدم اول؛ سوال دانشجویان درباره عدم ترخیص کالاهای اساسی و دپوی آن در گمرک هرمزگان و عدم پاسخ آقای مدیرکل!

در همین راستا، دانشجویان بسیجی هرمزگان اوایل ماه جاری بود که در اولین قدم خود، نامه‌ای را با امضای شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان هرمزگان به مدیرکل گمرک شهید رجایی استان نوشتند و  در این نامه که رونوشت آن را به دادگستری، اداره کل بنادر و دریانوردی و همچنین استانداری هرمزگان هم ارسال شد سوالاتی مبنی بر عدم ترخیص کالاهای اساسی و دپوی آن در این گمرک مطرح شد.

متاسفانه علیرغم پیگیری های شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان هرمزگان از جانب ابوالفضل اکبرپور مدیرکل گمرک بندر شهید رجایی استان هرمزگان، پاسخی به نامه مذکور دریافت نشده است.

متن کامل نامه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان هرمزگان به مدیر گمرک بندر شهید رجایی استان شرح زیر است:

« با سلام و احترام

به استحضار می‌رساند دپو و رسوب کالا‌های اساسی در گمرک، آن هم در شرایط تحریمی، مشکلات بسیاری برای تولیدکنندگان و واردکنندگان به وجود آورده که یکی از نتایج آن افزایش قیمت برخی کالاها است.

کالا‌ها در گمرک و بنادر خاک می‌خورند و همچنان باید برای ترخیص هفت خوان رستم طی شود.

علیرغم دستور معاون اول رئیس جمهور مورخ 5 مهرماه 99 در بازدید از گمرک شهید رجایی بندرعباس در خصوص تسریع ترخیص کالا ها از این گمرک، تا کنون هچگونه اقدامی صورت نپذیرفته است.

شیوع ویروس کرونا در کنار شرایط تحریمی تامین کالا‌های اساسی به خصوص مرتبط با این بیماری را تشدید کرد که برای حل این معضل رییس جمهور ۶ ماه گذشته دستور ترخیص همه کالا‌ها و مواد اولیه‌ای را داد که در گمرکات کشور مرتبط با بیماری کرونا هستند.

در سال جهش تولید و در شرایط تحریمی کشور، باید تقویت تولید داخل به عنوان یک اصل مدنظر قرار گیرد، نه اینکه فعالیت کارخانه‌ها به دلیل رسوب یک قطعه کوچک در گمرک متوقف شده و مردم هم به خاطر کمبود اقلام اساسی، مجبور به تهیه کالایی به قیمت گزاف شوند که این فشار مضاعفی بر آن‌ها وارد می‌کنند.

بسیاری از تولیدکنندگان و واردکنندگان با بلاتکلیفی و عدم ترخیص کالا‌های خود در گمرک مواجه و منتظر روزنه‌ای برای حل مشکل هستند.

بسیاری از وارد کنندگان برای واردات کالای خود ارز دریافت کرده اند اما فرایند ترخیص کالاها از گمرک و بنادر را با هدف افزایش قیمت‌ها در بازار به تأخیر انداخته اند، که این اقدام اخلال در اداره کشور است و باید با این افراد برخورد شود.

اگر در برخورد با متخلفین نیز خلاء قانونی وجود دارد،  در راستای شفافیت دادستان بندرعباس به موضوع ورود پیدا کند.

بخشنامه‌ای از سوی ستاد تنظیم بازار وزارت صمت صادر شده که براساس آن اگر صاحبان کالا قصوری در خصوص ماندگاری کالاهایشان نداشته باشند، دپوی بیش از یک ماه آن عملا رایگان خواهد بود.

 این رویه به نوعی تشویق صاحبان کالا‌ها به نگهداری کالا‌ها در بنادر و در نهایت، عدم ترخیص اقلام مورد نیاز کشور در سریع‌ترین زمان ممکن شده و نتیجه آن کمبود کالا‌های اساسی در بازار و گرانی قیمت‌ها و همچنین ایجاد زمینه امضای طلایی برای شکل گیری رانت‌های بزرگ است.

فلذا بایستی این رویه تصحیح شده و قوانینی جهت محدودیت نگهداری و دپو کالا در گمرکات و بنادر اعمال گردد.

با توجه به موضوعات مطرح شده ؛ جهت آگاهی عموم مردم نسبت به موضوع شایسته است به سوالات مطرح شده پاسخ دهید.

آیا برای دپو و نگهداری از کالا در گمرک شهید رجایی بازه زمانی معینی برای وارد کننده مشخص شده است؟

با توجه به تاکیدات ریاست جمهوری و معاون اول وی، چه اقداماتی در خصوص تسریع در روند کالا از گمرک شهید رجایی صورت گرفته است؟

با توجه به فشار بر مردم و لزوم کمک به حل تامین کالاهای اساسی، گمرک بندر شهید رجایی چه سیاست هایی برای ترسیع در روند ترخیص کالا های اساسی اتخاذ کرده است؟

اگر در روند پروسه ترخیص کالا خلاء قانونی وجود دارد، آیا با نمایندگان به عنوان قانونگذاران و دادستان برای ورود به موضوع هم افزایی شده است؟ »

* دستور رئیس کل دادگستری برای ترخیص فوری کالاهای اساسی در گمرکات هرمزگان

اگرچه پاسخی از سوی مدیرکل کمرگ به نامه دانشجویان بسیجی داده نشد اما نامه دانشجویان موجب شد تا علی صالحی رئیس کل دادگستری استان هرمزگان به صورت سرزده از بخش های مختلف بندر شهید رجایی بازدید کند.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان که به صورت سرزده از اداره کل بنادر و دریانوردی استان و بخش های مختلف بندر شهید رجایی و انبارهای اموال تملیکی بازدید کرد و ضمن بازرسی از قسمت های مختلف این مجتمع بندری، گمرک، اسکله ها وانبارهای اموال تملیکی، اقدامات انجام شده به منظور مقابله با قاچاق و نقاط ضعف و آسیب‌های بندر و گمرک شهیدرجایی را مورد بررسی قرار داد و علاوه بر تذکر به مسئولین مربوطه به منظور تشدید تدابیر پیشگیرانه و مقابله‌ای، دستورات ویژه ای در این خصوص صادر کرد.

در ادامه این بازدید که دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس، رئیس سازمان اموال تملیکی استان و مسوولان اداره بنادر و کشتیرانی نیز حضور داشتند، تصمیمات لازم به منظور تشدید اقدامات نظارتی در جهت کنترل ورود و خروج به بندر و سرعت‌بخشی در راستای تعیین تکلیف و ترخیص کالاهای اساسی دپو شده در گمرکات ، اتخاذ و به مسوولان مربوطه ابلاغ شد.

 

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در جریان این بازدید، با اشاره به وجود مشکلاتی در حوزه‌های مختلف گمرک و روند ترخیص کالاهای دپو شده در انبارها، اظهارداشت: در این بازدید تصمیمات بسیار خوبی به ویژه در زمینه مبارزه با قاچاق کالا صورت پذیرفت که نیازمند پیگیری جدی نهادهای مربوطه برای اجرایی شدن آن‌ها است.

* اصرار دانشجویان برای حل مشکل/ درخواست برای تشکیل کارگروهی تخصصی

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان هرمزگان که برای حل مشکل مُصر بود، از عدم پاسخ مدیرکل گمرک استان ناامید نشد و طی نامه مجددی به صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان، گمرک بندر شهید رجایی استان هرمزگان و بنادر و دریانوردی این استان خواستار برگزاری نشست و تشکیل کارگروهی تخصصی در این حوزه شد که متاسفانه به گفته دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان هرمزگان مجددا تراژدی تلخ عدم پاسخگویی اداره کل گمرک بندر شهید رجایی تکرار شد.

 

* برگزاری تجمع در مقابل زمان ورود وزیر صمت به هرمزگان

این مسئله موجب شد تا تعدادی از دانشجویان بسیجی به نمایندگی از دانشجویان بسیجی استان هرمزگان در آستانه بازدید علیرضا رزم‌حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت از گمرک شهید رجایی، مقابل این سازمان تجمع کنند و مطالبات خود را در مقابل وزیر صمت مطرح کنند. دانشجویان در این تجمع خواستار تسریع در روند ترخیص کالاهای اساسی شدند.

 

آنان با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضمون احتکار قانونی، گروگان گیری اقتصادی و ... بالاخره توانستند با علیرضا رزم‌حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت و گو کنند.

 

* استاندار هرمزگان خطاب به دانشجویان بسیجی: شما کاسب هستید!

علیرضا صالحی دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان هرمزگان در گفت وگو با خبرنگار فارس گفت: اخیرا متوجه کمبود برخی کالاها مانند سویا در بازار شدیم برای همین پیگیر ماجرا شدم و از یکی از دوستان و آشنایان در اداره صنعت، معدن و تجارت یکی از شهرستانهای استان هرمزگان بود دلیل این موضوع را پرسیدم که وی گفت: این کالا از گمرکات ترخیص نشده و در صورت ادامه این روند روغن و چند قلم کالای دیگر نیز بزودی در بازار کمیاب خواهد شد!

وی ادامه داد: بعد از چند روز دقیقا همین موضوع اتفاق افتاد و شاهد کمیاب شدن روغن خوراکی و چند قلم کالای دیگر در بازار شدیم.این موضوع و مشکلاتی که مردم برای تهیه این اقلام داشتند، موجب شد تا برای حل مشکل هسته مسئله محوری را تشکیل دهیم.

وی با اشاره به تجمع برگزار شده در مقابل گمرگ به فارس گفت: عدم ترخیص کالا از گمرک موجب شد تا در زمان حضور وزیر صمت به استان، با برگزاری تجمعی مقابل گمرک علت را جویا شویم و از مسئولان بخواهیم برای حل مشکل چاره اندیشی کنند.

صالحی افزود: در آغاز تجمع مطالبه‌گرایانه دانشجویان بسیجی عوامل حراست گمرک بندر شهید رجایی از این اقدام ممانعت کردند و پس از کش و قوس های فراوان با ورود وزیر صنعت، معدن و تجارت به گمرک بندر شهید رجایی بنده به عنو ان نماینده دانشجویان موفق شدم با وی گفت‌وگو کنم.

وی ادامه داد: ما در این تجمع درخواست خود را برای حل مشکل مطرح کردیم که متاسفانه آقای فریدون همتی استاندار هرمزگان حین گفت‌وگوی بنده با وزیر صمت خطاب به دانشجویان بسیجی گفت: « شما کاسب هستید»!

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان هرمزگان گفت: متاسفانه علیرغم استقبال وزیر صمت از دانشجویان و گفت و گو با آنان، استاندار هرمزگان با جمله مذکور عدم اعتنا خود به دانشجویان بسیجی را ابراز کرد.

* نقش دانشجویان بسیجی در ترخیص سریع تر کالاهای مورد نیاز مردم از گمرک

براساس گفته برخی از نمایندگان مجلس، حدود ۷ میلیون تُن کالا در گمرکات کشور معطل مانده بود و از طرفی با توجه به افزایش قیمت برخی کالاها و از طرفی کمیاب شدن برخی اقلام خوراکی، باعث شده بود تا بسیج دانشجویی با جدیت پیگیر موضوع باشد.

روغن در کشور کمیاب شده بود و این در حالی بود که گفته می شد ۲۳۰ هزار تُن روغن تنها در بندر شهید رجایی رسوب شده بود، که به سیداحسان خاندوزی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، این موضوع را نشانه سوءمدیریت در کشور می دانست. بسیج دانشجویی استان هرمزگان هم برای ترخیص سریع تر کالاها در حال تلاش بود تا اینکه شنیده شد تصمیماتی برای ترخیص کالاها گرفته شده و وزیر صمت هم پیگیری های برای حل مشکل انجام داده است.

مسلما دغدغه بسیج دانشجویی برای حل مشکل و پیگیری دانشجویان تا زمان به نتیجه رسیدن موضوع دقیقا در راستای ماموریتی است که به آنها محول شده و می توان دانشجویان هرمزگانی این ماموریت را به خوبی انجام دادند.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان هرمزگان در هیمن باره با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای حل مشکل گفت: خوشبختانه اخباری درباره ترخیص بخشی از کالاها شنیده می شود که امیدواریم این روند همچنان با سرعت ادامه داشته باشد.

وی افزود: بسیج دانشجویی مسئله محوری و مطالبه گری را همچنان به عنوان ماموریت های اصلی خود مورد توجه قرار می دهد و تا پایان این موضوع هم را پیگیری خواهد کرد تا انشالله مردم برای تامین کالاهای مورد نیاز خود با مشکل مواجه نشوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول