اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  مسئولیت های اجتماعی

پستچی‌ها نباشند، کرونا بی‌رحم‌تر می‌شود/ روایت 9 ماه خدمت بی‌تعطیلی شرکت ملی پست ایران

جابه‌جایی روزانه حدود یک میلیون بسته معادل هزار تُن مرسوله در داخل کشور، توزیع بیش از یک میلیون سیم‌کارت سرپرست خانواده، توزیع بیش از نیم میلیون بسته معیشتی و پاسخ‌گویی به بیش از 100 میلیون تماس رو در رو با مردم، گوشه‌ای از خدمات کارکنان شرکت ملی پست و پستچی‌هایی است که در 9 ماه کرونایی ایران، با مرخصی و تعطیلی و استراحت، بیگانه بوده‌اند.

پستچی‌ها نباشند، کرونا بی‌رحم‌تر می‌شود/ روایت 9 ماه خدمت بی‌تعطیلی شرکت ملی پست ایران

گروه جامعه خبرگزاری فارس- مریم شریفی: «همان‌طور که بعد از واقعه غم‌انگیز پلاسکو، آتش‌نشانان به‌عنوان قهرمانان جامعه شناخته شدند، در ماجرای کرونا هم پزشکان و پرستاران در نگاه مردم در جایگاه قهرمان قرار گرفتند. مدافعان سلامت که برای حفظ جان مردم، خود را در معرض خطر قرار دادند، به‌حق از طرف تمام جامعه مورد تقدیر قرار گرفتند و «پرستار شدن»، در نظر بسیاری از خانواده‌ها به‌عنوان یک ارزش، بیش از پیش پررنگ شد. اما برای کارکنان پست که در تمام 9 ماه گذشته با وجود تمام خطرات حتی یک روز تعطیل نبوده و با خدمات‌رسانی خود این امکان را برای بسیاری از هموطنان فراهم کرده‌اند که در خانه بمانند، این اتفاق نیفتاد. حتی در روز اول نوروز، چند صد تُن مرسولات پستی توسط پستچی‌ها در تمام کشور جابه‌جا شد. اما این خدمات هیچ‌کجا دیده‌نشد. پستچی‌ها همیشه قشر مظلوم جامعه بوده‌اند و این موضوع، در ایام کرونا مضاعف شد...»

آنچه خواندید، گوشه‌ای از درد دل‌های پستچی‌ها و کارکنان شرکت ملی پست است؛ زحمتکشانی که اکثریت قریب‌به‌اتفاق آن‌ها در 9 ماه کرونایی اخیر با تعطیلی و مرخصی و استراحت بیگاه بوده‌اند. در گفت‌وگو با «رمضانعلی سبحانی‌فر»، مدیرعامل شرکت ملی پست ایران تلاش کردیم با تشریح خدمات خانواده 40 هزار نفری پست و نهادهای همکارش در روزهای کرونازده ایران، به سهم خود از این خدمتگزاران گمنام تقدیر کنیم.

*جایی از قول یکی از فعالان پست خواندم: «عادت کرده‌بودیم اسفندماه و ایام نزدیک سال نو، زمان ترافیک کاری پست باشد اما امسال درحالی‌که دومین ماه از نیمه دوم سال هم رو به پایان است، همچنان آن ترافیک کاری به قوت خود باقی است». به نظر می‌رسد شیوع ویروس کرونا، به شیوه متفاوتی بر روند کاری شرکت ملی پست و عملکرد کارکنان آن تأثیر گذاشته. خوب است گفت‌وگو را با روایت همین تغییرات شروع کنیم.

- در ابتدای این گفت‌وگو لازم می‌دانم یاد و خاطره همکارانم را که در راه خدمت‌رسانی به جامعه و به‌ویژه در راه کمک به حفظ سلامت هموطنان جانشان را از دست دادند، گرامی بدارم. تا امروز، هزار نفر از کارکنان شرکت ملی پست به کرونا مبتلا شده‌اند و بعد از سپری کردن دوره درمان و قرنطینه به سر کار خود برگشته‌اند. اما متاسفانه در این میان، ما 6 نفر از همکاران عزیزمان را در اثر ابتلا به این ویروس از دست دادیم.

6عضو خانواده پست ایران که در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند

در مجموع، این روزها مسئولیت سختی بر عهده کارکنان پست قرار دارد، کاری که در این شرایط خاص، طاقت‌فرسا شده‌است. باید بگویم شرکت ملی پست در ایام شیوع ویروس کرونا، بعد از مجموعه وزارت بهداشت، نهادی است که برای حفظ سلامت جامعه در پیشخوان قرار گرفته و خدمات‌رسانی می‌کند. پست با مجموعه «خدمات نیابتی» که ارائه می‌کند، فهرست متنوعی از کارهای اداری مردم را به نیابت از آنها انجام می‌دهد و تعداد فراوانی از هموطنان را از خروج از منزل و تردد در جامعه بی‌نیاز می‌کند و به‌این‌ترتیب، آن‌ها را از خطر ابتلا به ویروس کرونا حفظ می‌کند.

تمبر یادبود «قهرمانان وطن»، تلاشگران خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا

این افزایش حجم کار، با توجه به اینکه ما در وضعیت کنونی امکان استخدام نیروی جدید نداریم و باید از ظرفیت موجود استفاده کنیم، فشار مضاعفی به همکاران ما در مجموعه پست وارد می‌کند. همان‌طور که در مجموعه وزارت بهداشت دیدید کادر درمان به‌دلیل حجم بالای کار و محدودیت نیروی انسانی روزها و شب‌های متوالی نمی‌توانستند بیمارستان را ترک کنند، در مجموعه پست هم بخشی از کارها در تمام 9 ماه گذشته و در ایام شیوع ویروس کرونا، شبانه‌روزی بوده و کار لحظه‌ای متوقف نشده‌است. از طرف دیگر، اگر هر پستچی تا قبل از این و در شرایط عادی روزانه 100 بسته را جابه‌جا می‌کرد، حالا هر روز بیش از 140، 150 مرسوله را به مقصد می‌رساند؛ یعنی زمان و حجم کاری معادل 2 و 3 شیفت. به همین دلیل معتقدم در ایام کرونا کار پست به یک کار طاقت‌فرسا تبدیل شده‌است.

 

پستچی به‌جای من و تو

*با این حساب، رکوردشکنی‌های شرکت ملی پست در خدمت‌رسانی به هموطنان در ایام کرونایی، حاصل همین تعهد کاری بوده؛ ازجمله توزیع بیش از یک میلیون سیم‌کارت سرپرست خانواده، توزیع بیش از نیم میلیون بسته معیشتی و پاسخگویی به بیش از 100 میلیون تماس رو در رو با مردم در بازه زمانی 6 ماهه از اسفند 98 تا شهریور 99. خوب است از پشت صحنه ثبت این قبیل رکوردها در مسیر ارائه خدمات به هموطنان بگویید.

- بله. برخلاف باقی ادارات که طبق مصوبه ستاد ملی کرونا و برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا با حضور 50 درصد از نیروهای خود کار می‌کنند، پست در تمام 9 ماه گذشته با تمام ظرفیت و با تمام نیروها فعالیت کرده‌است. چون ما در یک میدان عملیاتی هستیم. کارکنان پست باعث می‌شوند مردم بتوانند با خیال آسوده در خانه بمانند. این پستچی است که با فعالیتش باعث می‌شود مردم آرامش خاطر داشته‌باشند که کار اداری یا خریدشان انجام می‌شود. درواقع با خدمت‌رسانی کارکنان پست و پستچی‌هاست که مردم از تردد در جامعه در روزهای شیوع کرونا بی‌نیاز می‌شوند.

جابه‌جایی روزانه هزار تُن مرسوله در داخل کشور

بحث کرونا باعث شده در این 9 ماه، همکاران ما تعطیلی نداشته‌باشند و ضمن چشم‌پوشی از مرخصی‌هایشان، حتی پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها هم کار کنند. این مسئولیت‌پذیری و کار فشرده همکاران ما به ثبت رکوردهای قابل‌توجهی در خدمات‌رسانی به هموطنان منجر شده. بر این اساس، ما روزانه یک میلیون بسته در کل کشور جابه‌جا می‌کنیم. به بیان دیگر در همین شرایط کرونایی، روزانه حداقل حدود هزار تُن مرسوله در داخل کشور توسط پست جابه‌جا می‌شود. این رقم در مرسولات خارج از کشور هم، به 8 تن می‌رسد. با این حساب می‌توان گفت نسبت به مدت مشابه سال قبل، حجم خدمات‌رسانی شرکت ملی پست تقریباً 2 برابر افزایش پیدا کرده‌است.

 

کاش شهروندان نگران سلامت پستچی‌ها هم باشند

*در این شرایط پرمخاطره کرونایی، حفظ سلامت کارکنان پست و به‌ویژه پستچی‌های عزیز که هر روز در نقاط مختلف شهر به درب منازل تعداد زیادی از شهروندان مراجعه می‌کنند هم از اهمیت بالایی برخوردار است. متاسفانه شنیده‌ایم گاهی از آن سوی ماجرا کم‌لطفی‌هایی صورت می‌گیرد. برخی از هموطنان با وجود ابتلا به کرونا، برای دریافت بسته از پستچی دم در منزل می‌آیند و بدون بیان این مسئله، سلامت او را به خطر می‌اندازند. شما برای حفظ سلامت همکاران خود در این شرایط چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟

- آنچه مسلم است، پستچی‌های عزیز ما با تردد دائمی در شهر و ارتباط با افراد مختلف، هر روز به دل خطر می‌روند. تاکید ما از ابتدا بر این بوده که همکاران به‌طور مرتب به اقلام بهداشتی مانند ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده دسترسی داشته‌باشند. البته شیوه کار به این ترتیب است که مبلغی به‌صورت نقدی در اختیار همکاران قرار می‌گیرد تا خودشان این اقلام را تهیه کنند. این ماه قصد داریم مبلغی بسیار بیشتر از قبل به این موضوع اختصاص دهیم تا دست این عزیزان در تهیه اقلام بهداشتی بازتر باشد. البته با توجه به اینکه کارکنان پست ازجمله پستچی‌های عزیز، سرمایه‌های شرکت ملی پست هستند، ما از طریق واحدهای نظارتی‌مان بر عملکرد آنها در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نظارت داریم تا خدای نکرده غفلت در این زمینه باعث نشود سلامتی این عزیزان به خطر بیفتد. با تمام این اوصاف، باید بگویم متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم از تلاش‌ها و زحمات همکاران‌مان به نحو مطلوب قدردانی کنیم.

 

*چه مانعی در این زمینه وجود دارد؟ چرا امکان تقدیر شایسته از زحمات کارکنان پست ازجمله پستچی‌های پرتلاش در ایام کرونا فراهم نیست؟

با اینکه حجم و تنوع خدمات ما افزایش پیدا کرده، اما ما اجازه افزایش تعرفه خدمات پستی را نداریم. با وجود افزایش هزینه‌های مرتبط با خدمات ما ازجمله هزینه حمل‌ونقل، از شهریورماه سال قبل که تعرفه‌های جدید ما براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تعیین شد، تا امروز افزایش پیدا نکرده‌است. البته بنا هم نداریم تعرفه خدمات پست را افزایش دهیم. در این شرایط که مردم به‌دلیل شیوع کرونا شرایط خاصی را سپری می‌کنند، ما خود را موظف می‌دانیم در کنار آنها باشیم و اجازه ندهیم در بحث هزینه‌ها، بار مضاعفی به زندگی این عزیزان تحمیل شود.

اما از طرف دیگر، ما از بودجه دولتی برخوردار نیستیم. یک شرکت درآمد-هزینه هستیم که باید درآمدی کسب و سپس هزینه کنیم. بنابراین در شرایط فعلی با توجه به دو یا سه برابر شدن تلاش همکارانمان برای خدمات‌رسانی به مردم، در شرایط سختی قرار گرفته‌ایم چون نمی‌توانیم آنطور که شایسته است، زحمات آنها را جبران کنیم. همین‌جا از ستاد ملی کرونا درخواست می‌کنیم اعتباری را برای شرکت ملی پست در نظر بگیرند تا بتوانیم بخشی از هزینه‌ها را پوشش داده و تقدیر شایسته‌تری از زحمات همکارانمان داشته‌باشیم.

 

مردم را به ادارات نکشانید، کارهایشان را به پست واگذار کنید

*در ابتدای صحبت‌هایتان از «خدمات نیابتی» پست گفتید که در ایام شیوع ویروس کرونا رشد و تنوع خوبی هم داشته‌است. استقبال نهادهای مختلف از این ظرفیت چطور بوده؟

- شرکت ملی پست براساس قراردادهایی که با نهادهای مختلف دارد، مجموعه متنوعی از «خدمات نیابتی» ارائه می‌کند، خدماتی که در سطح قابل توجهی به کاهش ترددها در جامعه و کاهش خطر ابتلای هموطنان به ویروس کرونا کمک کرده‌است. خدماتی مانند؛ توزیع بیش از یک میلیون سیم‌کارت سرپرست خانواده دم در منازل برای برخورداری از وام دولت، انجام امور مربوط به دانشجویان (ثبت‌نام، اخد تأییدیه تحصیلی، گواهی اشتغال به تحصیل و...)، انجام امور مربوط به مشتریان بانک‌ها (دریافت کارت عابربانک، دسته‌چک شخصی و...)، انجام امور مربوط به مشمولان بیمه‌ها (دریافت دفترچه بیمه تأمین اجتماعی) و...

همه دستگاه‌های اجرایی می‌توانند به‌جای اینکه در این شرایط خطرناک مردم را به ادارات بکشانند، کارهایشان را به نیابت به پست واگذار کنند. می‌توانند ترتیبی اتخاذ کنند که کارهای تخصصی به‌صورت الکترونیکی انجام شود و در ادامه، اجازه دهند کارهای فیزیکی را پست انجام دهد. واگذاری نیابتی خدمات اداری به پست، مزیت‌های فراوانی دارد ازجمله؛ کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا، صرفه‌جویی در وقت شهروندان، افزایش بهداشت روان در جامعه، جلوگیری از فساد اداری و...

بنابراین درخواست ما از مسئولان دستگاه‌های اجرایی این است که به مجموعه‌های خود تاکید کنند خدمات‌رسانی‌هایشان را به‌صورت نیابتی به پست واگذار کنند. امروز دولت الکترونیک در صورتی محقق می‌شود که در کنار فراهم کردن بسترهای لازم برای انجام خدمات الکترونیک، بخش فیزیکی این خدمت‌رسانی را بر عهده پست قرار دهند. پست با ظرفیت‌هایی که دارد، تنها مجموعه‌ای است که می‌تواند عهده‌دار این مسئولیت باشد.

 

*پست دقیقاً از چه ظرفیت‌هایی برخوردار است که این امکان را برایش فراهم می‌کند خدمات‌رسانی به نیابت از دستگاه‌های مختلف را عهده‌دار شود؟

- پست در لایه‌های مختلف جامعه حضور دارد؛ حتی در روستاها هم نمایندگی داریم و نیروهایمان برای خدمت‌رسانی مستقر هستند. علاوه‌بر داخل کشور، در 192 کشور هم این خدمت‌رسانی را به هموطنان انجام می‌دهیم. بنابراین پست یک شبکه گسترده در داخل و خارج از کشور دارد. با تکیه بر همین ظرفیت، در حال حاضر صدور سند تک‌برگی از ابتدا تا انتها با نیابت پست انجام می‌شود. رساندن سند خودرو، کارت خودرو و کارت سوخت به دست مالک، از دیگر خدمات نیابتی ما محسوب می‌شود.

بنابراین اگر برخی دستگاه‌ها بگویند: به دلیل اینکه خدمات ما با صدور اوراق بهادار همراه است نمی‌توانیم آن را به نیابت به پست واگذار کنیم، در پاسخ می‌گوییم: بخش مهمی از خدمات پست، جابه‌جایی همین اوراق بهادار است. ما سند خودرو، گذرنامه، گواهینامه و کارت سوخت را به مقصد می‌رسانیم و همه اینها اوراق بهادار محسوب می‌شوند. پست، آمادگی کامل دارد کلیه خدمات دستگاه‌های دولتی را به‌صورت نیابتی انجام دهد. کافی است به همان اندازه که مردم به پست اعتماد دارند، دستگاه‌ها هم اعتماد کنند. بخش الکترونیکی کارها را خودشان انجام دهند و بخش فیزیکی و لجستیک را به ما واگذار کنند. با این کار، بخش قابل‌توجهی از ترددهای شهری کاهش پیدا می‌کند. البته اخیراً تفاهم‌نامه‌های خوبی در این زمینه با برخی نهادها امضا کرده‌ایم.

 

پستچی‌ها نمایشگاه بین‌المللی کتاب را به خانه‌تان می‌آورند

*این می‌تواند خبر خوب گفت‌وگوی ما برای مخاطبان باشد. هموطنان باید منتظر چه خدمات ویژه‌ای با کمک پست باشند؟

- نمایشگاه بین‌المللی کتاب که هر سال در مصلی برگزار می‌شد و امسال به‌دلیل شیوع کرونا منتفی شد، قرار است آذرماه به‌صورت مجازی برگزار شود. بر اساس قراردادی که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ناشران منعقد کرده‌ایم، مسئولیت ارسال کتاب‌های خریداری‌شده هموطنان بر عهده پست خواهد بود. حجم بالایی از کتاب‌های خارجی به ایران رسیده تا به همراه کتاب‌های داخلی در موعد مقرر طبق ساز و کار طراحی‌شده، در نمایشگاه مجازی در معرض دید علاقه‌مندان قرار بگیرد.

به‌این‌ترتیب، مشاهده، انتخاب و خرید کتاب توسط هموطنان به‌صورت الکترونیکی انجام خواهد شد و سپس ما کتاب‌های خریداری‌شده را از ناشر تحویل گرفته و به درب منازل خریداران در نقاط مختلف کشور رهسپار خواهیم کرد. پیش‌بینی ما این است که در نمایشگاه کتاب امسال بیش از 10 میلیون جلد کتاب از طریق پست به دست هموطنان برسد. البته این برای ما، یک تجربه آزموده‌شده است. به‌طور مثال در حال حاضر در حال ارسال یک میلیون جلد کتاب درسی برای دانش‌آموزان جامانده در اقصی‌نقاط کشور هستیم.

 

از کمک به رونق صنایع دستی تا نجات کارخانه‌ها از ورشکستگی!

*تغییر الگوی خرید شهروندان ایرانی از روش‌های حضوری به اینترنتی در ایام شیوع کرونا، یکی از عوامل پررنگ‌تر شدن هرچه بیشتر نقش پست در 9 ماه گذشته بوده. چه میزان از خدمات‌رسانی شما در این بازه زمانی به خریدهای اینترنتی اختصاص داشته و تنوع این مبادلات اینترنتی به چه صورت بوده؟

- بله. با توجه به همین تغییر در الگوی خرید، این روزها 30 درصد از حجم مراسلات ما به خریدهای اینترنتی هموطنان اختصاص دارد. این مبادلات هم به‌صورت محدود و شخصی و برای تأمین مایحتاج خانواده در زمینه خوراک و پوشاک و... انجام می‌شود و هم به‌صورت انبوه و در قالب فروش محصولات و تولیدات نهادها و کارخانجات. به‌طور مثال، حدود یک ماه قبل تفاهم‌نامه‌ای با وزارت میراث فرهنگی امضا کردیم که در بحث ارسال محصولات خریداری‌شده از نمایشگاه مجازی صنایع دستی و روستایی به آنها خدمات ارائه کنیم. با توجه به اینکه بسیاری از خریداران محصولات این نمایشگاه که به‌تازگی افتتاح شده، در خارج از کشور سکونت دارند، پست حلقه وصلی می‌شود برای انتقال هنر دست هنرمندان روستایی به اقصی‌نقاط جهان. خب، این چیزی جز کمک به جهش تولید ملی است؟ پست با این نقش‌آفرینی، تولیدکننده و مصرف‌کننده را به هم وصل و واسطه‌ها را حذف می‌کند.

ما حتی موارد متعددی داشته‌ایم که کارخانه‌های تولیدی با استفاده از خدمات پست، از خطر ورشکستگی نجات پیدا کردند.

*چطور؟

- آن کارخانه وقتی محصولاتش را به نمایندگی واگذار می‌کرد، علاوه‌بر پرداخت 20 درصد حق نمایندگی به آنها، هزینه‌هایی مثل هزینه حمل‌ونقل را هم باید پرداخت می‌کرد. این‌ها را بگذارید کنار اینکه درآمد حاصل از فروش اجناس توسط نمایندگی‌ها هم، بعد از 3، 4 ماه به حساب کارخانه واریز می‌شد. اما حالا که به فروش اینترنتی روی آورده و ارسال محصولات به درب منازل مشتریان را به پست واگذار کرده، پول حاصل از فروش اجناس قبل از آنکه محصول به دست مشتری برسد، به حساب کارخانه واریز می‌شود. یعنی درآمدش 4 ماه زودتر به دستش می‌رسد و این به ساماندهی گردش مالی کارخانه کمک قابل توجهی می‌کند. به‌این‌ترتیب، جایگزینی فروش اینترنتی به‌جای فروش حضوری از طریق نمایندگی، بیش از 30 درصد برای این کارخانه سود داشته و درواقع باعث نجاتش از مشکلات مالی شده‌است.

یکی از کارخانه‌های معتبر تولید لاستیک کشور، یکی از همین مشتریان پست است. ما لاستیک‌های این کارخانه را که در بیرجند قرار دارد، با هزینه‌ای ناچیز به نقاط مختلف کشور و دورترین نقاط نسبت به محل کارخانه مثلاً به روستاهای ارومیه ارسال می‌کنیم و درب در منزل تحویل می‌دهیم. اگر این کارخانه قبلاً برای رساندن لاستیک‌هایش به دست این مشتری، 200 هزار تومان هزینه می‌کرد، الان کمتر از 30 هزار تومان دارد هزینه می‌کند!

دریافت خدمات ارزان با انتخاب پست

*خدمات پست فقط در جهت حفظ منافع تولیدکننده است یا به همان اندازه به تأمین منافع مصرف‌کننده هم اهمیت می‌دهید؟

- اتفاقاً عملکرد پست در این زمینه و کارکردش در حذف واسطه میان تولیدکننده و مصرف‌کننده، کاملاً به نفع مصرف‌کننده هم بوده. مصرف‌کننده‌ای که در بازار سیاه یک جفت لاستیک را به قیمت 700 تا 800 هزار تومان می‌خرید، الان در این خرید اینترنتی، همان یک جفت لاستیک را به قیمت 500 هزار تومان می‌خرد. تنها کاری هم که می‌کند، این است که وارد سایت اینترنتی اعلام‌شده می‌شود، کد ملی‌اش را وارد می‌کند و خریدش را انجام می‌دهد.

 

*با این اوصاف، شما معتقدید پست، یک شیوه ارزان برای ارائه و دریافت خدمات است؟

- بله. حتماً همینطور است. هموطنان می‌توانند مزیت‌های پست را مرور کنند و خودشان تصمیم بگیرند؛ 1) پست، یک شبکه گسترده مویرگی در تمام جامعه دارد؛ از شهرهای بزرگ تا دل روستاها. این شبکه گسترده می‌تواند محصول تولیدکننده را به اقصی‌نقاط کشور ارسال کند و محصول موردنیاز هموطنان را هم هرکجا باشند، به دست آنها برساند. 2) شبکه رهسپاری قوی دارد. ما الان در این شبکه رهسپاری بیش از 1200 دستگاه خودرو داریم که کار ارسال مرسوله‌ها را به‌صورت مویرگی و در سه سطح بین استانی، بین شهری و درون‌شهری انجام می‌دهند. 3) شبکه الکترونیکی قوی دارد. ما از ابتدا که فرستنده بسته خود را به پست تحویل می‌دهد، یک کد رهگیری به او می‌دهیم. در لحظه ارسال بسته، از طریق پیامک به او اطلاع‌رسانی می‌شود و او از این مرحله به بعد، هر لحظه با مراجعه به سایت شرکت ملی پست و با وارد کردن آن کد در سامانه رهگیری مرسولات پستی، می‌تواند ببیند الان مرسوله‌اش در کجاست.

4) در بحث قیمت و هزینه خدمات هم توجیه دارد. ما براساس تعرفه دولتی کار می‌کنیم. بخش خصوصی، ارسال مرسوله‌ها را با چند برابر قیمت انجام می‌دهد. جالب است بدانید برخی از این شرکت‌های پست خصوصی، بعد از اینکه مرسوله را از مشتری دریافت می‌کنند، باز هم آن را به ما تحویل می‌دهند تا ما آن را به دست گیرنده برسانیم و با این وجود باز هم منتفع می‌شوند! بنابراین اگر کسی تصمیم بگیرد خدماتش را از طریق پست ارائه یا دریافت کند، کاملاً برایش مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.

راه‌آهن، مسیر جدید مرسوله‌های پستی

*ایران یکی از 53 کشوری است که اجازه ندادند کرونا در روند خدمت‌رسانی پست به مردم کشورشان اختلال ایجاد کند. شرکت ملی پست ایران گویا فراتر از این ماجرا، تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کرده و برای پاسخگویی بهتر به مشتریان در این روزهای سخت، خدمات جدیدی را هم عرضه کرده‌است. از این خدمات برای مخاطبان ما بگویید.

- بله، شرایط خاص جامعه بعد از شیوع ویروس کرونا باعث شد سرویس‌ها و سامانه‌های جدیدی را طراحی کنیم و با همراهی نهادهای دیگر، از این سامانه‌ها برای خدمات‌رسانی بهتر به هموطنان بهره بگیریم. یکی از این سامانه‌ها در بحث ثبت‌نام غیرحضوری دانشجویان، اخذ گواهی اشتغال به تحصیل یا تأییدیه تحصیلی آنها توانسته خدمات خوبی ارائه دهد و از حجم زیادی از ترددها در جامعه جلوگیری کند. سامانه خرید و فروش اینترنتی یا همان بازار الکترونیک پست را هم داشتیم که شرایط کرونایی باعث تقویت آن شد.

علاوه‌براین با راه‌اندازی این سامانه‌ها و با توجه به افزایش حجم کار در ارسال مرسوله‌ها، در یک ابتکار جدید، شروع به رهسپاری بخشی از این مرسوله‌ها از طریق «ریل» کردیم. بر این اساس در حال حاضر حمل‌ونقل حدود 20 تا 30 درصد مرسوله‌های ما از طریق قطار و ارسال ریلی انجام می‌گیرد که این موضوع در گذشته به‌ندرت اتفاق می‌افتاد. با کسب این تجربه، حالا امیدواریم تا پایان سال بتوانیم اغلب مرسوله‌هایمان را از طریق ریل جابه‌جا کنیم.

*علت این تصمیم چیست؟ رهسپاری مرسوله‌ها از طریق ریل چه مزیت‌هایی نسبت به روش‌های موجود دارد؟

- در این شیوه جابه‌جایی، امنیت بسته‌ها بیشتر است. وقتی مرسوله‌ها را با خودرو در بین شهرها روانه می‌کنید، احتمال خطراتی مانند تصادف، سرقت و آتش‌سوزی برای آنها وجود دارد. اما این خطرات در حمل‌ونقل با قطار وجود ندارد. ارسال مرسوله‌ها با قطار، به‌لحاظ هزینه‌ها هم مقرون‌به‌صرفه است. ضمن اینکه این جایگزینی در جهت منافع ملی خواهد بود. ما وقتی بیش از 200 کامیون حمل مرسولات پستی را از روی جاده جمع می‌کنیم، به کاهش تخریب آسفالت جاده‌ها و کاهش ترافیک و حوادث جاده‌ای کمک خواهیم کرد.

*البته به‌طور حتم این تغییر و تحول، باعث بیکاری رانندگان این کامیون‌ها نخواهد شد. درست است؟

- بله. با توجه به افزایش حجم مرسوله‌ها در بخش درون شهری، ما این رانندگان عزیز را به بخش خدمات‌رسانی درون شهری انتقال خواهیم داد و از کمک آنها در این بخش استفاده می‌کنیم.

از سر گیری تبادلات بین‌المللی با 8 تُن مرسوله روزانه

*یکی از نگرانی‌ها در زمینه ارسال مرسوله‌های پستی در ایام شیوع کرونا، توقف چند ماهه مبادلات پستی با خارج از کشور بود. موضوعی که بیش از همه خانواده‌های دارای بیمار را برای تأمین داروهایشان تحت‌فشار قرار داد. خوشبختانه به نظر می‌رسد در حال حاضر این مبادلات از سر گرفته شده. در ماه‌های گذشته چه مشکلی در این زمینه وجود داشت؟

- تا مقطع شروع شیوع ویروس کرونا در جهان، ما روزانه حدود 2 تا 3 تن مرسوله به خارج از کشور ارسال می‌کردیم. اما در اوایل شیوع کرونا در مقطعی برخی کشورها به‌دلیل ملاحظات بهداشتی و نگرانی بابت انتقال ویروس کرونا، مانع انجام مبادلات پستی شدند و در ادامه، این روند متوقف شد. اما به‌مرور که تجربیات کشورها در برخورد با این ویروس بیشتر شد، گشایش‌هایی در تبادلات پستی هم ایجاد شد و در نهایت از حدود 40، 50 روز گذشته با توافقی که صورت گرفت، اجازه داده شد مرسوله‌های پستی به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی وارد کشورها شود.

بر همین اساس، درحدود 90 کشور ازجمله ایران با لغو محدودیت‌ها، مبادلات مرسوله‌های بین‌المللی پستی از سر گرفته شده‌است. ما مرسوله‌های دریافتی از خارج از کشور را در مبادی ورودی ضدعفونی و استریل کرده و بعد اجازه ورود می‌دهیم. در مقابل هم، مرسوله‌های ایرانی را قبل از ارسال، ضدعفونی می‌کنیم. در حال حاضر روزانه 8 تن مرسوله به خارج از کشور ارسال می‌کنیم اما متاسفانه محدودیت‌هایی در این زمینه داریم.

 

*چه محدودیت‌هایی؟

- ازآنجاکه تعداد پروازهای ایرلاین‌های داخلی به دلیل شرایط موجود کاهش پیدا کرده، ما ناچاریم مرسوله‌ها را با پروازهای ایرلاین‌های خارجی ارسال کنیم. قرارداد با ایرلاین‌های خارجی برای حمل بار هم براساس ارز منعقد شده و هزینه حمل بار در کشور مقصد اخذ می‌شود. به همین دلیل برای تأمین این ارز دچار مشکلاتی هستیم. اما با وجود تمام این مشکلات، اجازه نداده‌ایم ارسال مرسوله‌های پستی به خارج از کشور متوقف شود و به صورت منظم و مستمر پاسخگوی درخواست‌های هموطنان عزیز در این زمینه بوده‌ایم.

 

پستچی‌ها را متفاوت ببینید

*حسن ختام این گفت‌وگو می‌تواند اعلام یک خبر خوب برای کارکنان پرتلاش شرکت ملی پست ایران بعد از 9 ماه کار فشرده و سخت باشد...

- ما در مقابل کارکنان شرکت ملی پست که در ایام شیوع ویروس کرونا به‌صورت شبانه‌روزی خدمت کرده‌اند، واقعاً شرمنده هستیم. متاسفانه همکاران ما، مشمول شرایط سخت و زیان‌آور نمی‌شوند. یکی از اعتراض‌های ما همین است چون توزیع‌کنندگان ما یا همان پستچی‌های محترم، با موزّعین وزارت‌خانه‌ها و نهادهای دیگر، متفاوت هستند اما به این تفاوت، توجه نمی‌شود. موزّعین نهادهای دیگر در داخل ساختمان، کار جابه‌جایی نامه‌ها و بسته‌ها را انجام می‌دهند اما بیش از 70، 80 درصد کار موزّعین ما در فضای بیرون، در سطح شهر و روی موتور انجام می‌شود؛ آن هم درحالی‌که خود موزّع، راننده موتور است و این نامه‌ها و بسته‌ها را به در منازل می‌رساند و هر لحظه در معرض آلودگی هوا، خطر تصادف و این روزها خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارد. اما با این وجود، درحالی‌که رانندگان درون‌شهری و برون‌شهری مشمول شرایط سخت و زیان‌آور هستند، اما همکاران پستچی ما مشمول این شرایط نمی‌شوند. خب، این اجحافی است در حق این عزیزان.

ما از سازمان امور استخدامی و همین‌طور از وزارت کار، پیگیر این موضوع هستیم و در تلاشیم شرایط لازم برای اینکه پستچی‌های عزیز مشمول شرایط سخت و زیان‌آور شوند را فراهم کنیم. علاوه‌براین، حدود 20 سال است بیش از 50 درصد از کارکنان شرکت ملی پست به‌صورت قراردادی فعالیت می‌کنند. ما پیگیر این موضوع هستیم که مجوز تغییر وضعیت این عزیزان به رسمی پیمانی را از سازمان امور استخدامی بگیریم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول