اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

صمصامی: تا نقدینگی به سمت تولید نرود ثبات اقتصادی حاصل نمی‌شود

سرپرست اسبق وزارت اقتصاد تاکید کرد: مدیران دولتی می بایست با کشف پایه های مالیاتی و حذف انتفاع از بازارهای مخرب و سفته بازی کاری کنند که نقدینگی رو به افزایش کشور در ایجاد شغل و تولید ارزش افزوده در کشور جریان پیدا کند.

صمصامی: تا نقدینگی به سمت تولید نرود ثبات اقتصادی حاصل نمی‌شود

به گزارش حوزه احزاب خبرگزاری فارس، حسین صمصامی سرپرست اسبق وزارت اقتصاد در نشست مجازی کمیته اقتصادی جامعه اسلامی ایران با اشاره به آمارهای بانک مرکزی که موید رشد منفی در اغلب شاخص های اقتصادی است، خاطرنشان کرد: از مهم ترین حوزه های اقتصادی در کشور می توان به میزان سرمایه گذاری اشاره کرد که متاسفانه در این حوزه نیز شاهد رشد منفی هستیم. در همین راستا تضعیف شدن تمام شاخص های اقتصادی کشور بر روی ارزش پول ملی تاثیر داشته و شاهد آن هستیم که تضعیف پول ملی در سال های گذشته به صورت جدی در اقتصاد صورت گرفته است. 

وی افزود: برخلاف ادعای برخی از کارشناسان، روند گذشته اقتصاد کشور نشان می‌دهد که افزایش تضعیف پولی ملی و افزایش نرخ ارز همواره باعث کاهش سرمایه گذاری، کاهش صادرات و رشد تورم شده است. بزرگترین اشتباه در اقتصاد کشور در حال حاضر  قرار گرفتن قیمت ارز بازار به عنوان مبنای نرخ ارز  کشور است. این یک سیاست غلط بوده و اثرات ناشی از این سیاست غلط باعث شده که تولیدات داخلی نیز شاهد رشد قیمت باشند. 

سرپرست اسبق وزارت اقتصاد با انتقاد از چند نرخی بودن ارز در کشور ادامه داد: در شرایط فعلی نرخ بازار آزاد کمر تولید را خواهد شکست.

صمصامی افزود: ۳ هزار هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی کشور است. حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان به صورت سکه و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان نیز به صورت سپرده بانکی است. هدایت نقدینگی دو وجه دارد، یک وجه آن تسهیلات است، بیش از ۶۰ درصد منابع نقدینگی منابع بانک هاست. از طرفی بانک مرکزی در سال ۹۸ حدود ۹۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده به مردم پرداخت کرده است. بدین صورت که ظاهرا به تولید پرداخت شده است با این وجود با توجه به اینکه تقریبا این میزان تسهیلات دوبرابر بودجه کشور است، پس چرا رشد اقتصادی در سال ۹۸ منفی است؟

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر سیاستگذاران بستر مناسب برای تولید را فراهم کنند این حجم بالای پول می تواند به سمت تولید برود. مشابه حجم آبی که پشت سد قراردارد و می توان با کانالیزه کردن از ایجاد خرابی آب جلوگیری کرد.

وی با اشاره به عدم استفاده از ظرفیت مالیات  برای کنترل بازار گفت: منافع حاصل از بازارهای مخرب را باید با استفاده از اهرم مالیات مسدود کرد تا پول در چرخه تولید استفاده شود.

وی با انتقاد از انتشار اوراق توسط دولت، افزود: با روش فعلی انتشار اوراق در نهایت باعث افزایش پایه پولی و افزایش نقدینگی و تورم می شود.

صمصامی با اشاره به نیاز کشور به رونق تولید و روانسازی فضای کسب و کار پیشنهاد داد: می توان با ایجاد پنجره واحد و متمرکز کردن امور نسبت به صدور مجوزات در سریع ترین زمان ممکن اقدام کرد. 

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان گفت: مدیران دولتی می بایست با کشف پایه های مالیاتی و حذف انتفاع از بازارهای مخرب و سفته بازی کاری کنند که نقدینگی رو به افزایش کشور در ایجاد شغل و تولید ارزش افزوده در کشور جریان پیدا کند. در غیر این صورت ثبات اقتصادی حاصل نخواهد شد. اجرای این اقدامات نیازمند برنامه ریزی و جسارت است که الحمدلله برنامه ریزی های خوبی در کمیته اقتصاد دولت مردمی و تحول گرا با حمایت جامعه اسلامی مدیران صورت گرفته که امیدواریم با اجرای آن مشکلات اقتصادی کشور برطرف گردد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول