اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

کند کردن روند پیری سلول با کمک اکسیدکننده‌ها

محققان در تازه‌ترین پژوهش‌های خود دریافتند، اکسیدکننده‌ها می‌توانند روند پیری سلول را کند کنند.

کند کردن روند پیری سلول با کمک اکسیدکننده‌ها

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از ساینس‌دیلی، محققان در تازه‌ترین پژوهش‌های خود دریافتند، اکسیدکننده‌ها می‌توانند روند پیری سلول را کند کنند. 

اکسید کننده‌ها(Oxidants) همانند گونه‌های اکسیژن واکنش پذیر، می‌توانند به سلول‌های موجودات زنده آسیب برسانند و با پیری مرتبط هستند.

اما مطالعه اخیر دانشمندان سوئدی نشان داده است که سطح پایین اکسید کننده هیدروژن پراکسید یا آب‌اکسیژنه می‌تواند آنزیمی را تحریک کند که روند پیری سلول‌های مخمر را کند می‌کند. آنتی اکسیدان‌ها با وجود اکسید کننده‌های خنثی کننده ممکن است با مولکول‌های اساسی بدن واکنش نشان دهند و عملکردهای بیولوژیکی آنها را مختل کنند.

مقادیر زیادی اکسید کننده می‌تواند باعث آسیب شدید به دی.ان.ای به ویژه غشای سلول و پروتئین‌ها شود. سلول‌های ما مکانیسم‌های دفاعی قدرتمندی برای خلاص شدن از شر این اکسید کننده‌ها ایجاد کرده‌اند. پیش از این، تنها بُعد آسیب زا و مضر اکسید کننده‌ها شناخته شده بود اما اکنون دانشمندان شروع به درک عملکردهای مثبت اکسید کننده‌ها نیز کرده‌اند.

این تحقیق توسط محققان دانشگاه فناوری چالمرز سوئد صورت گرفته است. 

انتهای پیام/ 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول