اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

افزایش 9 هزار واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات بورس و فرابورس 13.5 هزار میلیارد تومان شد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات آخرین روز هفته، با افزایش 9 هزار و 116 واحد روبه‌رو شد.

افزایش 9 هزار واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات بورس و فرابورس 13.5 هزار میلیارد تومان شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ‌بورس اوراق بهادار تهران که در روزهای قبل روند کاهشی به خود گرفته بود، امروز در پایان معاملات با افزایش 9 هزار و 116 واحد شاخص کل به رقم یک میلیون و 221 هزار و 57 واحد رسید.

همچنین شاخص کل بورس با معیار هموزن امروز 106 واحد رشد کرده و به رقم 364 هزار و 991 واحد رسید.

ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران امروز به بیش از 4 میلیون و 641 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از 9.7 میلیارد سهام حق  تقدم و اوراق مالی در قالب 935 هزار نوبت معامله و به ارزش 8 هزار و 580 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

اگر ارزش معاملات فرابورس که امروز به بیش از 5 هزار و 80 میلیارد تومان رسید را در نظر بگیریم، ارزش معاملات امروز بورس و فرابورس به بیش از 13.5 هزار میلیارد تومان رسید.


روند یکساله شاخص بورس تهران

امروز همه شاخص‌های بورس سبز شدند، گرچه رشد شاخص‌ها زیر یک درصد بوده است، اما بالاخره بازار روند رشد را به خود گرفت.

شاخص کل بورس و نیز شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی امروز هر کدام 0.75 درصد رشد کردند.

شاخص کل بورس با معیار هموزن و شاخص قیمت با معیار هموزن هر کدام 0.3 درصد رشد کردند. شاخص آزاد شناور فقط 0.52 درصد رشد کرد. شاخص بازار اول بورس 0.98 درصد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس 0.47 درصد افزایش یافت.

امروز نمادهای شاخص‌ساز در رشد شاخص مؤثر بودند، به گونه‌ای که بیشترین اثر افزایش بر شاخص بورس را نمادهای ملی مس، گل‌گهر، فولاد مبارکه، چادرملو، پتروشیمی پارس، ایران خودرو و کشتیرانی در رشد شاخص داشتند.

نمادهای پر تراکنش در بورس تهران شامل ایران‌خودرو، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، بانک صادرات، پالایش نفت بندرعباس،‌فولاد مبارکه، سرمایه‌گذاری سیمان تأمین و سایپا بوده‌اند.

امروز در فرابورس ایران هم شاخص کل در پایان معاملات 79 واحد افزایش یافت و به رقم 15هزار و 594 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 60 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در فرابورس بیش از 1.4 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 406 هزار نوبت معامله و به ارزش 5 هزار و 78 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای آریا‌ ساسول، گل گهر، فولاد هرمزگان، مدیریت انرژی امید تابان حور، پتروشیمی زاگرس و صنعتی مینو به ترتیب بیشترین اثر افزایشی بر شاخص فرابورس را داشتند و در طرف مقابل صبا تأمین بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌ است.

نمادهای پر تراکنش امروز شامل کشاورزی و دامپروری ملارد شیر، برق و انرژی پیوندگستر پارس، تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک، پتروشیمی ارومیه، سهامی ذوب‌آهن، توسعه مسیر برق گیلان و پلیمر آریاساسول بوده‌اند.

به گزارش فارس، همان گونه که کارشناسان عنوان می‌کنند، با توجه به اصلاحاتی که ظرف سه ماه گذشته بر شاخص بورس اتفاق افتاده برخی سهام ارزنده شده‌اند و باید با شناسایی ارزندگی سهام و عملکرد شرکت‌های مربوطه مردم نسبت به خریداری اقدام کنند.

همچنین توصیه شده است، برای حضور در بازار سرمایه به هیچ وجه مردم دارایی مورد نیاز و مورد استفاده خود را نفروشند. از طرفی سهام عدالت که به گفته برخی کارشناسان از دلایل ریزش شاخص بورس بوده است، طبق گفته اکثر کارشناسان سهام ارزنده‌ای است که سهامداران باید حتی‌الامکان از فروش آن خودداری کرده و از منافع آینده این سهام استفاده کنند.

از طرفی دولت با توجه به ریزش شاخص بورس باید از بازار در جهت شفاف‌سازی قوانین و روندها و همچنین کمک به عمق بازار با عرضه سهام شرکت‌های دولتی کمک کند و حضور مردم در بازار سرمایه را به عنوان یک فرصت برای مشارکت در اقتصاد کشور تلقی کرده و به هیچ وجه حضور مردم را به عنوان تهدید تلقی نکند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول