اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

شایعاتی که بازار سرمایه را قرمزپوش می‌کند

شایعاتی که هر روز درباره نمادهای مختلف در بورس ایجاد و دست به دست می‌چرخد، باعث می‌شود بسیاری از سهم‌ها بر خلاف ارزندگی رشد و نمادهای با ارزش سقوط داشته باشند.

شایعاتی که بازار سرمایه را قرمزپوش می‌کند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، شایعات یکی از اصلی ترین موضوعاتی است که پیرامون بازارهای مالی همیشه وجود داشته است و عده ای از ایجاد این شایعات سود برده و عده ای نیز در این بین متضرر شده اند.

البته با یافتن مراکز ایجاد این شایعات، می توان ذی نفعان این دست شایعات را شناسایی کرد. اما در شرایط فعلی که افراد و گروه ها در فضای مجازی به صورت کاملا آزادانه در حال تولید و توزیع مطالب درست و نادرست هستند، شرایط برای شناخت سره از ناسره کاملا متفاوت است.

بازارهای مالی به دلیل نوسانات لحظه ای بیشترین تاثیر را از اتفاقات پیرامون این بازارها دریافت می کنند. شایعات نیز یکی از موثرترین روش ها جهت تغییر وضعیت در این بازارها می باشد.

شایعاتی که فراگیری بالاتری داشته باشند می توانند افراد بیشتری را با خود همراه کنند. انتظارات افراد در این زمینه نیز می تواند به موثرتر شدن شایعات کمک شایان توجهی کند.

بورس نیز به دلیل جریان معاملات لحظه ای در آن، یکی از بازارهایی است که واکنش سریع به اخبار نشان می دهد. هرچه اخبار منتشرشده فراگیری بیشتری داشته باشد، می تواند تاثیر بزرگتری داشته باشد. به همین دلیل طبق دستورالعمل سازمان بورس یکی از مواردی که ناشران یا همان شرکت های بورسی باید به مقام ناظر بورس پیاخ دهند، شایعات است. 

کشف واکسن کرونا، شایعه ای برای سبزپوشی شرکت های دارویی

طی روزهای گذشته شایعات زیادی حول نمادهای حاضر در بورس ایجاد شده است. یکی از مواردی که در روزهای اخیر تاثیر قابل توجهی بر روی نمادهای دارویی داشته است، دو شایعه کشف واکسن کرونا و تبدیل ارز 4200 تومانی به 11000 تومانی بوده است.

این دو شایعه سبب شد، نمادهای دارویی در چرخشی کامل از منفی 5 در یک روز و عرض چند دقیقه به مثبت 5 حرکت کنند. تاثیر این شایعات به حدی بود که در روزی که بیش از 22 هزار واحد شاخص بورس نزول داشته است، حرکت مثبتی را آغاز کنند.

تاثیر شایعه افزایش نرخ سود بانکی بر بورس

طی روزهای گذشته شایعه دیگری بر سر زبان اهالی بازار سرمایه و سایر بازارهای مالی افتاد که بانک مرکزی قصد دارد، نرخ سود بانکی را افزایش دهد. این مساله به دلیل بالا رفتن قدرت جذب نقدینگی توسط بانک ها، سبب خروج پول از بورس و ایجاد صف های بیشتر فروش در بورس شد.

در حال حاضر بازارهای موازی با بورس به عنوان رقیب این بازار، به دنبال جذب نقدینگی هستند و ریزش 3 ماهه بازار سرمایه این فرصت را به بازارهای ارز، طلا، خودرو و مسکن داده است. به زعم کارشناسان بانک مرکزی بانک ها با نرخ فعلی توانایی جذب سپرده ها را نداشته و در آینده با مشکل مواجه خواهند شد.

البته باید گفت اگر این شایعه به واقعیت تبدیل شود، بار روانی  این مساله می تواند آینده بورس را نیز مانند 3 ماه گذشته منفی کند.

این میزان تاثیر گذاری شایعات نشان می دهد هنوز بازار سرمایه ایران هنوز به عمقی که باید داشته باشد، نرسیده است. عمیق شدن بازار سرمایه در ایران و آموزش سهامداران می تواند راهکار مناسبی برای حل این مشکل باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول