اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

۳۰ درصد درآمدها و هزینه‌های شرکت ملی گاز ارقام حسابداری هستند

حدود 30 درصد درآمدها و هزینه های شرکت ملی گاز در سال 97 یعنی 11 هزار و 633 میلیارد تومان بخاطر درج سهم دولت و صندوق توسعه ملی از درآمد «خالص» صادرات گاز جزو درآمدهای این شرکت و احتساب مجدد این رقم جزو هزینه های آن، به صورت حسابداری (غیرواقعی) است.

۳۰ درصد درآمدها و هزینه‌های شرکت ملی گاز ارقام حسابداری هستند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از بخش هایی که در قالب یادداشت های توضیحی گزارش صورت مالی شرکت های دولتی، توضیحاتی درباره آن ارائه می شود، تطبیق بودجه مصوب با عملکرد این شرکت هاست.

*حدود 30 درصد درآمدها و هزینه‌های شرکت ملی گاز، ارقام حسابداری هستند

براساس صورت مالی شرکت ملی گاز ایران در سال 1397، مجموع درآمدهای این شرکت در سال مذکور، بالغ بر 38 هزار و 446 میلیارد تومان بوده که 47.6 درصد از این درآمدها یعنی رقمی بالغ بر 18 هزار و 319 میلیارد تومان ناشی از صادرات گاز طبیعی بوده است.

از طرف دیگر، مجموع هزینه ها (هزینه ها و پرداخت ها) شرکت ملی گاز ایران در سال مذکور، بالغ بر 37 هزار و 482 میلیارد تومان بوده که حدود 31 درصد این هزینه ها یعنی رقمی بالغ بر 11 هزار و 633 میلیارد تومان ناشی از پرداخت سهم مالکانه دولت و سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای ناشی از خالص گاز صادراتی توسط این شرکت است. این موضوع بدین خاطر است که براساس قانون بودجه 97، 53.5 درصد از درآمدهای «خالص» صادرات گاز سهم مالکانه دولت و 32 درصد از این درآمدها سهم صندوق توسعه ملی بوده است. درآمدهای «خالص» صادرات گاز هم عبارتست از درآمدهای صادرات گاز پس از کسر هزینه های واردات گاز.

به عبارت دیگر، جزئیات درآمدها و هزینه های شرکت ملی گاز ایران نشان می دهد که حدود 30 درصد ارقام مذکور که ناشی از درنظرگرفتن کل درآمد ناشی از صادرات گاز طبیعی توسط این شرکت (هم سهم دولت و صندوق توسعه ملی و هم سهم شرکت ملی گاز ایران) جزو درآمدها و کاهش سهم 63 درصدی دولت و صندوق توسعه ملی از این درآمدها (11 هزار و 633 میلیارد تومان) در بخش هزینه‌هاست، به صورت حسابداری است و در واقع، مبلغ مذکور در عمل جزو درآمدهای حاصل شده این شرکت نیست و توسط این شرکت خرج نمی شود یعنی دارای ماهیت هزینه و درآمد واقعی نیستند.

* جزئیات درآمدها و هزینه های شرکت ملی گاز در سال 97

براساس این گزارش، جزئیات درآمدها و هزینه های شرکت ملی گاز ایران در سال 97 به شرح زیر بوده است:

 

براساس جدول فوق، حدود 50.5 درصد از درآمدهای شرکت ملی گاز ایران در سال 1397 یعنی رقمی بالغ بر 19 هزار و 442 میلیارد تومان ناشی از فروش گاز مایع و اتان توسط این شرکت بوده است.

همچنین مجموع هزینه ها (هزینه ها و پرداخت ها) این شرکت در سال مذکور، بالغ بر 37 هزار و 482 میلیارد تومان بوده است. حدود 31 درصد این هزینه ها یعنی رقمی بالغ بر 11 هزار و 633 میلیارد تومان ناشی از پرداخت سهم مالکانه دولت و سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای ناشی از گاز صادراتی توسط این شرکت است.

هزینه های تسعیر ارز عملیاتی و غیرعملیاتی شرکت ملی گاز ایران در سال 1397 هم مجموعا 15 هزار و 398 میلیارد تومان بوده و حدود 41 درصد از هزینه های این شرکت را تشکیل داده است.

هزینه خرید گاز طبیعی و گاز مایع توسط شرکت ملی گاز ایران در سال 1397، 7 هزار و 365 میلیارد تومان بوده است.

 *دلایل انحراف برخی از درآمدها و هزینه های شرکت ملی گاز در سال 97

براساس این گزارش، افزایش 58 درصدی درآمدهای شرکت ملی گاز ایران نسبت به بودجه مصوب در سال 1397 ناشی از افزایش نرخ تسعیر ارز در فروش صادراتی محصولات فرعی و همچنین افزایش در فروش گاز مایع است.

در بخش هزینه های این شرکت هم کاهش 41 درصدی هزینه های خرید گاز طبیعی نسبت به بودجه مصوب عمدتا ناشی از توقف واردات گاز طبیعی در 8 ماهه پایانی سال 97 بوده است.

به علاوه، افزایش چشمگیر هزینه های شرکت ملی گاز ایران بخاطر سهم صندوق توسعه ملی و سهم مالکانه دولت هم ناشی از عدم تحقق واردات گاز طبیعی و افزایش فروش صادراتی با توجه به افزایش نرخ تسعیر ارز بوده است.

*شرکت ملی گاز ایران در سال 97 سودده بوده است

همچنین جدول فوق نشان می دهد که شرکت ملی گاز ایران در سال 1397 سودده بود و میزان سود قبل از کسر مالیات آن که با کسر کردن هزینه ها از درآمدها بدست می آید، رقمی بالغ بر 963 میلیارد تومان بوده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول