اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

زن از دید نظام سلطه موجودی بی‌ارزش است/ نگاه قرآن به جایگاه زنان

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده گفت: نظام سلطه تمام نقش‌های خانگی زنان را تغییر می‌دهد و در چهارچوب لیبرال دموکراسی زنی که دارای نقش‌های خانگی است، موجودی بی ارزش و مصرف کننده است.

زن از دید نظام سلطه موجودی بی‌ارزش است/ نگاه قرآن به جایگاه زنان

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، اولین جلسه از سلسله نشست‌های جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران که با موضوع "تقابل نظام سلطه و اسلام در ابعاد گوناگون و با حضور فریبا علاسوند عضو دفتر مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم و عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده برگزار شد.

علاسوند در اولین نشست از ایم‌سلسله نشست‌ها که در پردیس فارابی دانشگاه تهران که با موضوع "نقش و جایگاه زن در غرب" و رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد، در تبیین رویکردهای نظام سلطه نسبت به زن و خانواده گفت: در بحث زنان، خانواده‌ و جنسیت، روشن است که پیشگامان و پیشرانان این بحث ها، جریان های فمنیستی هستند. اگر ما نقدی بر محتوای اندیشه فمنسیت داریم، به این معنا نیست که کوشش ها و تلاش های آنان را برای به سامان رساندن مسئله زنان در حوزه دانش، سیاست و فرهنگ نادیده بگیریم.

وی اظهار داشت: وقتی در خصوص نظام سلطه بحث می شود، قطعا یکی از اضلاع قدرتمند آن، جریان های فمنیستی است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده در تشریح اهداف و خواسته های این جریان گفت: هدف کسانی که در وهله اول اقدامات فمنیستی را انجام دادند، اساسا این نبوده که تشویق به سقط جنین کنند یا افتخار کنند به جریان همجنس گرایی فمنیستی.

علاسوند اضافه کرد:‌ پیشگامان جریان فمنیست، معتقد بودند که از پایگاه دین، انجیل و کلیسا باید حقوق زنان به رسمیت شناخته شود. فمنیست ها در ابتدا برای حقوق اولیه ی خود می جنگیدند. حقوقی مثل حق کار، حق درآمد و تصرف در آن.

وی یادآور شد: اینکه ما جریان های فمنیستی و نظام سلطه را نقد می کنیم به این معنا نیست که تمام آرمان هایی که جریان های فمنیستی به دنبال آن بودند را نقد می کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده درباره نگاه اسلام و قرآن به زنان گفت: اندیشه قرآنی در خصوص زنان این است که به آنها شخصیت دهد و آنان را به استقلال نسبی در حوزه اجتماع برساند. وقتی که به عنوان شهروند در اجتماع فعالیت می کند، دارای حقوق سیاسی، اجتماعی و اقتصادی باشد؛ با حفظ اینکه یک اولویت هایی تحت عنوان دین و خانواده در این مجموعه وجود داشته باشد.

وی افزود: اگر کسی مطرح کند چنانچه که گاهی مطرح می کنند که جریان انقلاب اسلامی یا جریان‌های دینی مدافع زنان یا مدافع خانواده به دنبال خانه‌نشینی زنان هستند، کاملا اشتباه است. یا اینکه به دنبال انزوای زنان هستند، به دنبال تعطیلی استعداد زنان، به دنبال انهدام هر گونه عرصه برابری هستند؛ همه این موارد نادرست است.

علاسوند اظهار داشت:‌ ما صرفا موضع انتقادی ایدئولوزیکی نداریم که هرچه در غرب است، غلط و هرچه در کشورهای ما(اسلامی) هستند، درست است. خیر اینگونه نیست و قضاوت و انتقاد منصفانه است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده تصریح کرد: سر ریز تحولات مفهومی و نظری در حوزه جندر (gender) به حوزه زن و خانواده کشیده شده است و تحولاتی که در حوزه زن و خانواده رخ تجربه می شود، نتیجه حاصله ای از تحولات در حوزه جندر است.

وی تصریح کرد: زمانی که فمنیست برای تغییرات هدفمندانه تر و ایجاد ایدئولوژی گام برمی دارد، هنجار شکن و گستاخانه به دنبال برخی مفهوم سازی می رود. به دنبال حذف بخشی از زنانگی زنان می باشد، چون زن ها زیادی زن هستند و نیاز هست اندکی مردانه شود. در نقطه مقابل آن، بخشی از مردانگی را سرکوب می کنند، زیرا مردان نیز زیادی مرد هستند و می بایست مقداری زن شوند!

علاسوند گفت: در ساختاری و مفهوم جدیدی که فمنیست از زنان می‌خواهد بسازد، برخی ویژگی های زنان بی ارزش می‌شوند. برای مثال «مادری» بی اهمیت می شود و دارای تقدس و احترام نخواهد بود.

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده اظهار داشت: نظام سلطه، تمام نقش‌های خانگی زنان را تغییر می دهد و در چهارچوب لیبرال دموکراسی زنی که دارای نقش های خانگی است، موجودی بی ارزش و مصرف کننده است. البته در همین نظام مخالفان و جریان های مخالفی چون جریان خانواده گرا وجود دارد.

علاسوند خود اظهار داشت: در نظام سلطه تبعیض یعنی هرگونه تمایز جنسی. بدون توجه کردن به نقش زن در تاهل، یعنی نقش زن که در تاهل مادری است، نباید در نقش او تاثیر بگذارد. در اصل جنسیت مانع تفاوت شود.

وی گفت: نظام سلطه علی رغم آنچه که رسانه های خود بیان می کنند، امروزه کاملا مخدوش است و نه تنها خراش دارد بلکه ترک های بزرگی این نظام برداشته است و از بین رفتن رسانه های یک طرفه و چندگرایی آن، منجر به ایجاد گسل های برزگی در نظام سلطه شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول