اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  تاریخ

روزولت؛ محبوب در آمریکا، منفور در دنیا

۷ نوامبر سال ۱۹۴۴ میلادی «روزولت» برای چهارمین‌بار رئیس‌جمهور آمریکا شد! آن‌موقع هنوز محدودیتی برای دفعات انتخاب رئیس‌جمهور وجود نداشت و روزولت هم تا توانست از «محبوبیت آمریکایی» خود بهره برد.

روزولت؛ محبوب در آمریکا، منفور در دنیا

همین دیروز| گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: «فرانکلین دلانو روزولت» از سال ۱۹۳۳ میلادی تا زمان مرگش در ۱۹۴۵ رئیس‌جمهور آمریکا بود و با مرگش دوره چهارم را ناتمام گذاشت. او کارهای مهمی هم انجام داد که بر محبوبیتش در آمریکا افزود. از همه مهم‌تر اینکه برنامه‌ای مفصل برای دخالت گسترده دولت در اقتصاد و خروج از «رکود مالی بزرگ» در آمریکا تدوین و اجرا کرد. علاوه‌ بر‌ آن به گسترش ایده‌های اجتماعی و فرهنگی آمریکا در جهان کمک کرد و پایه‌های یک نظام سیاسی را در آمریکا بنیان نهاد تا بعدها به ابرقدرت نظامی و اقتصادی تبدیل شود. همه این‌ها به «محبوبیت آمریکایی» او منجر شد و توانست ۴ دوره متوالی برای ریاست‌جمهوری رأی بیاورد. البته بعدها در سال ۱۹۵۱ میلادی قانونی در آمریکا تصویب شد تا یک فرد نتواند بیش از ۲ دوره متوالی رئیس‌جمهور شود.

«محبوبیت آمریکایی» روزولت هم مثل محبوبیت باقی سیاستمداران این کشور بوی خون دارد! روزولت در جنگ جهانی دوم از آن سر دنیا آمد وسط ماجرا و شریک کشورهای درگیر جنگ برای کشتار و جنایت و غارت در کشورهای بی‌طرف شد.

روزولت، چرچیل و استالین در کنفرانس تهران که بدون دعوت و اجازه حکومت وقت ایران انجام شد

لکه‌های ننگ روزولتی!

علاوه بر مشارکت در جنگ جهانی یکی از لکه‌های ننگ کارنامه روزولت صدور فرمان اجرایی ۹۰۶۶ است. با این فرمان برخی نواحی آمریکا به عنوان نواحی نظامی تعیین شد و اینطوری یک طرح عجیب و غریب اجرا شد. ژاپنی‌ها و آلمانی‌ها و ایتالیایی‌های مقیم آمریکا بدون درنظرگرفتن اینکه شهروند آمریکا بودند یا خیر و همچنین هرکسی به هر نحو تباری از این کشورها داشت، بازداشت و به محدوده‌ یا همان اردوگاه نظامی منتقل می‌شد! محل زندگی بیش از ۱۲۰ هزار ژاپنی‌تبار و ۱۱ هزار آلمانی‌تبار و هزاران ایتالیایی‌تبار ساکن آمریکا طبق این پروژه به صورت اجباری جابه‌جا شد. لابد ترس از همکاری با دشمن دلیل چنین کاری بوده ولی نادیده‌گرفتن حق شهروندی این افراد دقیقاً با ادعاهای نوظهور آمریکای آن دوره درباره حقوق شهروندی و حق آزادی و این حرف‌ها در تضاد بود. در‌واقع این پروژه عجیب نوعی گروگان‌گیری بی‌دلیل بود که البته بعدها درباره‌اش تحقیق و تفحص هم زیاد شد که اصلاً چرا؟!

ژاپنی‌تبارهای آمریکا که در جریان جنگ جهانی دوم بدون دلیل بازداشت شده بودند در اردوگاه‌ها برای وزارت دفاع آمریکا تور استتار می‌بافند!

بی‌نزاکتی روزولتی!

روزولت میان ایرانی‌ها نیز منفور بود و هست؛ شاید اولین رئیس‌جمهور منفور آمریکا در ایران باشد! دلیلش هم مشارکت در اشغال ایران در جنگ جهانی دوم و همچین تکبر وی در جریان «کنفرانس تهران» در سال ۱۹۴۳ میلادی است.

بازدید روزولت از نیروهای نظامی آمریکا در تهران، بدون اجازه دولت وقت ایران!

در بحبوحه جنگ جهانی روزولت به همراه استالین و چرچیل با اجازه خودشان و حتی بدون اعلام قبلی به ایران، در تهران و در سفارت شوروی گرد آمدند تا درباره جنگ تبادل‌نظر کنند. در این میان چون ایران را به اشغال درآورده بودند اصلاً به حکومت وقت ایران محل نگذاشتند که بخواهند یک اجازه ای بگیرند یا لااقل هماهنگی کنند. آمدند و نشستند و حرف زدند و رفتند و حتی محمدرضا پهلوی را تحویل هم نگرفتند. وقتی هم که پهلوی دوم به دیدارشان رفت روزولت و چرچیل حتی برای رعایت ادب معمول هم که شده از جایشان بلند نشدند؛ تحویل نگرفتن در این حد!

روزولت بی‌حال و شاه خوشحال!

روایت رهبر انقلاب از تحقیر پهلوی دوم توسط ابرقدرت‌های نظامی را در این ویدئو ببینید:

 

 

امروز در تاریخ مناسبت‌های دیگری هم هست

امروز ۱۷ آبان مصادف با ۷ نوامبر میلادی و ۲۱ ربیع‌الاول هجری قمری در تقویم تاریخ، مناسبت‌های دیگری هم دارد.

ـ تصرف شهر «ایروان» توسط قوای روسی در جریان دومین جنگ ایران و روس در سال ۱۲۴۳ قمری
ـ زادروز «ماری کوری» فیزیکدان فرانسوی و کاشف رادیوم در سال ۱۸۶۷ میلادی
ـ زادروز «آلبر کامو» نویسنده معروف فرانسوی در سال ۱۹۱۳ میلادی
ـ درگذشت «سید محمد علی جمالزاده» نویسنده ایرانی در سال ۱۳۷۶ شمسی
ـ آغاز محاکمه «محمد مصدق» در دادگاه نظامی پس از کودتای ۲۸ مرداد در سال ۱۳۳۲ شمسی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول