اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

مشکل کالایی شدن آموزش/ به فعالیت‌های پرورشی به عنوان فوق برنامه نگاه می‌شود

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان کشور، یکی از مشکلات آموزش و پرورش را کالایی کردن آموزش ذکر کرد و گفت: هرکس که پول بیشتری خرج کند، درس بهتری می خواند و دانشگاه قبول می شود.

مشکل کالایی شدن آموزش/ به فعالیت‌های پرورشی به عنوان فوق برنامه نگاه می‌شود

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، سردار عباس مطهری رئیس سازمان بسیج فرهنگیان کشور در برنامه پرسشگر با موضوع «نظام آموزشی و تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی»، با اشاره فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره پرورشی در جمع مدیران آموزش و پرورش، اظهار کرد: اول اینکه، رهبر معظم انقلاب که در اینجا با صراحت و یک مقدار تندی، عقب بودن پرورش را می‌فرمایند، در ابتدای فرمایششان به صورت بی‌نظیر از آموزش و پرورش به خاطر زحمات در این چند ماهه تشکر می‌کنند و این تعبیر رهبر معظم انقلاب، حدت و شدت بحث را بالا می‌برد و دوم اینکه وقتی رهبر معظم انقلاب موضوع پرورش را بیان می‌کنند که عقب است، مبنای نظام انقلاب، پرورش، فرهنگ و فکر است لذا بحث خطیر است و باید توجه ویژه شود.

وی ادامه داد: اما مسؤول کیست؟ آموزش و پرورش و معاونت پرورشی مسؤولیت دارند و درست است اما در بیرون از آموزش و پرورش هم نسبت به این عقب بودن پرورش، مسؤولان زیادی وجود دارند. آیا آن  کسانی که رهبر معظم انقلاب در این چند سال خطاب کردند و در سیاست‌های کلی و در سند تحول آمده است که باید به کمک آموزش و پرورش بیایند و این اتفاق رقم بخورد، وظیفه خود را انجام دادند؟

سردار مطهری افزود: نکته آخر هم این است که در موضوع پرورش به صراحت در سند تحول آموزش و پرورش، محور معلم است و متأسفانه در حوزه پرورش، دست‌های زیادی بدون اینکه محوریت معلم را در نظر بگیرند، وارد شدند و دخالت کردند؛ به نظر می رسد اگر می خواهیم مشکل پرورش حل شود باید یک عزم ملی در حمایت از آموزش و پرورش و تحول آموزش و پرورش شکل گیرد.

وی درباره دستان پنهان گفت: در داخل آموزش و پرورش، شورای عالی آموزش و پررورش، محتواهایی که تولید می‌شود و روش‌هایی جذب و نگهداشت معلم تأثیرگذار است و همچنین فعالیت‌های فوق برنامه تأثیر دارد البته با تعبیری که عرض کردم، پرورش اصل است و نباید فعالیت‌های پرورشی را فوق برنامه بنامیم. یکی از مشکلاتی که در حال حاضر داریم این است که به فعالیت‌های پرورشی در آموزش و پرورش به عنوان فوق برنامه نگاه می‌شود در حالی که مبنا و اصل است.

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان کشور ادامه داد: یک سری هم از بیرون تأثیر می‌گذارند. همین سند ۲۰۳۰ هم که رهبر معظم انقلاب فرمودند گزارش‌هایی می‌رسد که برخی تلاش می‌کنند ۲۰۳۰ انجام شود، در بیرون و داخل تأثیرات منفی است. اما نکته این است که در حوزه پرورش آن کسی که می خواهد کار درست انجام دهد، محوریت معلم را در نظر نمی‌گیرد و در واقع کار خنثی انجام می دهد. مثلا از بیرون افراد را بسیج می کنیم که کار پرورشی در مدرسه انجام دهد و نقش معلم را نادیده می گیریم.

وی با بیان اینکه رویکرد کمک های مؤمنانه را به سمت پویش «لبخند رضایت» بردیم، گفت: دو منطق را رهبر معظم انقلاب در فرمایشاتشان بیان کردند که منطق بسیج، تبدیل تهدید به فرصت و منطق آموزش و پرورش، ساختن انسان است و بسیج فرهنگیان می خواهد بین این دو منطق را جمع کند و نکته بعدی استفاده از ظرفیت مردمی است که می خواهیم پای کار آموزش و پرورش بیاوریم.

سردار مطهری افزود: در آموزش و پرورش دو خلأ داریم اول اینکه معلمان زیادی هستند که در این ایام کرونا خیلی در بحث آموزش زحمت می کشند اما کسی حواسش به آنها نیست که تقدیر و تشکر کند و دوم اینکه اگر پرورش در شرایط معمول عقب تر از آموزش است، در دوران کرونا خبری نیست پس در پویش لبخند رضایت از معلمان تقدیر کنیم تا روحیه بگیرند و کارشان را ادامه دهند و دوم اینکه با کمک ظرفیت مردمی به کمک معلم بروند تا نقش پرورشی را انجام دهد. مثلا از فضای باز محله با کمک چند نفر و رعایت پروتکل بهداشتی، برای «آموزش» و «پرورش» استفاده کنند.

وی به افزایش گروه های جهادی در ایام کرونا اشاره کرد و ادامه داد: تعداد گروه های جهادی 68 گروه بود که 680 گروه شده است و همه پای کار برای اجرای پویش لبخند رضایت هستند.  ما با تمام اجزا و لایه های آموزش و پرورش از وزارتخانه تا مدرسه هم افزایی داریم.

رئیس بسیج فرهنگیان کشور به مشکل کنکور محوری در آموزش اشاره کرد و گفت: در زیرساخت آموزش، بچه ها درس می خوانند که در فلان دانشگاه قبول شوند یعنی رویکرد به سمت علم آموزی نیست بلکه به سمت حفظیات است. از سوی دیگر کالایی کردن آموزش مشکل دیگر است و هرکس که پول بیشتری خرج کند، درس بهتری می خواند و دانشگاه قبول می شود.

وی با اشاره به مکتب حاج قاسم سلیمانی و اعتماد عراق و سوریه به مدافعان حرم، گفت: آموزش و پرورش به بسیج اعتماد کند و بسیج نیز برای موفقیت آموزش و پرورش تلاش می کند. متأسفانه بسیج در شورای معاونان، شورای عالی آموزش و پرورش، انتصابات و تربیت و نگهداشت معلمان هیچ نقشی ندارد در حالی که بسیج فرهنگیان همان فرهنگیان هستند. در این خصوص فقر قانونی است که مجلس باید تصویب کند و ما هم پیشنهاداتی را ارائه کردیم.

سردار مطهری با بیان اینکه در سند تحول آمده است که مدرسه کانون تربیتی محله است، گفت: این اتفاق با واسپاری مسؤولیت به مدرسه اتفاق می افتد مثلا مدرسه می خواهد دانش آموزان را به اردو ببرد، نمی تواند. آموزش و پرورش را کلا دستورالعملی کردیم و تا بخشنامه نشود، انجام نمی شود.

وی افزود: امسال چشنواره ایده پردازی در ایام کرونا را برگزار کردیم که به دلیل مشارکت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان شاهد رشد در تمام بخش ها بودیم  و نشان می دهد که اگر همکاری باشد، اتفاقات خوبی می افتد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول