اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

دشواری‌های جایزه جلال در دوره جدید/ نهایتاً ۴۰ نفر در اختتامیه حاضرند

دبیر اجرایی جایزه ادبی جلال آل‌احمد با اشاره به سختی‌ها و دشواری‌های این دوره از جایزه می‌گوید که اختتامیه، نهایتاً پذیرای ۴۰ نفر از نامزدها و اهالی رسانه خواهد بود. تازه اگر با این شیوه برگزاری موافقت شود.

بهروز جلالی، دبیر اجرایی سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس گفت: داوری‌ها در چهار گروه در جریان است و در حوزه ادبیات دفاع مقدس، منتظر مشخص شدن نمایندگان رسانه‌ها هستیم.

به ۴۰ رسانه نامه نوشته‌ایم که نمایندگانشان را برای حضور در داوری ۴۰ سال ادبیات دفاع مقدس معرفی کنند، اما هنوز تعدادی از آن‌ها مشخص نشده‌اند.

مدیر دفتر گسترش شعر و ادبیات خانه کتاب، درباره خبرنگاران و افراد فعال در رسانه‌ها که قرار است در خصوص ۴۰ سال ادبیات داستانی مقدس از فهرست موجود انتخاب کنند، گفت: فقط نمایندگان روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی برای مشارکت در داوری این حوزه دعوت شده‌اند و افرادی که در رسانه‌های غیررسمی مثل کانال‌ها و صفحات مجازی حضور دارند، هرگز در این بخش داوری نخواهند کرد.

جلالی با بیان اینکه فهرست کتاب‌های دفاع مقدس از خانه کتاب دریافت شده و کامل است، اظهار داشت: البته چند نفر مثل رئیس کتابخانه دفاع مقدس حوزه هنری، بنیاد حفظ آثار یا رئیس مرکز اسناد بنیاد شهید هم در این بخش به ما کمک خواهند کرد که به خاطر تسلط آن‌ها بر آثار ادبی دفاع مقدس دعوت شده‌اند.

وی زمان برگزاری مراسم پایانی جایزه جلال را قطعی ندانست و با اعلام این‌که اختتامیه در یکی از روزهای دهه دوم یا سوم آذر برگزار می‌شود، گفت: درباره شکل اختتامیه هنوز تصمیم‌گیری نشده است. ما دو پیشنهاد «کاملاً غیرحضوری» و «حداقل حضور» را به معاونت فرهنگی و خانه کتاب و ادبیات داده‌ایم و منتظریم این دو نهاد تصمیم بگیرند. با توجه به شیوع رو به رشد بیماری و تعطیلی تمام برنامه‌های فرهنگی، ممکن است اختتامیه جایزه جلال به صورت آنلاین و بدون حضور نامزدها و برگزارکنندگان در پلتفرم‌های موجود در فضای مجازی برگزار شود. این احتمال هم هست که معاونت فرهنگی اجازه دهد تا ما در یک سالن ۲۰۰ نفره، مراسم اختتامیه را با حضور کم‌تر از ۴۰ نفر و با رعایت فاصله اجتماعی برگزار کنیم. طبق پیشنهاد ما، مهمانان این مراسم، فقط نامزدها و تعدادی از اهالی رسانه خواهند بود.

دبیر اجرایی سیزدهمین دوره جایزه جلال آل‌احمد ادامه داد: در هر صورت با رسانه ملی مذاکره شده که مراسم پایانی جایزه به صورت زنده یا با فاصله خیلی کمی از زمان برگزاری روی آنتن تلویزیون برود.

جلالی درباره مشکلات داوری این دوره هم گفت: بعضی از داوران ما در شهرستان‌ها سکونت دارند و به دلیل محدودیت‌های تردد، ناگزیریم، کارها را برایشان بفرستیم و جلسات داوری را به صورت ویدیوکنفرانس برگزار کنیم. البته حسن این دوره آن است که داوران ما کتابخوان‌ترند و تقریبا نسبت به همه آثار منتشر شده در دوره بررسی جایزه جلال، حضور ذهن و تسلط کافی دارند.

مدیر دفتر گسترش شعر و ادبیات خانه کتاب در خصوص زمان داوری‌ها و نزدیک بودن اعلام نامزدها به هنگام اختتامیه هم اظهار داشت: در سال‌های قبل برای گرم نگه داشتن تنور جایزه، نتایج داوری‌ها به مراسم پایانی بسیار نزدیک بود. امسال، کارها در زمان جلوتر انجام می‌شود و شاید زودتر از سال‌های گذشته، نامزدهای بخش‌های پنج‌گانه (رمان، داستان کوتاه، نقد ادبی، مستندنگاری و ۴۰ سال ادبیات دفاع مقدس) معرفی شوند.

جلالی تعداد آثار بررسی شده جایزه جلال در دوره جدید را ۸۱۸ رمان، ۳۴۲ مجموعه داستان کوتاه، ۷۶ اثر در حوزه نقد ادبی و ۴۷۴ اثر در قالب مستندنگاری اعلام کرد.

وی همچنین آثاری که شرایط آیین‌نامه‌ای ندارند و امکان داوری آنها نیست را ۱۶۲ اثر اعلام کرد.

دبیر اجرایی سیزدهمین دوره جایزه جلال، آثار احصاء شده در بخش ویژه «۴۰ سال ادبیات داستانی حوزه دفاع مقدس را ۲۳۲۳ عنوان کتاب دانست و در پایان گفت: در تلاش هستیم پایان‌نامه‌های دانشگاهی که با موضوع ادبیات داستانی دفاع مقدس هم در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری تحقیق و پژوهش شده را هم توسط اساتید این حوزه بررسی کنیم و اگر اثر شایسته‌ای احصا شد، از آن تجلیل کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول