اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

کرونا حریف نیت نیک و دست‌های مهربان نیست/ از طرح معلمان سیار تا خرید تبلت با هزینه ختم

همه دست به دست هم دادند تا دانش‌آموزان این مرز و بوم از درس و مشق عقب نیفتند؛ برخی افراد، گروه‌های خیریه تشکیل دادند و گوشی تلفن‌های دست دوم را جمع می‌کنند، تعمیر کرده و در اختیار دانش‌آموزانی که امکانات ندارند، قرار می‌دهند؛ برخی هم گروه آموزشی تشکیل داده و به دانش‌آموزان مناطق محروم درس می ‌دهند.

کرونا حریف نیت نیک و دست‌های مهربان نیست/ از طرح معلمان سیار تا خرید تبلت با هزینه ختم

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: از روزی که کرونا به کشور آمد تا امروز حدود 8.5 ماه می‌گذرد؛ از آن روز تا امروز، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶۵۴ هزار و ۹۳۶ نفر رسیده است و متأسفانه ۳۶ هزار و ۹۸۵ نفر نیز جان خود را از دست دادند. در این شرایط سخت، هیچ داروی خاصی نیز برای درمان بیماری کووید 19 ساخته نشده است و از آن سو هم، فعلا از واکسن هم خبری نیست یعنی هنوز آزمایش‌ها برای به نتیجه رسیدن آن، در جریان است و تا رسیدن به نتیجه قطعی، زمان نیاز دارد.

متخصصان سلامت، تنها راه برای پیشگیری از این بیماری را شستن مکرر دست‌ها به مدت 20 ثانیه، ماسک زدن و رعایت فاصله اجتماعی عنوان می‌کنند. در حال حاضر هم مدتی می‌شود که تمام استان‌های کشور در وضعیت قرمز و زرد از نظر کرونا هستند و رعایت موارد بهداشتی و دستورالعمل‌ها جدی‌تر شده است؛ حتی ستاد کرونا در هر استان تصمیماتی را اتخاذ کرده است.

در چنین شرایطی، مسلما آموزش مانند گذشته نیست و شرایط تغییر کرده است. چرا که امکان حضور دانش‌آموزان در مدارس نیست. بر همین اساس مسؤولان آموزش و پرورش تلاش کردند که آموزش را به شکل های متنوع ارائه کنند تا همه دانش‌آموزان بتوانند از آن استفاده کنند.

از آموزش تلویزیونی تا آموزش شاد

آموزش تلویزیونی یکی از این مدل آموزش‌هاست که هر روز حتی روزهای پنج شنبه و جمعه از سه شبکه آموزش، چهار و قرآن و معارف اسلامی پخش می‌شود. این مدل آموزش، مشکلات خاص خود را دارد و مهمترین مشکل آن هم، این است که مشخص نیست چه تعداد دانش آموز از این آموزش‌ها استفاده می کنند و اگر دانش‌آموز، ایرادی هم در دروس داشته باشد، نمی داند که چگونه باید مرتفع کند.به عبارت دیگر این آموزش‌ها دوطرفه نیست.

در کنار  آموزش تلویزیونی، آموزش در بستر فضای مجازی آن هم در پلتفرم اختصاصی «شاد»، روش دیگری بود که آموزش و پرورش به دانش‌آموزان عرضه کرده است. حتی وزارت آموزش و پرورش پیگیری کرد که این امکان به صورت رایگان به دانش آموزان و معلمان عرضه شود.

«شاد» چند نکته دارد؛ اول اینکه هنوز 3.5 میلیون دانش‌آموز امکان استفاده از آن را ندارند یعنی یا وسیله و ابزار ارتباطی مانند تلفن همراه و تبلت را ندارند و یا اینکه در منطقه‌ای قرار گرفتند که اینترنت موجود نیست و ضعیف است و موضوع دوم این است که خود شاد هم هنوز دارای نواقصی است که حل نشده است مانند اینکه هنوز برخی فایل ها دانلود نشده و سرعت در آن، کند است.

* حضور معلمان سیار در روستاها

در مناطق روستایی و مناطقی که تعداد دانش آموزان آن خیلی کم است، کلاس های درس حضوری برگزار می شود اما خب، در فصلی که جدا از کرونا، آمار سرماخوردگی و آنفلوآنزا هم بالاست، مشکلات آموزش حضوری هم کم نیست. اما در همین شرایط، تلاش‌های متعدد می‌شود تا دانش‌آموزان این مرز و بوم از درس و مشق عقب نیفتند. 

همه دست به دست هم دادند؛ برخی افراد، گروه‌های خیریه تشکیل دادند و گوشی تلفن‌های دست دوم را جمع می‌کنند، تعمیر کرده و در اختیار دانش‌آموزانی که امکانات ندارند، قرار می‌دهند، برخی هم گروه آموزشی تشکیل داده و به دانش‌آموزان مناطق محروم درس می ‌دهند.

مثلا جمعی از معلمان مدرسه‌ای در عنبرآباد کرمان در طرحی ابتکاری با عنوان «معلمان سیار» با همکاری آموزش پرورش شهرستان به‌صورت داوطلبانه با حضور در روستاهای شهرستان عنبرآباد، ضمن بررسی وضعیت دروس دانش‌آموزانی که به دلیل نبود اینترنت، نداشتن گوشی هوشمند و ... امکان استفاده از آموزش مجازی را ندارند، اشکالات درسی‌شان را برطرف می‌کنند.

خانم امیری از معلمان که در این طرح شرکت کرده است، گفت: با توجه به شرایط کنونی که در تمام دنیا حاکم شده و به تبع آن ما هم جدا از آن نیستیم باید دست به دست هم داده تا در زمینه آموزش بتوانیم با پیشبرد اهداف حتی در شرایط سخت کرونایی اقداماتی انجام بدهیم؛ خیلی از دانش‌آموزان روستا به دلیل عدم آنتن‌دهی تلفن و اینترنت امکان استفاده از شبکه شاد و آموزش فضای مجازی برایشان فراهم نیست و ما تصمیم گرفتیم تا زمانی که مدارس تعطیل هستند از شهر به روستاها برویم و به‌طور حضوری مشکلات دانش‌آموزان را برطرف کنیم و هیچ توقعی از کسی نداریم و خدمت به دانش‌آموزان را سعادت و توفیق الهی برای خود می‌دانم.

امیری ادامه داد: در  این طرح، معلمان به روستاها می‌آیند و دانش‌آموزانی که خانواده‌هایشان رضایت بدهند در این کلاس‌های درس شرکت می‌کنند و تمام دستورالعمل‌های بهداشتی به بهترین نحو ممکن رعایت می‌شود.

* اهدای هزینه ختم به مدارس جهت خرید تبلت برای دانش آموزان محروم

این روزها هرکسی تلاش می کند برای تداوم آموزش همه دانش‌آموزان ایران زمین کاری کند؛ مثلا یک  خیر بیرجندی در ایام فرخنده میلاد رسول اکرم(ص)، امام جعفر صادق و هفته وحدت، هزینه ختم یکی از عزیزانش را برای خرید تبلت به ازای هر تبلت ۳ میلیون تومان و جمعا مبلغ ۲۷میلیون تومان برای کمک به تحصیل دانش‌آموزان مستعد و محروم به مدیر دبیرستان نمونه تقوای بیرجند اهدا کرد.

محمدعلی واقعی مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی با اشاره به لزوم ترویج فرهنگ کمک به تحصیل دانش‌آموزان و تأمین وسایل کمک آموزشی برای آنان با توجه به شیوع کرونا تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین نیازهای دانش‌آموزان محروم استان در شرایط کنونی تأمین تلویزیون، تبلت و گوشی هوشمند برای حضور در شبکه شاد و بهره مندی از آموزش‌های مدرسه تلویزیونی ایران است.

وی با اشاره به توزیع ۵۱۶۹گوشی و تبلت در شهرستان‌ها و مناطق استان در مهر ماه سال جاری، بیان کرد: به منظور تحقق عدالت آموزشی و توسعه آموزش‌های نوین نیازمند مشارکت فعال تمام خیرین و دلسوزان نظام تعلیم و تربیت در تمام سطح استان هستیم.

به گزارش فارس، کرونا حریف نیت نیک و دست های مهربان نیست. باید ابتدا نکات بهداشتی را رعایت کرد و در کنار آن، نگذاشت تا دانش‌آموزان به خاطر نبود امکانات از تحصیل محروم شوند.

برخی از مخاطبان این خبرگزاری هم در سامانه فارس من با ثبت سوژه هایی با عناوین «اهدای تبلت به دانش‌آموزان مناطق محروم» و «شبکه‌ای ناشاد برای دانش آموزان روستایی» خواستار پیگیری بودند.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول