اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

درخواست‌های بین المللی برای آزادی ده‌ها زندانی عقیده در عربستان سعودی

کمیته حقوق زنان سازمان ملل و همچنین نهاد حقوق بشری اسکای لاین، آزادی زندانیان عقیده از جمله ده‌ها زن فعال حقوقی که در زندان‌های عربستان سعودی به سر می‌برند، خواستار شدند.

درخواست‌های بین المللی برای آزادی ده‌ها زندانی عقیده در عربستان سعودی

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، سازمان حقوق بشری بین المللی «اسکای لاین»  مستقر در استکهلم، اقدام جدی بین المللی برای تحت فشار قرار دادن عربستان سعودی به منظور آزادی ده‌ها زندانی عقیده را خواستار شد.

به گزارش پایگاه خبری الجزیره، این سازمان بر لزوم اقدامات جدی سازمان ملل و سازمان‌های بین المللی مربوطه برای جلوگیری از تشدید موارد نقض آزادی‌های عمومی در عربستان سعودی و تحقیق در مورد موج بازداشت‌ها در این کشور تنها به دلیل استفاده از حق آزادی بیان و عقیده تأکید کرد.

اسکای لاین گفت که عربستان سعودی یکی از اولین کشورهایی است که نظارت شدید بر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را انجام می‌دهد، چه از طریق مسدود کردن آن یا مجازات با حبس و جزای نقدی که با هدف سرکوب صداهای مخالف صورت می‌گیرد.

این سازمان تاکید کرد که عربستان سعودی تحت قانون جرایم اینترنتی، موج بازداشت به راه انداخته است در حالی که سازمان‌های حقوق بشری از جمله عفو بین الملل معتقدند که عربستان سعودی انتقاد از دولت در اینترنت را جرم می‌داند.

سازمان حقوق بشری اسکای همچنین تصریح کرد که اقدامات سعودی در تضاد آشکار با میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است.

عربستان سعودی در مورد شرایط آزادی بیان و حقوق بشر با انتقاد بین المللی روبرو است و تعداد زیادی از اندیشمندان، دانشمندان، روزنامه نگاران و حقوقدانان و همچنین تعدادی از فعالان برجسته حقوق بشر را در زندان‌های خود در بازداشت نگاه داشته است.

کمیته حقوق زنان سازمان ملل متحد نیز با ابراز نگرانی از وخیم شدن وضعیت سلامتی «لجین الهذلول»  فعال سعودی که از اکتبر گذشته در اعتصاب غذا به سر می‌برد، آزادی فوری او را خواستار شد.

به گزارش پایگاه خبری روسیا الیوم، کمیته رفع تبعیض علیه زنان سازمان ملل  متشکل از کارشناسان مستقل در بیانیه‌ای آزادی فوری الهذلول و سایر فعالان حقوق بشر بازداشت شده را خواستار شد.

 این کمیته با نزدیک شدن به روز جهانی زنان مدافع حقوق بشر در ۲۹ نوامبر از «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی خواست که  اجازه آزادی الهذلول را صادر کند.

این کمیته در مورد اطلاعاتی که اخیراً در مورد شرایط بازداشت طولانی مدت الهذلول افشا شده است، ابراز نگرانی کرد؛ به ویژه گزارش‌هایی مبنی بر اینکه وی اجازه ارتباط مرتب با خانواده‌اش را ندارد.

لجین الهذلول ۳۱ ساله، فعال حقوق زنان و شخصیت رسانه‌ای اهل عربستان است. او در اول دسامبر ۲۰۱۴ هنگامی که قصد عبور از مرز امارات به عربستان سعودی با ماشین خود را داشت، به خاطر اتهام نقض قانون ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان سعودی دستگیر و به مدت ۷۳ روز زندانی شد.

الهذلول در ۴ ژوئن ۲۰۱۷ بار دیگر در فرودگاه بین‌المللی ملک فهد در شهر الدمام برای دومین بار دستگیر و زندانی شد. دلیل دستگیری او مشخص نیست.به او اجازه گرفتن وکیل داده نشده است.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول