اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

قم می تواند نخستین استان در بهینه سازی انرژی باشد

مشاور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ابراز امیدواری کرد قم به عنوان نخستین استان در امر بهینه سازی مصرف انرژی در بخش ساختمان شناخته شود.

قم می تواند نخستین استان در بهینه سازی انرژی باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، علی وطنی ظهر امروز در نشست کارگروه انرژی استان با اشاره به فعالیت شورای عالی انرژی در کشور بیان کرد: واقعیت این است که کشور ما در عین بهره مندی از ذخایر غنی نفت و گاز، 40 درصد انرژی خود را در بخش ساختمانی مصرف می کند که این امر بر اساس مقررات ملی ساختمان باید به 25 درصد کاهش یابد.

مجری پروژه ملی «بهینه سازی انرژی و محیط زیست در بخش ساختمان» همچنین افزود: این پروژه با همکاری دفتر عمران ملل متحد در کشور برپا شده و از آن جا که مصرف غیربهینه انرژی به آلودگی محیط زیست و گرم شدن کره زمین می انجامد، لذا بر اساس مقررات ملی و  پروتکل های بین المللی، باید به سمت مصرف بهینه انرژی و اتخاذ تصمیمات لازم برای کاهش مصرف حرکت کنیم.

مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در عین حال تصریح کرد: قم نخستین استانی است که مبحث پروژه ملی بهینه سازی انرژی و محیط زیست در بخش ساختمان در کارگروه انرژی آن مطرح می شود و ما به دنبال انتقال تجارب در این عرصه هستیم.

وی در ادامه اعلام آمادگی خود را برای آموزش پرسنل و نیروهای درگیر و فعال در بخش انرژی استان قم را اعلام کرد و گفت: با این که 400 پایلوت این پروژه در تهران دیده شده و نیمی از آن ها نیز با موفقیت انجام شده است، اما امیدواریم که استان قم با برگزاری این نشست و پیگیری های لازم از سوی نخبگان و شرکت های دانش بنیان،  به عنوان نخستین استان در امر بهینه سازی انرژی در بخش ساختمان شناخته شود.

وطنی ادامه داد: در این زمینه می توان به فرهنگ سازی و بومی سازی روی آورد و البته دانشجویان و شرکت های دانش بنیان را نیز وارد میدان کرد.

مجری پروژه ملی «بهینه سازی انرژی و محیط زیست در بخش ساختمان» در ادامه، دوجداره کردن پنجره ها، استفاده از کنتورهای هوشمند، لزوم استفاده از مصالح ساختمانی مناسب و توجه به پوسته ساختمان را بخشی از نکات ضروری در این روند دانست و گفت: مصوّبه شورای عالی انرژی این است که خانوارهای صرفه جو در انرژی ساختمانی بتوانند انرژی ذخیره شده خود را در بورس کشور و به نرخ آزاد به فروش برسانند که تحقق این امر به تشویق بیشتر مردم نسبت به بهینه سازی مصرف انرژی بویژه در مبحث ساختمان می انجامد.

انتهای پیام/2258*/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول