اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

انبار باروت سپرده‌های جاری/ تبعات اقتصادی رشد چشمگیر نقدینگی چیست؟

همزمان با افزایش نرخ تورم نقطه‌ای از حدود ۲۰ درصد در فروردین تا ۳۴.۵ درصد در شهریور، سپرده‌های جاری حدود ۹۰ درصد و سپرده‌های پس انداز حدود ۲۸ درصد رشد کرده‌اند که از آمادگی نقدینگی برای جابه جایی بین بازارهای مختلف خبر می‌دهد.

انبار باروت سپرده‌های جاری/ تبعات اقتصادی رشد چشمگیر نقدینگی چیست؟

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه خراسان در گزارشی به تبعات اقتصادی رشد نقدینگی پرداخته است که بخش‌های مهم آن را در ادامه می‌خوانید.

تازه ترین آمارهای منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان می دهد که در شش ماه امسال، پایه پولی به عنوان یک متغیر مهم در رشد قیمت ها تا حد زیادی کنترل شده، اما نقدینگی همچنان فعال باقی مانده است. از سوی دیگر همزمان با افزایش نرخ تورم نقطه‌ای از حدود ۲۰ درصد در فروردین تا ۳۴.۵ درصد در شهریور ، سپرده های دیداری (جاری) حدود ۹۰ درصد و سپرده های غیر دیداری (پس انداز) حدود ۲۸ درصد رشد کرده اند که از آمادگی نقدینگی برای جابه جایی بین بازارهای مختلف خبر می دهد.

نقدینگی همچنان می‌تازد

داده‌های بانک مرکزی بیانگر این است که نقدینگی همچنان می‌تازد. اگر چه بخشی از نقدینگی بر اثر انتشار پول توسط بانک مرکزی ایجاد می شود، اما مهم ترین و بزرگ ترین بخش آن مربوط به اعطای تسهیلات و اعتبار بانک ها به وام گیرندگان است همان چیزی که از آن به  عنوان خلق پول بانکی یاد می شود.

اگر این تسهیلات در نهاد تولید به کارگرفته شود، رشد و تبعات مثبت و در غیر این صورت تبعات منفی را به همراه خواهد داشت. با این وصف، گزارش بانک مرکزی نشان می دهد که نرخ رشد نقدینگی از شهریور ۹۸ تا شهریور ۹۹، ۳۶.۲ درصد و در شش ماه امسال ۱۷.۱ درصد بوده است. این وضعیت که نامتناسب با نرخ رشد اقتصادی کشور است (برای امسال تا منفی ۵ درصد نیز برآورد شده است)، تنها یک پیامد را به همراه خواهد داشت که همچنان  تورم بالاست. 

تغییر ترکیب معنادار سپرده های بانکی

با توجه به ثبات نرخ سود سپرده های بانکی در برابر تورم نقطه به نقطه فزاینده و نیز رشد تورمی بازارهایی نظیر طلا، سکه، ارز و بورس، آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد تمایل مردم برای نگهداری وجوه نقد در حساب های پس انداز بانکی کاهش و به سمت حساب های کوتاه مدت تر و دیداری سوق یافته است. به این ترتیب امکان هجوم نقدینگی به بازارها و ایجاد حباب های تورمی مجدد دور از دسترس نیست.

طبق این آمارها، از شهریور ۹۸ تا شهریور ۹۹،حجم سپرده های دیداری (جاری، خالص چک ها و ...) ۹۰ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که رشد سپرده های غیر دیداری (بلندمدت، کوتاه مدت، سرمایه گذاری مدت دار، قرض الحسنه پس انداز و ...) تنها ۲۸ درصد بوده است. در میان سپرده های سرمایه گذاری مدت دار نیز رشد سپرده‌های کوتاه‌مدت به بیش از دو  برابر رشد سپرده‌های بلند‌مدت رسید. این سپرده ها در یک سال منتهی به شهریور ۹۹، ۳۹.۲ درصد افزایش یافته در حالی که رشد سپرده‌های بلند مدت ۱۸ درصد بوده است.

ساختار بودجه ضد تولید است

به گزارش خبرنگار گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، کارشناس مسائل اقتصادی و استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه تهران در همین رابطه گفته بود: درحال حاضر ساختار بودجه ضد تولید و ضد اشتغال است که به افراد کمک می‌‌کند تا فعالیت‌های سوداگرانه داشته باشند.

ابراهیم رزاقی افزود: نتیجه این تصمیمات افزایش کسری بودجه دولت خواهد بود برای رفع این مشکل بانک مرکزی خلق نقدینگی می‌کند و دولت از بانک‌ها وام می‌گیرد. همچنین دولت تصمیم می‌گیرد تا ارز بگیرد و به جای آن اوراق قرضه بفروشد که صدمات جبران‌ناپذیری دارد. تغییر ساختار بودجه نیاز به یک دولت ملی و جهادی دارد نه دولتی که بزرگترین دشمن دولت‌های فقیر است.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول