اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

آزادی 600 زندانی در تهران از طریق ستاد دیه/ رسیدگی به ٣٥٠٠ تقاضاى عفو در سال جاری

معاون قضایى دادگسترى استان تهران در جمع مددجویان زندان تهران بزرگ گفت: طى 6 ماه گذشته بیش از ٣٥٠٠ تقاضاى عفو را رسیدگى کردیم و در خصوص بیش از2 هزار مورد موافقت شد و به قوه قضائیه ارسال کردیم و منتظریم تا نتیجه را اعلام کنند.

آزادی 600 زندانی در تهران از طریق ستاد دیه/ رسیدگی به ٣٥٠٠ تقاضاى عفو در سال جاری

خبرگزاری فارس ـ مهدی رسولی: میرزایى‌مطلق معاون قضایى دادگسترى استان تهران در امور زندان‌ها در جلسه‌اى که با حضور مسؤولان مربوط پیش از بازدید از زندان تهران بزرگ برگزار شد، عنوان کرد: در حال حاضر رسیدگى‌ها در خصوص درخواست‌هاى مربوط به زندانیان به روز شده و اگر درخواست عفو امروز مطرح شود و به دست ما برسد و قاضى اجراى احکام مدارک را ارسال کند، در کمتر از یک هفته جواب را ارسال مى‌کنیم.

معاون قضایى دادگسترى استان تهران در امور زندان‌ها خاطرنشان کرد: هر روز ساعت هفت صبح کمیسیون عفو تشکیل جلسه مى‌دهد و طى هفته گذشته بیش از ٢٠٠ پرونده را رسیدگى کرده‌ایم.

وى بیان کرد: باید از این شرایط و ظرفیت استفاده کنیم؛ چرا که زندانى فقط خودش نیست و خانواده وى نیز هستند.

میرزایى مطلق تصریح کرد: لازم است همکاران در صدور قرارها حتى الامکان قرارى که مساعد است را مدنظر قرار دهند.

وى اظهار کرد: امروز هم در خصوص آزادى پایان حبس و اعطاى مهلت به زندانیان مالى و جرایم غیرعمد اقدامات لازم انجام شد.

معاون قضایى دادگسترى استان تهران در امور زندان‌ها با اشاره به ظرفیت ستاد دیه در زمینه کاهش جمعیت کیفرى گفت: طى 6 ماه اول سال شاید بیش از ٦٠٠ نفر را از طریق ستاد دیه استان تهران آزاد کردیم و ستاد دیه در این زمینه فعال است.

به روز شدن موارد مطروحه در کمیسیون عفو

مقدس، رئیس کارگروه عفو و تخفیف مجازات دادگسترى تهران در ادامه این جلسه اظهار کرد: در حال حاضر کمیسیون عفو ما به روز است و در کنار این، در خصوص مرخصى‌هاى منجر به آزادى با ارتباطى که با اجراهاى احکام داشتیم، سعى کردیم این موضوع را نیز به‌روز کنیم.

رئیس کارگروه عفو و تخفیف مجازات خاطرنشان کرد: در کنار این موضوع، هیأت دادرس ها تشکیل شد و در یک فقره در مدت کمتر از ٤٠ روز ١٢٠٠ پرونده را رسیدگى کرد و منجر به آزادى بیش از ٦٥٠ زندانى شد که بیش از ٥ سال زندانی بودند.

وى با اشاره به کمک خیّرین در زمینه آزادى زندانیان بیان کرد: با کمک قریب به یک میلیارد و ٣٠٠ میلیون تومانى خیّرین، خیلى از زندانیان مهریه و زندانیان جرایم مالى غیرعمد کمتر از ٢٠ میلیون آزاد شدند و این روند ادامه دارد.

در ادامه این جلسه سایر حاضرین در خصوص موضوعات مطروحه به اظهار نظر پرداختند و بازدید از زندان انجام شد.

رسیدگی به ٣٥٠٠ تقاضاى عفو طى 6 ماه گذشته 

میرزایى مطلق، معاون قضایى دادگسترى استان تهران و دبیر کارگروه عفو و تخفیف مجازات در جمع مددجویان زندان تهران بزرگ ضمن تبریک میلاد پیامبر (ص) گفت: طى 6 ماه گذشته بیش از ٣٥٠٠ تقاضاى عفو را رسیدگى کردیم و در خصوص بیش از دو هزار مورد موافقت شد و به قوه قضائیه ارسال کردیم و منتظریم تا نتیجه را دهند.

معاون قضایى دادگسترى استان تهران خطاب به مددجویان زندان تهران بزرگ خاطرنشان کرد: یکى از شرایط عفو این است که خودتان پیش قدم شوید و قول مى‌دهم به همه کسانى که رضایت شاکى را گرفتند صد در صد کمک مى‌کنیم.

وى بیان کرد: در مورد آزادى مشروط هیاتى در استان تهران تشکیل دادیم و خارج از نوبت درخواست ها را مى گیریم و اظهار نظر مى کنیم.

میرزایى مطلق گفت: امیدواریم از این به بعد که آزاد شدید به فکر جبران باشید و خداوند توفیق دهد که جبران کنید و زندگى خوبى داشته باشید و دست ما باز باشد تا بتوانیم عده زیادى را آزاد کنیم.

وى اظهار کرد: همین امروز بیش از ٦٠ نفر که کمتر از چهار ماه حبس دارند مرخص مى شوند و به خانه هاى خود مى روند.

همچنین، میرزایى مطلق، معاون قضایى دادگسترى استان تهران در جمع زندانیان بند جوانان تهران بزرگ گفت: امیدوارم اگر از اینجا آزاد شدید مجددا مرتکب جرم نشوید. شما مى‌توانید بهترین تولیدکننده، کارخانه‌دار و دانشجو باشید.

وی خطاب به مددجویان بند جوانان زندان تهران بزرگ گفت: دنبال تخفیف مجازات براى شما هستیم؛ کسانى که از بین شما تا ٢٠ میلیون تومان رد مال بدهکار هستند از طریق خیّران پیگیرى مى‌شود تا موفق به اخذ رضایت شوند.

ایجاد شرایط برای آزادی زندانیان مالی 

همچنین معاون قضایى دادگسترى استان تهران در حاشیه بازدید از زندان تهران بزرگ بیان کرد: امروز همراه برخى از معاونان، رئیس کل محاکم تهران، معاونان دادستان و روساى دادگسترى شهرستان هاى تهران بازدیدى از زندان تهران بزرگ و بندهاى مختلف از جمله بند جوانان داشتیم و با بسیارى از مددجویان و محکومان دیدار کردیم.

معاون قضایى دادگسترى تهران خاطرنشان کرد: در جریان این بازدید براى آزادى و کمک به زندانیان، آن ها را به گروه هاى مختلفى تقسیم کردیم و در خصوص کسانى که تا ٢٥ میلیون تومان رد مال دارند از خیران کمک مى‌گیریم.

وى ادامه داد: در خصوص جرایم غیرعمد نیز از طریق ستاد دیه استان تهران اقدام مى‌شود و در خصوص کسانى که تا چهار ماه تا پایان حبس آن‌ها مانده بتوانیم با مرخصى پایان حبس به آن ها کمک کنیم.

میرزایى مطلق تصریح کرد: همچنین در خصوص کسانى که شرایط آزادى مشروط و عفو را دارند در اولین فرصت تقاضاى آن ها گرفته مى شود و بررسى مى شود تا بتوانیم از این تاسیس استفاده کنیم و عده اى را به خانواده هاى خود بازگردانیم.

معاون قضایى دادگسترى تهران در ادامه اظهار کرد: کرونا در حال حاضر در زندان هاى تهران کنترل شده و با توجه به گزارشاتى که واصل شده کمترین مورد کرونا را در سطح زندان هاى تهران داشتیم و دستورالعمل هاى بهداشتى رعایت شده است.

وى در خصوص کمیسیون عفو و استفاده از نهادهاى ارفاقى نیز گفت: این موضوع از تاکیدات ریاست قوه قضاییه است و در سطح استان تهران ابلاغ ویژه براى برخى از معاونان و قضات تهران به عنوان دادرس از طرف رییس کل دادگسترى استان تهران صادر شد تا به صورت خارج از نوبت و اولویت بندى به تقاضاهاى آزادى مشروط رسیدگى مى شود و در اولین فرصت پاسخ داده مى شود.

میرزایى مطلق ادامه داد: در شش ماه گذشته بیش از ١٢٠٠ مورد درخواست آزادى مشروط رسیدگى و در خصوص آن ها اظهار نظر شده است و بیش از سه هزار مورد تقاضاى عفو در همین بازه زمانى رسیدگى شده که با بیش از ٢١٠٠ مورد موافقت و به قوه قضاییه ارسال شده است.

معاون قضایى دادگسترى تهران در ادامه گفت: ما سه کمیسیون عفو از معاونان دادستان، رییس کل دادگسترى استان تهران و معاونان مدیران کل زندان ها تشکیل داده ایم و سعى کردیم هر روز تشکیل جلسه دهیم و به تقاضاهاى عفو رسیدگى کنیم.

وى اظهار کرد: در هفته گذشته به بیش از ٢٠٠ تقاضاى عفو رسیدگى شده است. از میان ٢١٠٠ تقاضاى عفو ارسال شده به قوه قضاییه تنها ١٠ مورد نقص پرونده وجود داشته که این نشان از دقت همکاران قضایى داشته است.

ملاقات با ٧٠٠ زندانى توسط هیات قضایى 

مقدس، بازرس ویژه رییس کل دادگسترى استان تهران در حاشیه بازدید از زندان تهران بزرگ و در گفت وگو با میزان بیان کرد: امروز بالغ بر ٧٠٠ زندانى توسط هیات قضایى حاضر در زندان مورد ملاقات قرار خواهند گرفت و به مشکلات آن ها در اولین فرصت رسیدگى خواهد شد.

بازرس ویژه رییس کل دادگسترى استان تهران خاطرنشان کرد: هرکس که وارد زندان مى شود به مدت ١٤ روز قرنطینه مى شود و اگر علائم مشکوکى داشت به مراکز بهداشتى هدایت مى شود و در صورت احراز پاک بودن مددجو، وارد بند مى شود.

وى تصریح کرد: کمترین گزارشات را در زمینه کرونا داریم و محیط از لحاظ بهداشتى امن است.

مقدس گفت: آمارى که در خصوص مرخصى هاى منجر به آزادى اعلام شده قریب به ٨٠ نفر است که پیش بینى مى شود امروز تا حدود ٦٠ نفر از زندان آزاد شوند.

بازرس ویژه رییس کل دادگسترى استان تهران خاطرنشان کرد: درخواست‌هاى آزادى مشروط نیز گرفته خواهد شد و به صورت فوق العاده و ویژه رسیدگى خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول