اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

تولید ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز در داخل/ دلیل کمبود انسولین درخواست افزایش 3 برابری قیمت بود

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: نزدیک به ۹۷ درصد نیاز داروی کشور تولید داخل است، سه درصد دارو‌های وارداتی کشور از کشورهای اروپایی و هند تأمین می‌شود و برای تأمین مالی همین سه درصد از نیاز کشور به دلیل تحریم‌های ظالمانه دچار مشکل هستیم.

تولید ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز در داخل/ دلیل کمبود انسولین درخواست افزایش 3 برابری قیمت بود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، ابوالفضل اصلانی صبح امروز در نشست خبری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به آخرین وضعیت تأمین تجهیزات و دارو جهت مقابله با ویروس کرونا اظهار داشت: با تشخیص اولیه ویروس با فاز جدیدی از تقاضا تجهیزات مراقبتی همچون ماسک مواجه شدیم، پیش از شیوع ویروس، سه مرکز به تولید ۶۰ هزار می‌پرداختند ولی اکنون سه شرکت به ۵۱ شرکت رسیده‌اند و چرخه تولید ماسک به ۶ ملیون قلم رسید است.

معاون غذا و‌ داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: از ۶۲ دانشگاه علوم پزشکی کشور، تأمین و تجهیز ماسک نزدیک به ۲۰ دانشگاه علوم پزشکی کشور بر عهده اصفهان است؛ در خصوص ماسک فیلتردار نیز باید اعلام کنیم که سوپاپ موجود بر روی این ماسک‌ها جهت مصارف صنعتی است و اصل مسأله حفاظتی این ماسک‌ها پارچه و بافت آن است.

وی افزود: اکنون ۱۵ شرکت در حال تولید ماسک آن ۹۵ هستند و امروز به تولید روزانه ۲۰۰ قلم رسیده‌ایم؛ تقریبا نیاز نیمی از کشور به ماسک n95 توسط اصفهان تأمین می‌شود، با توجه به مواد اولیه ماسک قیمت کنونی ماسک از سال گذشته تا کنون افزایش چندبرابری داشته است که بیشتر به دلیل کمبود مواد اولیه است ولی کمبودی در موضوع توزیع نداریم. 

اصلانی تشریح کرد: در بحث نظارت بر تولید و توزیع نیز معاونت غذا دارو به عنوان یک مطالبه‌گر جدی در میدان حاضر است، برای تولید تیم سه نفره از مجموع دانشگاه علوم پزشکی و وزارت صمت و تعزیرات حکومتی تأییده تولید به تولید کننده می‌دهند؛ کارشناسان ما نظارت ویژه‌ای بر بحث توزیع نیز دارند، ماسک‌هایی که توسط داروخانه‌ها و مراکز توزیع تجهیزات پزشکی توزیع می‌شود مورد تأیید دانشگاه است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: با شیوع ویروس با افزایش ۱۵ برابری مصرف مواد ضدعفونی کننده مواجه شدیم، در روزهای ابتدایی به مشکل برخوردیم اما اکنون حتی به صادرات این مواد هم نزدیک هستیم؛ اکنون اگر مردم در مورد ماسک و مواد ضدعفونی کننده و شاهد تخلفی شدند محل و‌ مورد تخلف را به معاونت غذا و دارو و همچنین وزارت صمت اطلاع دهند؛ ۹۸ درصد از داروخانه‌های اصفهان تا پایان مهر ماه ماسک و مواد ضدعفونی کننده را به نرخ مصوب بین مردم توزیع کردند.

وی، در خصوص سامانه دارویاب اذعان داشت: این موضوع ابتکار استان اصفهان بوده است، ۹۰۰ داروخانه در اصفهان تحت پوشش این سامانه هستند، این سامانه هنوز به صورت کامل طراحی نشده و بزودی در اختیار مردم و پزشکان قرار می‌گیرد تا در مسأله توزیع و تجویز دچار مشکل نشویم.

اصلانی، در خصوص کمبودهای دارو در اصفهان تشریح کرد: ۱۱ قلم داروی نایاب که وارداتی است، ۵ قلم داروی نایاب شیمی درمانی و همچنین ۱۴ قلم داروی کم یاب در اصفهان داریم، معاونت غذا دارو دانشگاه به صورت مستمر به دنبال رفع این کمبودها است؛ در خصوص انسولین نیز سه کارخانه در کشور بیشتر به صادرات روی آوردند که تولید رگولار دارند زیرا بیماران بیشتر به مدل خودکاری این دارو روی آوردند، یک مجموعه مقرر بود که در ابتدای سال جاری آغاز به تولید انسولین قلمی روی آورد ولی به دلیل شیوع ویروس کرونا افتتاح این مجموعه به تعویق افتاده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ارائه این داروها باید بر اساس نسخه پزشک باشد، اصفهان در بخش انسولین نیز مشکل خاصی ندارد و توزیع انسولین در استان با برنامه‌ریزی مناسب صورت می‌گیرد، مشکل کمبود این دارو در مهر ماه این بود که سازنده آن درخواست افزایش سه برابری قیمت دارو را داشته است، در بحث داروهای بیماران کرونایی نیز سه شرکت داخلی در حال تولید دارو همچون رمدسیویر هستند، این داروها صرفاً جهت مصارف بیمارستانی است و توزیع این داروها در داروخانه‌های بیمارستانی صورت می‌گیرد و کمبودی نیز در این خصوص نداریم.

وی، پیرامون کمبود البسه برای کادر درمان در بیمارستان‌ها گفت: در خصوص ماسک از روزهای ابتدای شیوع ویروس مشکلی در اصفهان نداشتیم، در خصوص البسه نیز کمیته علمی و کنترل عفونت دانشگاه با ارائه چک لیست و همچنین سهمیه‌بندی توسط معاون غذا و دارو هیچ مشکل و کمبودی در اصفهان و بیمارستان‌های استان نداریم، در برخی از بیمارستان‌ها نواقصی بود ولیکن به کمبود تجهیزات مرتبط نبود و بیشتر در بخش توزیع بود؛ در ابتدای بیماری کادر درمان به لباس کاورال «فضایی» روی آوردند ولی سازمان بهداشت درمان اعلام کرد این لباس‌ها تأثیر بیشتری نسبت به لباس‌های معمول بخش عفونی «گان» ندارند از همین رو هر دو مدل در اختیار بیمارستان‌ها و مراکز قرار گرفته است.

اصلانی افزود: نزدیک به ۹۷ درصد نیاز داروی کشور تولید داخل است، سه درصد دارو‌های وارداتی کشور از کشورهای اروپایی و هند تأمین می‌شود، برای تأمین مالی همین سه درصد از نیاز کشور به دلیل تحریم‌های ظالمانه دچار مشکل هستیم.

انتهای پیام/۶۳۱۰۷/ر۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول